ارتباط برقرار کردن از دیدگاه روانشناسی

شناخت دیگران بر اساس رفتاری که از آن ها سر میزند بدون بررسی قصد و غرضشان یکی ازبزگترین اشتباهاتی است که معمولا مرتکب می  شویم. در صورتی میتوانیم به درستی به مفهوم رفتار پی ببریم که رفتار را بر اساس اهداف ضمیر ناخودآگاه افراد بررسی کنیم. بدون در نظر گرفتن اهداف ضمیر ناخودآگاه نمی توان به مفهوم رفتار افراد پی برد.

لبخند یک فرد می تواند بر اساس منظور و مقصود او معانی بسیار گسترده ای را شامل شود. شاید او آموخته است در ارتباط با دیگران خوش رفتار باشد و شاید صرفا جهت ابراز علاقه به شما لبخند زده باشد. به همین خاطر است که درک معنای حقیقی این لبخند تنها بر اساس اهداف و منظور شخص امکان پذیر است. (برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به: آیا لبخند نشانه ی علاقه مندی است؟)

یکی از اساسی ترین مشکلات با نظریات فروید بررسی منفرد سائق و عدم تلاش برای درک آن بر اساس اکوسیستم های بزرگتر شامل قصد، منظور، اهداف ناخودآگاه، نیازهای تامین نشده و غیره می باشد.

اگر پاراگراف قبلی را درست متوجه شده باشید احتمالا توانسته اید حدس بزنید که دلایل بسیار زیادی برای صحبت کردن وجود دارد.

یک فرد ممکن است برای تامین نیازهای خود  صحبت کند. مشخص است که تمامی ما موجودات خودخواهی هستیم و تا حد مشخصی به خودمان علاقه مندیم. این موضوع ما را ترغیب می کند در مورد خودمان با دیگران صحبت کنیم.

بیرون ریختن و رهایی از احساسات ناخواسته ای که در زندگی تجربه می کنیم یکی دیگر از دلایل برای صحبت کردن است .پس صحبت کردن قطعا یکی از بهترین روش ها برای تخلیه این نوع هیجانات ناخواسته است. زمانی که ابراز احساسات می کنیم در حقیقت خودمان را تخلیه می کنیم و این امر باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم.

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم. خلق شده ایم که با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آن ها صحبت کنیم. در بسیاری از موارد صحبت کردن به ما کمک می کند به برخی از اهداف اجتماعی مهم خود دست پیدا کنیم. مثلا با دیگران حرف می زنیم که آن ها را وادار کنیم به ما علاقه مند باشند، حرف میزنیم که یکدیگر را بشناسیم و حرف می زنیم که ارتباطات اجتماعی خودمان را گسترش دهیم و بهبود ببخشیم.

ما همچنین زمانی که احساساتمان جریحه دار می­شود و یا نگران موضوعی هستیم صحبت می کنیم. در مقاله ی قبلی ام به نام چرا دوست داریم در مورد کسی که به او  علاقه داریم صحبت کنیم اشاره کردم که در مورد کسی که دوست داریم صحبت می کنیم؛ به این دلیل که این مساله ما را به یاد او می اندازد و در نتیجه احساس رضایت در ما به وجود می آورد.

می توانم با مثال های بیشتری به بررسی این موضوع ادامه دهیم ولی همین جا به این بحث خاتمه میدهیم، چون چیزی که واقعا اهمیت دارد توجه شما به موضوع مهم تر است؛ موضوعی که ما انسان ها اهداف ناخودآگاه و آگاهانه بسیاری داریم و  همیشه در تلاشیم به آن ها دست بیابیم.

برای رسیدن به این اهداف رفتارهای گوناگونی از خودمان بروز می دهیم که یکی از آنها صحبت کردن است. چه این اهداف اجتماعی باشند و چه اهداف دیگر، باز هم سعی می کنیم با بروز رفتارهای مختلف به آن ها دست پیدا کنیم.

بنابراین برای درک این موضوع که چرا یک شخص در زمانی مشخص صحبت می کند تنها باید اهداف او را بفهمید؛ هم اهداف ناخودآگاه و هم اهداف آگاهانه.

اگر ندانید چگونه این کار را انجام دهید در تقابل با افراد خوش رو و مهربان کار بسیار دشواری در پیش خواهید داشت. ولی خبر خوب این است که چیزی تهیه کرده ام که به شما کمک می کند هر فردی را در هر زمان و مکانی به خود جذب کنید.

 

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب و تکنیک های این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا موثر می باشند. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی به شما باز بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

جذب کردن فردی که به ما علاقه ای ندارد ( بر اساس روانشناسی جذب)

چگونه خود و دیگران را بشناسیم

چگونه روابط اجتماعی بهتری داشته باشیم

نظریه ی تایید اجتماعی

 

معرفی کتاب

1555 - Copy