نشانه های اعتیاد به عشق

نشانه های اعتیاد به عشق

اعتیاد به رابطه ی رمانتیک و خطرات آن

مانند معتادان به مواد مخدر و یا معتادان به قمار، معتادان به عشق و رابطه ی رمانتیک نیز وجود دارند. شاید در ابتدا این نوع از اعتیاد (اعتیاد عاطفی) جدی و پر خطر به نظر نرسد اما در حقیقت این اعتیاد می تواند مانند انواع دیگر اعتیاد خطرناک و مضر باشد.

معتادان به عشق از رابطه ی عاطفی برای تسکین دردها، فرار از مشکلات و تاب آوردن در زندگیشان استفاده می کنند. اکنون سوالی که پیش می آید این است: اشکال این مسئله کجاست؟

مشکل این است که چنین افرادی به جای اینکه برای انتخاب معشوق خود تصمیم درست بگیرند با اولین فردی که در دسترسشان باشد وارد رابطه می شوند. مشکل بعدی این است که زندگی آن ها به هم ریخته و آشفته است و تا زمانی که برای حل مشکلاتشان اقدام نکنند و تنها رابطه ی عاطفی را درمان دردهایشان بدانند این آشفتگی ادامه خواهد داشت.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

مشکل بزرگ اعتیاد عاطفی این است که فرد آن را به چشم یک عادت خطرناک نمی بیند زیرا در نگاه اول ضررهای آن مانند اعتیاد به مواد مخدر واضح و مشهود نیست. این در حالی است که  با مطالعه ی بشتر متوجه می شوید در بعضی موارد اعتیاد به عشق می تواند از اعتیاد به دارو و مواد مخدر خطرناک تر باشد.

وقتی مواد مخدر مصرف کنید کاملا متوجه اشتباه خود هستید. درواقع بخشی از وجودتان تلاش می کند که با شما مقاوت کند. حتی اگر این مقاومت درونی وجود نداشته  باشد، با مقاومت جامعه و اطرافیانتان رو به رو می شوید. اما هنگامی که بحث اعتیاد عاطفی پیش می آید بسیاری از مردم نمی توانند به چشم یک مشکل به آن نگاه کنند در نتیجه مقاومتی در این مسئله وجود ندارد.

5 نشانه ی اعتیاد به عشق

  1. تحمل نکردن تنهایی: اگر شخصی نتواند حتی برای مدت خیلی کوتاه تنها بماند و همچنین نتواند بدون وجود رابطه ی عاطفی سر کند، به احتمال خیلی زیاد به عشق معتاد شده است.
  2. تصور اینکه رابطه ی عاطفی راه حلی برای مشکلاتشان است: افرادی که به رابطه ی رمانتیک اعتیاد داشته باشند، برای حل مشکلات زندگیشان تلاش نمی کنند و به جای آن برای فرار از مشکلاتشان وارد رابطه می شوند. چنین افرادی باور دارند که عشق می تواند زندگی آن ها به سرعت بهبود دهد.
  3. عاشق شدن های متوالی: معتادان به عشق بیشتر از مردم عادی عاشق می شوند! زیرا این افراد از کنار آمدن با دردهایشان نا امید شده و در نتیجه بسیاری از نیاز های خود را نادیده می گیرند و با اولین فردی که در دسترسشان باشد وارد رابطه ی عاطفی می شوند حتی اگر این شخص با موارد موجود در الگوی عشق ناخودآگاهشان مطابق نباشد.
  4. علاقه مند شدن به هر فردی که به دنبال جذب آن ها باشد: افرادی که اعتیاد عاطفی داشته باشند خیلی سریع نسبت به کسی که به دنبال جذب آن ها باشد علاقه مند شده و عاشق او می شوند. چنین افرادی از برقراری رابطه ی عاطفی نا امید هستند در نتیجه اگر کسی عشقش را به آن ها نشان دهد او را بسیار جذاب می بینند و به سرعت با رابطه برقرار می کنند.
  5. کمبود اعتماد به نفس: بسیاری از افرادی که درگیر اعتیاد عاطفی هستند تنها به این دلیل عاشق می شوند که نیاز دارند فردی مشتاق آن ها باشد. چنین افرادی نیاز دارند شخص دیگری ارزشمند بودنشان را تایید کرده و کاری کند که نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند.(نگاه کنید به ایجاد اعتماد به نفس)

اعتیاد عاطفی هیچ وقت شما را راضی نمی کند

مشکل دوم این است که معتادان به عشق وقتی متوجه شوند رابطه ی عاطفی راه حلی برای مشکلاتشان نیست دچار ضربه ی روانی عمیقی می شوند. به طور خلاصه اعتیاد عاطفی یک مسئله ی پیچیده و یک مشکل بزرگ محسوب می شود.

از انجا که معتادان به عشق خیلی سریع وارد رابطه ی عاطفی می شوند در نتیجه معمولا بسیاری از معیارهای موجود در الگوی عشقشان را نادیده می گیرند.

همانطور که بارها توضیح داده ام در ضمیر ناخودآگاه هر فردی لیستی به نام الگوی عشق ذخیره شده است. این لیست، که اکثر افراد از وجود آن آگاهی ندارند، همه ی معیارهای لازم را برای فردی که قرار است شریک زندگی آن ها باشد در خود جای داده است.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب و تکنیک های این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا موثر می باشند. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی به شما باز بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا باید به رابطه تان پایان دهید

تفاوت عشق با سوء استفاده ی عاطفی

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

رابطه ی عاشقانه ی سالم

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق