الگوی عشق چیست

عشق و خرید کردن

آخرین باری که اقدام به خرید گوشی همراه کردید،به خاطر دارید؟

 آیا ویژگی هایی که برای گوشی همراه تان در نظر داشتید را به یاد می آورید؟

من شخصا به گوشی هایی علاقه دارم که با دوام باشند، عمر باطری آنان طولانی باشد، ظاهر خوبی داشته باشند و بازی های جالبی را اجرا کنند.

به احتمال زیاد فهرست ویژگی های مورد علاقه ی شما با موارد من فرق دارد. به هر حال هر فردی نیازهای متفاوتی دارد و معمولا به دنبال ویژگی هایی است که به او کمک کند بیشتر نیازهای خود را برطرف کند.

اما این موضوع چه ارتباطی با عشق دارد؟ کاملا مرتبط است. هر یک از ما فهرستی از مواردی داریم که باید در فردی که به او علاقه مند می شویم وجود داشته باشد. همانطور که احتمالا تا کنون  حدس زده اید این فهرست بر اساس نیازهای ما است.

اما یک تفاوت اصلی بین خرید گوشی همراه و انتخاب شریک عاطفی وجود دارد. این تفاوت به این واقعیت بر می گردد که معیار فهرست برای عاشق شدن ناخودآگاه است و به ندرت به سطح خودآگاه می رسند.

الگو ی عشق در ضمیر ناخودآگاه

چه تفاوتی بین فهرست ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه وجود دارد؟

آیا تاکنون پیش آمده است که به چیزی علاقه مند شوید بدون اینکه بدانید دلیل آن چیست؟ به عنوان مثال آخرین باری را به یاد دارید که با یک نگاه، چیزی توجه شما رو جلب کرده باشد بدون اینکه توضیح منطقی برای آن داشته باشید؟

دلیل این موضوع این است که ضمیر خودآگاه عامل اصلی علاقه مند شدن ما نیست بلکه ناخودآگاه مسئول آن است. به یاد داشته باشید حتی وقتی ناخوداگاه شما متوجه ی چیزی شود، خودآگاه همچنان ممکن است چیزی نفهمد.  اجازه دهید یک مثال بزنم تا موضوع برای تان روشن تر شود. به صورت کلی انسان ها به کسانی علاقه مند می شوند که شبیه به والد جنس مخالف شان باشد. به عنوان مثال، یک خانم ممکن است مردی را به این دلیل دوست داشته باشد که باعث می شود وی به یاد پدرش بیفتد حتی اگر به صورت خودآگاه متوجه ی چنین شباهت هایی نشود.

به همین دلیل است که بسیاری افراد بدون اینکه دقیقا بدانند چه اتفاقی افتاده است عاشق می شوند. مثلا دلیل عاشق شدن شما می تواند این باشد که فردی نشانه های خاصی را بروز داده است که به ضمیر ناخودآگاه شما گفته است آن فرد می تواند نیازهای های بسیار مهم تان را برطرف کند ( نگاه کنید به قوانین حاکم بر ضمیر ناخودآگاه).

البته با کمی آموزش می توانید یاد بگیرید چگونه الگوی عشق خود را باز کنید و در نتیجه متوجه شوید چرا به افراد خاصی جذب می شوید و نه هر شخصی؛ تا وقتی چنین کاری نکنید عشق برای شما همچنان اسرار آمیز باقی خواهد ماند.

الگو ی عشق چگونه شکل می گیرد

از دوران کودکی تاکنون باور ها و اعتقادات بسیاری کسب می کنیم و همچنین نیازها و ویژگی های شخصیتیِ مختلفی پیدا می کنیم. این عوامل با یکدیگر ترکیب می شوند و الگو های عشق را ایجاد می کند. این الگو های عشق نیز نوع افرادی را تعیین می کنند که  انسان ها عاشق شان می شوند. هر چه تجربیات گذشته ی ما جدی تر باشد، بیشتر احتمال دارد روی نحوه ی عاشق شدن ما تاثیر ایجاد کند.

اگر مادر بیش حد از فرزند خود مراقبت کند و همیشه کمبود پدر در زندگی احساس شود، الگوی عشقی ایجاد می شود که در آن محبت و صمیمیت نقش کلیدی بازی می کند. اگر فردی بازیچه ی دست همسالان یا برادران و خواهران خود قرار گرفته باشد، این موضوع در خودپنداره وی نمود پیدا می کند و به عنوان مثال به فردی با اعتماد به نفس جذب می شود.

اگر مادری الکلی باشد و پدر به دنبال زنان دیگر باشد، همین ویژگی در فرزند ممکن است ایجاد می شود. اگر اولین عشق فردی به دلیل سانحه ی تصادف از دنیا برود و یا پدری فرزند خود را تنبیه کند…خب فکر کنم منظورم را فهمیدید. این عوامل نه تنها روی ما تاثیر می گذارند بلکه روابط عاطفی و جنسی ما را به عنوان فردی بالغ در آینده تعریف می کنند.

حتی دلیل جذب شدن به بعضی چهر های خاص نیز ریشه در همین تجربیات و گذشته دارد. فردی ممکن است  به چهره های گرد و فرد دیگری به چهره های مستطیلی جذب شود، مثلا  به دلیل تجربیات خاص وی از آن چهره. بعضی به افراد لاغر تمایل دارند و بعضی دیگر به افرادی که چاق تر هستند. همه چیز به ظاهر بر نمی گردد، بلکه نوع صحبت کردن، راه رفتن، فکر کردن و اعتقادان نیز بخشی از الگوی عشق ما هستند.

 بازیچه کردن الگو ی عشق

اگر شما هم مثل بسیاری افراد از الگوی عشق خودآگاه نیستید، پس دیگران به سادگی می توانند با ارائه ی نشانه های صحیح به ضمیر ناخودآگاه تان شما را عاشق خود کنند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. اطلاعاتی که به زبانی ساده و روان نوشته شده است. سایت نوی بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مثال برای عاشق کردن دیگران

ضمیر خودآگاه در مقابل ضمیر ناخودآگاه

چگونه خود را بشناسیم؟

چگونه روانکاوی شویم؟

راهنمای نهایی برای بازگرداندن عشق از دست رفته

می خواهم بدانم چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم؟