چرا با خودم حرف میزنم

چرا با خودم حرف میزنم

ذهن شما چگونه عمل می کند

آخرین بار که با خود صحبت کرده اید را به یاد می آورید؟

آیا فکر می کنید حرف زدن با خودتان یک نشانه از بیماری روانی است؟

قبل از اینکه در مورد خوب بودن یا بد بودن حرف زدن با خودتان یا همان خودصحبتی بحث کنم لازم است چند نکته را در مورد ذهنتان برای شما روشن کنم. ضمیر خودآگاه قسمتی از ذهن شماست که مسئولیت فعالیت های آگاهانه ی شما مانند حرکت دادن بدن را بر عهده دارد. در مقابل ضمیر ناخودآگاه بخشی از ذهن شماست که مسئولیت فرآیندهای ناخودآگاه مانند کنترل احساسات یا ثبت باورها را بر عهده دارد.

باورهای شما مانند یک پایگاه داده ی بزرگ در ذهنتان ثبت شده و بر رفتار، درکتان نسبت به جهان اطراف و اعتماد به نفس شما تاثیر مستقیم می گذارد. پس اگر قصد دارید رفتار یا درک خود را نسبت به جهان تغییر دهید لازم است این تغییر را در باورهای خود ایجاد کنید.

باورهای شما در نتیجه ی تعامل بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه اتفاق می افتد. اگر یک ایده توسط ضمیر خودآگاه شما تایید شود با تکرار زیاد تبدیل به یک باور در ضمیر ناخودآگاه شما خواهد شد.(نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

حرف زدن با خودتان چه کمکی می تواند به شما بکند

وقتی که درحال صحبت کردن با خود هستید در حقیقت اعتقادات ثبت شده در ضمیر ناخودآگاهتان را تحت تاثیر قرار می دهید. خود صحبتی فرآیندی است که در طول آن ضمیر خودآگاه تجزیه و تحلیل می کند اطلاعات و داده های خاصی وارد ذهن شما بشوند یا نه.

فرض کنید توسط فرد مورد علاقه تان رد شده اید. در این حالت ممکن است تصور کنید که عیب هایی در شما باعث این شده است یا به احتمال زیاد شروع به صحبت کردن با خود کرده و سعی می کنید ضمیر ناخودآگاهتان را متقاعد کنید که شما واقعا بد نیستید و پشت این رد شدن دلایل دیگری نهفته است.

به عبارت دیگر خودصحبتی می تواند مانع ایجاد باورهای نادرست در مورد جهان اطرافتان در ذهن شما شود. یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از باورهای غلط در ضمیر ناخودآگاه اثبات اشتباه بودن آن ها به خودتان از طریق خود صحبتی به شیوه ی درست است. (نگاه کنید به با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید)

برای اصلاح باورهایتان با خودتان حرف بزنید

فرض کنید ضمیر ناخودآگاهتان یکی از دوستان شما بوده و تا زمانی که نشانه و مدرک قابل قبولی به او ارائه ندهید شما را باور نخواهد کرد. شما به دو طریق می توانید این مدرک قابل قبول را به او ارائه دهید:

اول اینکه با یک اقدام سرسختانه به او نشان دهید در اشتباه بوده است. مثلا سخت مطالعه کرده و نمرات خوبی کسب کنید و به او ثابت کنید که شما بسیار باهوش هستید.

راه دوم این است که با صحبت کردن به ضمیر ناخودآگاه خود نشان دهید باورهای او در مورد شما اشتباه بوده و واقعیت را در مورد خودتان برای او شرح دهید.

در نتیجه می توان گفت خودصحبتی یک رفتار سالم است که به شما کمک می کند از نظر روانی در وضعیت ثبات قرار بگیرید.

 میترسم دیوانه شوم!

بعضی افراد بعد از حرف زدن با خود گیج و سردرگم می شوند. پس از خودصحبتی با معماهای بیشتری نسبت به قبل از آغاز خودصحبتی رو به رو شده و دلیل آن نوبد دانش کافی می باشد.

اگر دانش شما در مورد یک مسئله ی مهم کافی نباشد و در مورد آن موضوع با خود بحث کنید بیشتر از قبل سردرگم می شوید.

هرچه اطلاعات شما در مورد آن مسئله بیشتر باشد استدلال های بهتری خواهید داشت و بهتر می توانید ضمیر ناخودآگاهتان را متقاعد کنید شما را باور کند. پس فراموش نکنید بدون کسب اطلاعات کافی در مورد موضوعی که در نظر دارید حرف زدن با خودتان موثر نخواهد بود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

استفاده از قدرت ضمیر ناخودآگاه

کنترل ضمیر ناخودآگاه

احساسات ضمیر ناخودآگاه

ضمیر خودآگاه در مقابل ضمیر ناخودآگاه

چگونه با حرف زدن، ضمیر ناخودآگاه را پاکسازی کنیم)