تاثیر فرهنگ بر شخصیت

تاثیر فرهنگ بر شخصیت

آیا فرهنگ بر شخصیت تاثیر گذار است؟

قبل از هرچیز اجازه دهید توضیح دهم شخصیت انسان چگونه شکل می گیرد.

هر فرد تمایلات و خواسته هایش را بر اساس تجربیات دوران کودکی خود شکل داده و شخصیت و رفتار او نیز در جهت ارضای این تمایلات و خواسته ها رشد می کند.(نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)

همه ی ویژگی های رفتاری و شخصیتی یک فرد تنها یک هدف مشترک دارند و آن هدف ارضای خواسته ها و تمایلات او و برآورده ساختن آن ها از طریقی که فرهنگش اجازه می دهد می باشد.

شاید فرهنگ هر انسانی شخصیت او را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد اما تلاش های فرد را در جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده تا اعمال او توسط جامعه مورد پذیرش قرار گیرد. در نتیجه می توان گفت فرهنگ بر شخصیت هر فرد به شکل غیر مستقیم تاثیر گذار خواهد بود.

فرهنگ چگونه بر شخصیت افراد تاثیر می گذارد

فرض کنید فردی بر اساس تجربیات دوران کودکی اش تمایل داشته باشد نسبت به دیگران برتری نشان دهد. اگر فرهنگ جامعه محدودیت های خاصی برای این فرد اعمال نکند ممکن است او بخواهد متفاوت از دیگران لباس بپوشد یا به طور کلی عرف جامعه را رعایت نکند.

اما از آنجایی که فرهنگ جامعه مردم آن جامعه را تحت قوانین خاصی قرار می دهد این فرد سعی می کند با ویژگی های شخصیتی مورد پسند جامعه برتری خود را نسبت به دیگران نشان دهد. یکی از ویژگی ها کمالگرایی می باشد.

آلفرد آدلر یکی از بزرگترین روانشناسان دنیا می گوید بیشتر کسانی که خشم آن ها سرکوب شده است شغل هایی مثل پزشک جراح یا مامور پلیس را انتخاب می کنند زیرا این مشاغل به آن ها کمک می کند تمایلات خود را در جهت فرهنگ مورد قبول جامعه پیش ببرند.(نگاه کنید به آزاد کردن احساسات سرکوب شده)

اگر فرهنگ بر شخصیت تاثیر نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر فرهنگ بر شخصیت افراد تاثیر نداشته باشد هر فرد تلاش می کند خواسته های خود را به طور مستقیم برآورده سازد و شخصیت او از راه های دیگری تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای مثال افرادی که اهل طعنه بوده و سعی می کنند دیگران را تحقیر کنند اگر مانعی به عنوان فرهنگ در مقابل آن ها نباشد اعمال تحقیر آمیز خود را به طور آشکار نشان خواهند داد.

شخصیت هر فرد هنگام عبور از یک نقطه به نقطه ی دیگر جهت دستیابی به خواسته هایش رشد می کند. فرهنگ در چنین مواردی مانند یک دیوار بین این دو نقطه قرار می گیرد و شخصیت فرد هنگام عبور از این مسیر تحت قوانین این فرهنگ شکل می گیرد.

محیط چگونه شخصیت فرد را شکل می دهد

درحالی که بخشی از شخصیت یک فرد بر اساس ژن او تعیین می شود، می توان گفت این تاثیر پذیری تا حد زیادی توسط محیط صورت می گیرد.

دو فردی که دارای ژن یکسان هستند و در محیط های متفاوتی بزرگ شده اند به احتمال زیاد شخصیت های کاملا متفاوتی خواهند داشت. در نتیجه حتی اگر ژن افراد یکسان باشد فرهنگ می تواند تاثیر متفاوتی بر شخصیت آن ها داشته باشد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

جذابیت و فرهنگ

شناخت شخصیت دیگران

نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن

چگونه خود را بشناسیم

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم