اعتماد به همسر بعد از خیانت

اعتماد به همسر بعد از خیانت

یکی از بزرگترین چالش هایی که می توان در زندگی مشترک با آن رو به رو شدت بازسازی اعتماد  پس از خیانت است. وقتی به فردی اعتماد می کنیم در واقع امید ها و ترس هایمان را با او به اشتراک می گذاریم و در نهایت همین اعتماد باعث ایجاد عشق در رابطه ی عاطفی می شود. وقتی در رابطه خیانت اتفاق بیفتد و این احساس اعتماد  نقض شود طرف مقابل (یعنی فردی که خیانت دیده است) دچار نوعی آسیب شخصیتی و احساس تحقیر خواهد شد. اما اگر این رابطه واقعا ارزشمند باشد و عشق عمیقی در آن وجود داشته باشد می توان برای ایجاد اعتماد دوباره در آن تلاش کرد. در این مقاله قصد دارم راه های بازسازی اعتماد پس از خیانت را توضیح دهم.

چگونه به همسرم بار دیگر اعتماد کنم

  • برای مدتی از او فاصله بگیرید: شما برای کنار آمدن با آسیب های شخصیتی نیاز به کمی زمان دارید تا بتوانید بهبودی خود را به طور کامل به دست آورید. پس برای مدتی از همسرتان فاصله گرفته و به خودتان زمان دهید.

 

  • به چشم یک قربانی به خود نگاه نکنید: شما تنها قربانی شرایط هستید پس به چشم یک قربانی به خود نگاه نکنید. اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت یک قربانی با فردی که قربانی شرایط شده است چیست؟ در پاسخ باید بگویم قربانی شرایط خیانت را به چشم یک حادثه می بیند اما یک قربانی تصور می کند با این خیانت همه ی چیزهای خوب و بد زندگی اش تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر هیچ راهی برای ساختن دوباره ی ان ها نیست. همچنین یک قربانی شرایط تلاش می کند راه حلی برای عبور از این حادثه پیدا کند اما قربانی در درد و رنج حاصل از این حادثه غرق می شود. اگر خودتان را در جایگاه یک قربانی قرار دهید مانع بزرگی برای بازسازی اعتماد در رابطه سر راه شما قرار خواهد گرفت.

 

  • همه چیز از بین نرفته است: بعد از خیانت احساس می کنید همه چیز از بین رفته و دیگر قابل بازگشت نیست. این احساس بسیار ناخوشایندی است اما حقیقت این نیست. اگر نگاهی به رابطه ی عاطفی و زندگی مشترکتان بکنید می بینید که روزهای خوب و خاطرات قشنگ بسیاری در آن وجود داشته و هنوز هم به همسرتان علاقه مند هستید. یادآوری این خاطرات برای بازسازی اعتماد بسیار مفید خواهد بود.

 

  • هیچ کاری را بدون فکر انجام ندهید: وقتی عمیقا به فردی علاقه دارید و او به شما خیانت می کند و علاقه و اعتماد شما را زیر پا می گذارد، تلاش می کنید خیلی سریع واکنش نشان داده و به او آسیب برسانید. مثلا با خود می گویید” او با زن دیگری رابطه برقرار کرد چرا من این کا را نکنم؟ باید متوجه شود با این کار چه آسیبی به من وارد کرده است” . این روش اصلا درست نیست! پس در مورد هر اقدامی قبل از انجام آن خوب فکر کنید و در هنگام عصبانیت و ناراحتی تصمیم نگیرید.

 

  • درمورد دلایل ازدواج با همسرتان فکر کنید: با خودتان فکر کنید چرا با این فرد ازدواج کرده اید. تمام دلایل خود را برای انتخاب او جایی بنویسید و در مورد آن ها فکر کنید. بر اساس این دلایل می توانید نتیجه بگیرید آیا او ارزش اعتماد دوباره را دارد یا نه.

 

  • دلایل خیانت را بپرسید: پس از اینکه آرامش خود را به دست آوردید با همسرتان صحبت کنید و دلایل خیانت او را بپرسید. شاید پس از صحبت با او متوجه شوید که دلیل اصلی این خیانت خود شما بوده اید و باید خودتان را تغییر داده و دوباره به او اعتماد کنید.

 

  • اگر خودتان خیانت کرده بودید … : تصور کنید خودتان مرتکب این خیانت شده اید و اکنون پشیمان هستید. چه انتظاری از طرف مقابل خود دارید؟ در نهایت توصیه ی من این است که با در نظر گرفتن موارد بالا به این مسئله فکر کنید و این موضوع را هم در نظر بگیرید که بخشش و فرصت دوباره به دیگران شخصیت شما را تعالی می بخشد. پس این فرصت را از همسر خود دریغ نکنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راه های جلوگیری از خیانت – چگونه خیانت نکنیم

چگونه به همسرم اعتماد کنم

آیا رابطه ای که عشق مان با فرد دیگری دارد پایدار است

ترمیم رابطه بعد از خیانت

با خیانت شوهرم چه کنم

خیانت در رابطه زناشویی

طلاق از همسر خیانتکار