آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد

پیش از کشف فضا تفکر مردم این بود که زمین صاف است و اگر کسی به انتهای آن برسد از لبه به پایین پرتاب خواهد شد.

این مساله برای هر چیز دیگری که از آن مطلع نیستیم نیز صدق می کند. مردم سعی می کنند حقایق ناشناخته را با دانسته هایشان مرتبط سازند و عشق هم از این قاعده مستثنا نیست.

با این که مطالعه در زمینه ی روانشناسی عشق به شما کمک می کند مفهوم عشق را بهتر بشناسید، اما همچنان اکثریت مردم ترجیح می دهند در این مورد مطالعه نکنند و بپذیرند که عشق فرایندی رمزآلود و بی قاعده است.

عشق در نگاه اول حقیقت دارد و این امر مشخص است؛ چون بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم. در این مقاله موضوع عشق در نگاه اول و دلایل آن را توضیح خواهیم داد.

چرا عاشق می شویم؟

در این مقاله به طور گسترده در این باره صحبت شده و در اینجا تنها به توضیحی مختصر بسنده می کنم.

در بیشتر موارد ما برای جبران نیازهای برآورده نشده ی خود عاشق می شویم؛ مثلا اگر با فردی مواجه شویم که شبیه خودمان یا یکی از بستگان مورد علاقه مان باشد به وی دل می بندیم. همچنین اگر آن فرد با معیارهای ناخودآگاهمان مطابقت پیدا کند باعث ایجاد احساس عشق در ما می شود.

اگر نکات قبلی را متوجه شده باشید می توانید حدس بزنید دلیل عشق در نگاه اول این است که وقتی شخصی را مطابق با بیشتر معیارهای ناخوداگاهمان برای اولین بار می بینیم، عاشق او می شویم.

برای مثال اگر کسی رنگ پوستش سبزه و عاشق مادرش باشد به احتمال زیاد موارد زیر جزئی از معیارهایش خواهد بود:

  1. رنگ پوستش سفید باشد.
  2. مانند مادرش مهربان باشد.

البته به همین سادگی هم نیست. معیارها ممکن است بسیار پیچیده و شامل صدها مورد باشند؛ برای درک بهتر این موضوع قصد دارم تا جایی که امکان دارد به سادگی همه چیز را توضیح دهم.

اگر این فرد با دختری آشنا شود که این ویژگی ها را داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ اگر علاوه بر این موارد زیبا و جذاب هم باشد چطور؟ به احتمال بسیار زیاد علاقه ای ناگهانی نسبت به او پیدا خواهد کرد که همان عشق در نگاه اول است.

افرادی که در نگاه اول عاشق می شوند معمولا به تصورات اشتباهی مانند زن یا مرد رویاها” و “نیمه ی گمشده” باور دارند.

در حقیقت با شناخت چگونگی پدید آمدن عشق در نگاه اول به خودتان کمک می کنید این افکار اشتباه را دور بریزید.

حالا سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است: ” چرا گاهی اوقات فردی را می بینم که واقعا فوق العاده است و ویژگی های خوب بسیاری دارد ولی باز هم در نگاه اول عاشق او نمی شوم؟”

پاسخ این سوال ساده است: چون با معیارهای­تان مطابقت نداشته و یا چون به دنبال ویژگی هایی هستید که نمی توان تنها در یک قرار ملاقات به آن ها پی برد. به همین خاطر احتمال عاشق شدن در نگاه اول برای افرادی که توجه بیشتری به ظاهرشان دارند بیشتر است. چون بسیاری از معیارهایشان به ظاهر وابسته است که به سادگی قابل مشاهده­اند؛ چنین افرادی معمولا در نگاه اول عاشق می شوند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. اطلاعاتی که به زبانی ساده و روان نوشته شده است. سایت نوی بینش جامع ترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم؟ توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مثال برای عاشق کردن دیگران

چگونه دیگران را عاشق خود کنیم – بر اساس روانشناسی عشق

طلسم عاشق کردن

روانشناسی عشق

چرا عاشق می شویم

روانشناسی جذب زنان

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟

معرفی کتاب

1555 - Copy