چگونه با تسلط بر ناخودآگاه موفق تر عمل کنیم

چگونه با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنیم

تسلط بر ضمیر ناخودآگاه چیست؟

چگونه با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنیم

آیا می شود در تغییر ضمیر ناخودآگاه موفق شد؟

تسلط بر ضمیر ناخودآگاه چه فایده ای دارد؟

باورم نمی شود این کار را انجام داده ام! چگونه توانستم این کار را انجام دهم! نمی توانم تصور کنم این اتفاق برای من افتاده است! آیا این عبارات برای شما آشنا هستند؟ چه مشکلی در افرادی که این عبارات را بیان می کنند وجود دارد؟

جواب ساده است، این افراد نمی توانند در تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق عمل کنند. زیرا هیچ گزینه دیگری به ناخودآگاه خود ارائه نداده اند.

در این مقاله با مفهوم تسلط بر ضمیر ناخودآگاه و فواید آن در روابط عاطفی و حتی کسب و کار آشنا خواهید شد و یاد می گیرید چگونه با  مدل گزینه سازی تصویری، ضمیر ناخودآگاه خود را تغییر دهید و بر آن مسلط شوید.

تسلط بر ضمیر ناخودآگاه با افزایش گزینه ها

ضمیر ناخودآگاه شما بسیار قدرتمند است و اگر در موقعیتی که نیاز به یک انتخاب سریع بین گزینه های موجود داشته باشد قرار گیرد بهترین انتخاب را خواهد داشت.

مثلا اگر در حال راه رفتن در خیابان هستید و یک نفر با چاقو به شما حمله کند دو گزینه پیش رو دارید: فرار کنید و یا اینکه همه ی پول خود را به او بدهید.

ضمیر ناخودآگاه شما در این شرایط بهنرین انتخاب را بین گزینه های موجود خواهد داشت. اما فرض کنید که شما یک استاد ورزش های رزمی هستید؛ آیا گزینه های شما به فرار کردن یا دادن پول هایتان محدود می شود؟ البته که نه، شما می توانید با این مرد مبارزه کنید.

وجود گزینه مبارزه با آن فرد لزوما به این معنا نیست که شما با آن فرد درگیر شوید. زیرا وقتی چنین مهارتی داشته باشید ترس کمتری دارید و با روحیه شجاعت و قدرت باعث می شوید ویژگی های ظاهری شما طوری نمایان شود که هیچکس جرات درگیری با شما را پیدا نکند و در نتیجه با تسلط بر ضمیرناخودآگاه موفق تر عمل کنید.

در واقع وجود یک انتخاب جدید هرچند ضرورتی برای استفاده نداشته باشد باعث می شود با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنید.

عواقب از دست دادن تسلط بر ضمیر ناخودآگاه

اکنون ممکن است حدس زده باشید که بیشتر رفتار های ناخواسته ی شما به دلیل فقدان و یا کمبود گزینه های موجود برای انتخاب است.

ممکن است احساس ترس کنید زیرا گزینه ای برای شجاعت وجود ندارد یا ممکن است کمبود اعتماد به نفس داشته باشید زیرا گزینه ای برای اعتماد به نفس داشتن وجود ندارد.

در نتیجه برای اینکه رفتار ناخواسته ی خود را تغییر دهید باید با توجه گزینه های موجود در ذهنتان گزینه های دیگری ایجاد کنید. آیا می دانستید ۹۹ درصد از دلیل شکست روابط عاطفی از دست دادن تسلط بر ضمیر ناخودآگاه و عدم مهارت در کنترل احساسات و رفتار ناخواسته است؟

پس برای اینکه بهتر با مفهوم تسلط بر ضمیر ناخودآگاه آشنا شویم اجازه دهید این موضوع رو در روابط عاطفی بررسی کنیم.

البته نه فقط در رابطه عاطفی، بلکه در همه حوزه های دیگر نیز تسلط بر ناخودآگاه می تواند باعث شود موفق تر عمل کنید.

تسلط بر ضمیر ناخودآگاه فقط در روابط عاطفی ضروری نیست. بلکه در همه مراحل زندگی مثل کسب و کار هم می تواند باعث موفق تر شدن شود. برای مثال اگر شما همه امید خود را به یک گزینه محدود کنید – برای مثال سرمایه گذاری در بازار سهام – ممکن است به دلیل ترس و ضعف نتوانید عملکرد خود را مدیریت کنید و در نهایت با یک اشتباه همه سرمایه خود را از دست بدهید.

اما ابتدا اجازه بدید از دست رفتن تسلط بر ضمیر ناخودآگاه را در روابط عاطفی بررسی کنیم زیرا مثالی خوبی است برای درک بهتر این موضوع. به خصوص که از دست رفتن تسلط دلیل اصلی شکست در هرنوع رابطه ای چه عاطفی و چه دیگر انواع رابطه است.

اما چگونه از دست رفتن تسلط بر ضمیر ناخودآگاه باعث از بین رفتن عشق و نابودی یک رابطه عاطفی می شود؟

تسلط بر ضمیر ناخودآگاه در روابط عاطفی

فرض کنید دختری عاشق پسری شده است که بسیاری از ایده آل های او را به همراه دارد. وی پس از مدتی ارتباط با آن پسر به دلیل اینکه وی تنها گزینه برای دریافت احساسات خوب، عشق و خوشحالی است به شدت به او وابسته می شود. به عبارت دیگر تسلط بر ضمیر ناخودآگاه را از دست می دهد.

ناخودآگاه او در این مرحله به دلیل اینکه تنها منبع حس خوب را پیدا کرده است و هیچ انتخابی ندارد، جدایی از این فرد را مرتبط می کند با تهدید علیه بقا و خوشبختی اش.

در نتیجه حساسیت ها و ترس های وی از جدایی افزایش پیدا می کند – حتی اگر واقعا همه چیز خوب پیش برود. در نتیجه دختر مدام از پسر می خواهد ارتباطش را با او بیشتر کند، بیشتر به او پیام دهد و بیشتر به او توجه کند. در نتیجه رفتار کنترل کننده دختر، پسر روز به روز دور تر می شود.

در این شرایط هرچقدر پسر بیشتر دور شود دختر نیز بیشتر احساس خطر می کند و رفتار کنترل کننده و وسواسی وی افزایش پیدا می کند. در نتیجه رابطه به جدایی ختم می شود و همه این ها به این دلیل بود که دختر در تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق نبود زیرا پسر تنها انتخاب او شده بود.

در این مثال دختر برای اینکه با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه بتواند موفق تر عمل کند نباید اجازه می داد خوشحالی و خوشبختی اش تنها محدود به یک گزینه شود.

برای مثال تا قبل از ازدواج باید این موضوع را در نظر بگیرد که همیشه می شود گزینه های دیگری برای ازدواج پیدا کرد که به همان اندازه ایده آل باشند.

مجدد تاکید می کنم تعریف یک انتخاب جدید به ناخودآگاه لزوما به این معنا نیست که شما از آن گزینه استفاده می کنید اما وجود گزینه های متعدد در ناخودآگاه باعث می شود عملکرد ضمیر ناخودآگاه بهتر شود و تسلط بیشتری بر ضمیر ناخودآگاه  داشته باشید.

البته در این مثال تعریف یک گزینه جدید لزوما یک رابطه دیگر نیست بلکه می تواند هر چیزی باشد که به شما حس خوشحالی، موفقیت و پیروزی می دهد.

مدل گزینه سازی تصویری در ضمیر ناخودآگاه

اما اگر یک گزینه دیگر هم برای خود مشخص کنید و بدانید همیشه یک گزینه دیگر هم است که می توانید شروع کنید شجاعت شما بیشتر می شود و با تسلط بر ضمیر ناخودآگاه، موفق تر عمل خواهید کرد. به قول انگلیسی ها همیشه یک Plan B داشته باشید.

یعنی همیشه یک نقشه دوم یا یک گزینه دیگر برای خودتان ترسیم کنید تا ناخودآگاه با محدود شدن پتانسیل های نیرومند خود را از دست ندهد. اما چطور می شود یک گزینه جدید به ناخودآگاه ارائه داد؟

یکی از تکنیک های فوق العاده ساده و اثر گذار برای تسلط بر ضمیر ناخودآگاه مدل گزینه سازی تصویری است. مدل گزینه سازی تصویری همانطور که از نامش پیداست به معنای ایجاد گزینه از طریق تصویر سازی و تجسم خلاق است.

به عبارت دیگر کافی است نحوه رسیدن به یک گزینه جدید یا خود آن گزینه ی جدید را در ذهنتان تجسم کنید زیرا همانطور که در مقاله قوانین ضمیر ناخودآگاه گفت ام، ضمیر ناخودآگاه تفاوت بین تخیل و واقعیت را تشخیص نمی دهد.

وقتی مسیر خاصی را تجسم می کنید ضمیر ناخودآگاه شما تصور می کند این مسیر و موقعیتی که ایجاد کرده اید در زندگی واقعی تان رخ داده است یا به سادگی رخ خواهد داد در نتیجه این مسیر را به عنوان یک گزینه در هنگام روبه رو شدن با آن موقعیت خاص در ذهن شما ایجاد می کند. همین امر باعث می شود در تسلط بر ضمیر ناخودآگاه موفق تر عمل کنید.

رفتاری که می خواهید تغییر دهید را مشخص کرده و گزینه های جدید را تا زمانی که تبدیل به یک عادت شوند در ذهن خود تصور کنید. در نهایت می بینید که رفتار ناخواسته ی شما تغییر خواهد کرد.

چند مثال برای تسلط بر ضمیر ناخودآگاه

برای مثال تصویر سازی این موضوع که من مثلا در دانشگاه یا محیط دیگری می توانم همیشه با یک فرد جدید آشنا شوم که دقیقا معیارهای من را دارد، باعث تسلط بیشتر بر ناخودآگاه و ارتقای کارکرد ذهن تان خواهد شد.

یا اگر همیشه رفتار کنترل کننده دارید یا در مواقعی خاص از کوره در می روید و کنترل خود را از دست می دهید، برای تسلط بر ضمیر ناخودآگاه خود را در شرایطی تصور کنید که با وجود رفتار ناخوشایند دیگران ( رفتاری را تصور کنید که خیلی از آن بدتان می آید)، با خونسردی و آرامش تمام پاسخ می دهید.

یا اگر می خواهید در کسب و کار موفق شوید همیشه یک گزینه دیگر برای خود آماده داشته باشید و به آن فکر کنید. مثلا در کنار فروشگاه خود –  یا سرمایه گذاری در بازار سهام – بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک را نیز یاد بگیرید. در نتیجه هم می توانید کسب و کار کنونی خود را با آن ارتقا دهید و هم یک گزینه دیگر برای ناخودآگاه تعریف کرده اید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد ضمیر ناخودآگاه در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر انسان

اهداف ضمیر ناخودآگاه

می خواهم بهترین باشم

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش