سبک های عشق ورزی

سبک های عشق ورزی

اگر به طور منظم وبسایت نوین بینش را دنبال کرده باشید حتما از موضوعاتی مانند تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه و عبور از شکست عشقی  آگاهی کامل را به دست آورده اید. اما آیا تا به حال سوالی در مورد راه ها و سبک های مختلف عشق ورزیدن به دیگران از خود پرسیده اید؟

تاکنون پیش آمده به دلیل سبک متفاوت در عشق ورزیدن با معشوق و شریک عاطفی خود دچار مشکل شوید؟

روانشناسی به نام جان لی 6 سبک از عشق ورزی را معرفی کرده و آن ها را رنگ های عشق نامیده است. در این مقاله این 6 سبک را برای شما شرح خواهد داد:

شیوه های عشق ورزی

نیروی زندگی (اروس): این سبک عشق همان عشقی است که در فیلم های سینمایی مشاهده می کنید. در این نوع از عشق ورزیدن فرد بسیار رمانتیک و با احساس بوده و طرف مقابلش را یک فرد ایده آل و بی عیب و نقص می بیند. تمام تمرکز این نوع از عشق ورزیدن بر احساسات و زیبایی های بین دو نفر می باشد. مهم ترین نشانه ی این سبک از عشق ورزی گرایش و تمایل قدرتمند و بی درنگ به معشوق می باشد.

عاشق وابسته به سبک اروس معمولا به ویژگی های ظاهری جذب می شود. چنین فردی می تواند خیلی سریع عاشق یک غریبه شده و نسبت به او وابستگی عمیقی احساس کند. همچنین افرادی با این سبک از عاشق شدن بسیار وایسته به روابط جنسی بوده و تمایل دارند محبت و عشقشان را از طریق این نوع روابط به معشوق نشان دهند که این مسئله می تواند بسیار غیرواقع بینانه و نا امید کننده محسوب شود.

به عنوان یک مثال رایج از این سبک عشق ورزی می توان به عشق ورزیدن دو فرد به یکدیگر در دوران نامزدی و یا ماه عسل اشاره کرد. این دوران در رابطه سرشار از احساسات پرشور بین دو فرد می باشد اما واقعیت این است که این احساسات و شور و هیجان ماندگار نبوده و خیلی زود کمرنگ می شوند.

لودوس: این سبک از عشق ورزی مانند نوعی بازی است. در این سبک از عشق ورزیدن شخص  به طور همزمان با افراد مختلف رابطه برقرار می کند. این شخص هیچ هدفی از برقراری رابطه با افراد مختلف نداشته و درگیر هیچ نوع وابستگی عمیقی نسبت به آن ها نخواهد شد. اشخاصی که از این سبک پییروی می کنند به دلیل ترس از تعهد از ملاقات و وقت گذراندن با معشوق خود دوری کرده و برای توجیه این رفتارشان به دروغ و فریب کاری روی می آورند. همچنین این افراد از شریک عاطفی خود نیز انتظار دارند که مانند آن ها از دلبستگی بیش از حد به رابطه اجتناب کنند. تحقیقات نشان می دهد که مردان بیشتر از زن ها در این سبک از عشق ورزی دیده می شوند.

استورج: این نوع از عشق ورزیدن بر اساس دوستی و اعتماد پایه ریزی شده است. در این سبک عاشق به معشوق خود به چشم یک دوست قدیمی نگاه می کند. احساسات و تمایلات عمیق موجود در سبک اروس در این سبک از عشق ورزیدن جایی ندارند. عاشق وابسته به این سبک بیشتر تمایل به در میان گذاشتن دلبستگی ها و علایق مشترک با معشوق خود داشته و از ابراز احساسات و تمایلات خود اجتناب می کند. در این سبک از عشق ورزی فرد به دنبال توسعه و گسترش دوستی در زندگی خود می باشد.

مانیا: این سبک از عشق یک نوع وسواس فکری است که شامل حسادت، مالکیت و درگیری های شدید در رابطه ی عاطفی می باشد. در واقع عاشق پیرو سبک مانیا با کمبود اعتماد به نفس در سبک اروس ظاهر می شود. این نوع عشق ورزی با تلاش سرسختانه در اجبار معشوق به توجه و ناتوانی در اعتماد به عشق طرف مقابل همراه است.

پراگما: این عشق، واقع گرایانه و عملی به حساب می آید. عاشق پیرو از این سبک کاملا نسبت به آنچه که از شریک عاطفی خود می خواهد آگاه است. در این سبک فرد چشم انداز مناسبی از عشق داشته و لیستی از نیازها و معیارهایی را که باید در شریک عاطفی اش وجود داشته باشد در ذهن خود نگه داری می کند در نتیجه فردی را به عنوان همسرش انتخاب می کند که با این معیارها سازگاری داشته باشد. پیروی از این سبک عشق ورزی معمولا به هدف عشق یعنی ازدواج منجر خواهد شد.

عشق الهی (آگاپه): این سبک از عشق ورزی کاملا عاری از نفس پرستی و خودخواهی می باشد. عشق الهی سرشار از تعهد و توجه بدون هیچ چشم داشت و انتظاری از طرف مقابل است. جالب توجه است که عاشق وابسته به این سبک همانطور که خود را در اختیار معشوق قرار می دهد اگر با رقیبی که بتواند نیازهای های معشوقش را بهتر از او برآورده کند رو به رو شود، خودش را کنار کشیده و به معشوقش فرصت ایجاد رابطه با رقیب را می دهد.

فراموش نکنید که سبک عشق ورزی شما می تواند بین دو سبک یا ترکیبی از آن ها باشد. درک سبک عشق ورزی خود و شریک زندگیتان قطعا در مدیریت رابطه به شما کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر سبک عشق ورزی شما ترکیبی از سبک استورج و اروس باشد باید انتظار داشته باشید هنگامی که شور و هیجان رابطه کمرنگ شد، دوستی را پایه و بنیان رابطه تان قرار دهید. اما اگر سبک عشق ورزی شما مانیا بوده و با فردی پیرو سبک لودوس رو به رو شوید مدیریت رابطه تان بسیار سخت و دشوار و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راه های عاشق کردن دیگران

رابطه ی عاشقانه ی سالم

طلسم عاشق کردن

چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)