من – شاهین زند – در این مطلب قصد دارم به صورت خلاصه در مورد اهداف و چشم اندازهای خود در نوین بینش توضیح دهم.

مدارک تحصیلی  شاهین زند شامل کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی است و تا کنون فعالیت های پژوهشی، تالیفی و ترجمه بسیاری در حوزه روابط بین فردی و مهارت های زندگی داشته ام.

به جز آشنایی مقدماتی با روانشناسی و سیستم اعصاب، به صورت تخصصی با شخصیت شناسی، رفتار درمانی شناختی – CBT، روانشناسی اجتماعی، برنامه ریزی عصبی کلامی – NLP، زبان شناسی، انواع نقد های روانکاوانه، مدیریت بازرگانی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک آشنا هستم هرچند رشته تحصیلاتی من زبان و ادبیات انگلیسی بوده و مطالعات آکادمیک من بیشتر متمرکز بر حوزه زبان و ارتباطات است.

اهداف

هدف من از تاسیس نوین بینش، آموزش روابط عاطفی، مهارت های زندگی و انتشار مقالات علمی بر محور دو اصل اساسی استوار است که شامل مبارزه با خرافه پرستی و تحکیم بنیان خانواده است.

شاید در نگاه اول این اهداف بسیار دور از یکدیگر به نظر برسد اما اگر نگاهی آماری بر میزان جست و جوهای مرتبط با روابط عاطفی در موتور های جست و جو گر داشته باشیم متوجه خواهیم شد موضوع هایی همچون طالع بینی، طلسم، فال و علوم غریبه طرفداران بسیار بیشتری نسبت به روانشناسی دارند.

بر خلاف باور عموم، این تولید کنندگان محتوا نیستند که موضوعات مطالب خود را انتخاب می کنند بلکه مردم و جست و جوگران عبارات هستند که تعیین می کنند چه محتوایی باید تولید شود که بیشترین بازدید را داشته باشد و از آنجایی که برای بسیاری از تولید کنندگان محتوا تنها مقاصد اقتصادی مطرح است پس محتوای خود را نیز دقیقا بر اساس همان چیزی تولید می کنند که خواننده به دنبال آن است.

این انحرافات در خرافه حتی گاهی تا جایی پیش می رود که ماه تولد یک فرد و طرف مقابل او معیاری می شود در تعیین رویکرد های ارتباطی و انتخاب های عاطفی. اگر امروز با سلاح علم و دانش خود به مبارزه با فرهنگ خرافه پرستی اقدام نکنیم و مسیری نوین و شکوفا را جهت بهبود مهارت های ارتباطی جامعه نیابیم، تنها این فضا را برای دروغ گویان طلسم باز و فرهنگ فروشان فال نویس باز گذاشته ایم.

به جز مقابله با خرافه پرستی، زیر مجموعه های دیگری نیز هست که در برنامه های نوین بینش وجود دارد مثل ترویج ازدواج در مقابل ازدواج سفید، ترویج پیوند زناشویی به جای دوستی های آسیب رسان، ترویج مهارت های ازدواج آسان، تولید محتوا به زبان انگلیسی در حوزه روانشناسی و جذب مراجع غیر فارسی زبان.

روش ها

اما اکنون این پرسش ایجاد می شود در نوین بینش از چه روشی برای مبارزه با خرافه و توصیه های عقلانی و اخلاقی می توانم استفاده کنم. پاسخ، تولیدِ محتوایِ جایگزین برای جذب بازدیدکنندگان خرافه ها است.

پس از موفقیت در جذب بازدید کننده، هدف دیگر آموزش مهارت های زندگی در قالب کتاب هایی است که منابع آن بر اساس برنامه ریزی عصبی کلامی – NLP، زبان بدن، چهره شناسی، شخصیت شناسی، روانشناسی عشق، ضمیر ناخودآگاه و روش های متقاعد سازی می باشد.

مشاوره مطالعه محور

برنامه من برای آموزش مهارت های زندگی این است که در این کتاب ها پس از هرفصل، مجموع پرسش هایی مطرح کنم که انتظار می رود خوانندگان کتاب پاسخ دهند. سپس این پاسخ ها توسط روانشناسانی که مورد تایید نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی هستند بررسی شده و مشخص می شود آیا خواننده تکنیک های کتاب را به درستی متوجه شده است یا خیر و همچنین خواننده در زندگی فردی خود چگونه از آن ها استفاده می کند.

در نتیجه اطلاعاتی به دست می آید که هم در به روز رسانی و ارتقای کیفیت کتاب می تواند موثر باشد، هم به مراجعه کننده کمک کند به صورت کاربردی و عملی این تکنیک ها را در زندگی خویش بکار گیرد؛ هم روانشناس برنامه ای ساده برای ارتقای سطح مهارت مراجع داشته باشد و هم هماهنگ با قابلیت ها و امکانات آنلاین باشد که از راه دور بتواند حتی به فردی در کشوری دیگر به جز ایران نیز خدمات ارائه کند ( نگاه کنید به سوابق شغلی شاهین زند).

نام این تکنیک را مشاوره مطالعه محور گذاشته ام  که یک تکنیک کاملا آموزشی است و هیچگاه قصد تصمیم گیری برای مُراجع، درمان یا مشاوره بالینی را ندارد زیرا همه این موارد نیاز به روانشناس حضوری و مصاحبه بالینی دارند.

جامعه آماری افرادی که قصد دارم به آنان مهارت های زندگی پیش و پس از ازدواج را آموزش بدهم شامل هر سنی با هر تحصیلات و فرهنگی می باشد.

سخن آخر

پس به صورت خلاصه می توان گفت مهمترین هدف من از تاسیس نوین بینش افزایش سطح رضایت از زندگی زناشویی، جلوگیری از طلاق های روز افزون و ارتقای سطح سلامت روان جامعه می باشد ( نگاه کنید به چرا می توان به نوین بینش اطمینان کرد).

خوشبختانه رشته زبان وادبیات انگلیسی به واسطه ارتباطی که با حوزه زبان، ارتباطات و روانشناسی داشته و همچنین امکان مطالعه منابع گسترده علمی به زبان اصلی، توانسته است دراین هدف کمک های شایانی ارائه دهد؛ اما شاید نیاز باشد کمی در مورد مطالعات میان رشته ای – interdisciplinary – و ارتباط بین رشته ادبیات انگلیسی و روانشناسی نیز سخن گفت.

به همین دلیل در صورتی که چنین نیازی احساس می شود در شرح حالی از سوابق علمی شاهین زند ارتباط بین رشته ادبیات انگلیسی و رشته روانشناسی توضیح داده شده است.

با تقدیم و احترام

شاهین زند

1398/10/3