علائم کمبود اعتماد به نفس چیست

علائم کمبود اعتماد به نفس چیست

احساسات شما باید شخصی باشد

آیا اعتماد به نفس پایین دارید؟ یا در حال تقویت آن در خود هستید؟

آیا شما همیشه به دلیل ترس از اینکه دیگران متوجه علائم کمبود اعتماد به نفستان شوند به خود هشدار می دهید و خودآگاه هستید؟

اگر پاسختان بله است باید بگویم که احساسات شما خصوصی است و تا زمانی که مشکلاتتان را حل نکنید هیچ کس حق دخالت در احساسات شما را ندارد. احساسات شما متعلق به خود شماست و هیچ کس به جز افرادی که شما می خواهید نباید آن ها را بداند. (نگاه کنید به چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟)

۵ مورد که نشان می دهد شما دارای کمبود اعتماد به نفس هستید

نشانه های زیر از علائم کمبود اعتماد به نفس شماست. هرکس با کمی تجربه می تواند این نشانه ها را تشخیص داده و عدم اعتماد به نفس شما را متوجه شود پس از این موارد دوری کنید.

  1. توضیح کارهایتان: فرض کنید شخصی با افرادی که خیلی خوب نمی شناسد در حال شام خوردن است که ناگهان لیوانش روی زمین می افتد. در چنین شرایطی او چه واکنشی از خود نشان می دهد؟ در این شرایط واکنش بعضی افراد به این صورت است: “لیوان درست لبه ی میز قرار داشت” یا ” من امروز خیلی خسته هستم و تمرکزم را از دست داده ام“. افراد با اعتماد به نفس هیچ گاه برای کارهایشان دلیل نمی آورند. اشتباهات شما شخصیت شما را تغییر نمی دهد زیرا شما انسان هستید و لازم نیست برای اشتباهاتتان عذر و بهانه بیاورید زیرا آن ها اجتناب ناپذیر هستند. توضیح زیاد در مورد کارهایتان از علائم کمبود اعتماد به نفس تلقی می گردد.
  2. پاسخ سریع به انتقادها: احتمالا همه ی شما در موقعیتی قرار گرفته اید که دوستتان انتقاد شما یا فرد دیگری از او را بلافاصله و خشمگینانه پاسخ داده است. مثلا اگر به دوستتان بگویید که عملکرد تو امروز خوب نبود” و او پاسخ دهد: “نه من بسیار خسته بودم” یا “فکرم جای دیگری درگیر بود و حواسم پرت شد” این نشان می دهد که او با کمبود اعتماد به نفس رو به رو است. افراد با اعتماد به نفس بالا به انتقادها گوش می دهند، اگر سازنده باشد آن را می پذیرند و اگر سازنده نباشد از آن می گذرند. اگر شما به یک قهرمان بدنسازی بگویید” تو بسیار ضعیف به نظر می رسی” او با لبخندی از شما عبور خواهد کرد زیرا او خودش می داند که یک قهرمان است.
  3. فرار از ضعف ها: روزی یکی از دوستان من بسیار ناراحت به نظر می رسید. وقتی از او دلیل ناراحتی اش را پرسیدم پاسخ داد: ” نه من اصلا ناراحت نیستم و هیچ مشکلی ندارم” چه اتفاقی افتاد؟ آیا دوست من یک ابر انسان بوده که هیچ مشکلی ندارد و همیشه خوشحال است؟ البته که نه! او با این پاسخ تنها در حال فرار از علائم کمبود اعتماد به نفس خود (خسارت یا کاستی) بود. افراد به شکل های مختلفی این کار را انجام می دهند. بعضی از آن ها مانند دوست من از کلمه ی هرگزاستفاده می کنند و بعضی دیگر با غرور و تکبر به جبران کمبودهای خود می پردازند. هرکدام از ما نقاط ضعف و قدرت مختلفی داریم. سعی نکنید کمبودهایتان را توجیه کنید و از آن ها فرار کنید زیرا هیچ کس کامل نیست. بعضی افراد تصور می کنند با فرار از ضعف هایشان می توانند احساس بهتری داشته باشند و به درمان اعتماد به نفس پایین خود بپردازند، اما ضمیر ناخودآگاه می تواند این فریب ها را تشخیص دهد و معمولا با افسردگی آن را پاسخ خواهد داد. فرار از مشکلات نتیجه ای به جز افسردگی نخواهد داشت زیرا ضمیر ناخودآگاه خیلی زود تشخیص می دهد که چیزی اشتباه است.
  4. زبان بدن: افراد دارای کمبود اعتماد به نفس بر خلاف افراد با اعتماد به نفس بالا همواره در حالت دفاعی قرار می گیرند. (دست به سینه هستند و پاهایشان را جفت می کنند). (نگاه کنید به زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس)
  5. کمالگرایی: کمالگراها تصور می کنند در یک جهان کامل و بی عیب و نقص زندگی می کنند، در نتیجه تلاش می کنند همه چیز را در کاملترین شکل خود انجام دهند. مثلا اگر در امتحان از ۱۰۰ نمره ۹۹ دریافت کنند ناراحت می شوند زیرا تصور می کنند اگر کامل نباشند هیچ ارزشی ندارند. نتیجه ی چنین حالتی ناامید کننده خواهد بود زیرا هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند واقعا کامل باشد. افراد با اعتماد به نفس بالا کمالگرا نیستند. آن ها سعی می کنند به موفقیت برسند اما اگر ۹۹ درصد از چیزی را دریافت کنند به دنبال ۱۰۰ درصد آن نخواهند بود!

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نشانه های اعتماد به نفس بالا

ترس و اعتماد به نفس

ریشه ی عدم اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس

اهمیت دادن به فکر دیگران

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

چگونه با اعتماد به نفس قدم برداریم

چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید