ترس از تعهد در روابط عاشقانه

ترس از ازدواج در مردان و زنان

رابطه با مردان یا زنانی که ترس از ازدواج دارند

چرا بعضی افراد عاشق افرادی می شوند که ازدواج در زندگی آن ها جایی ندارد؟

چرا مردم به کسانی جذب می شوندکه آن ها را رد کرده و با آن ها بدرفتاری می کنند؟

چرا زنان عبور از یک فرد غیر قابل دسترس را غیر ممکن می بینند؟

چرا بعضی افراد به شدت از ازدواج و تعهد و حفظ رابطه پایدار ترس دارند؟

همانطور که قبلا نیز توضیح داده ام برای ما انسان ها بسیار سخت است که بتوانیم با وجود پرسش هایی که پاسخ آن را نمی دانیم به ذهن خود آرامش بدهیم. انسان ها برای حل مسائل پیچیده و مرموز و پاسخ آنها کنجکاو هستند.

چه می شود اگر یک سوال ساده به مسئله ای مرموز در زندگی ما تبدیل شود و زندگیمان را تحت تاثیر قرار دهد؟

آیا برای پیدا کردن جواب مشتاق نخواهیم شد؟

ترس از ازدواج ریشه در ترس از تعهد دارد زیرا ازدواج چیزی نیست به جز پذیرش یک تعهد به صورت بلند مدت و پایدار. وقتی به مرد یا زنی که از ازدواج یا تعهد می ترسد علاقه مند شویم – موضوعی که بیشتر در مردان شایع است – دقیقا همین اتفاق می افتد. بعد از آن همیشه این سوال را از خود می پرسیم که “آیا او واقعا مرا دوست دارد یا نه” و این سوال مانند رازی ما را دیوانه می کند.

ترس از تعهد و ازدواج با مهربان بودن، توجه و عشق شروع می شود. زمانی که این موارد جدی شوند طرف مقابل خودش را کنار کشیده و رفتارهایی از خود نشان می دهند که قابل توضیح نیست(مثل جواب دادن به تلفن برای مدت طولانی یا توجه کمتر یا حتی ناپدید شدن برای چندروز).

اگر عاشق فردی شوید که ترس از تعهد دارد همواره خودتان را سردرگم می یابید زیرا احساسات مرد یا زن مورد علاقه تان متضاد بوده و با هم سازگار نیستند. چگونه می توان احساسات کسی را که گاهی از خود عشق عمیق نشان داده و گاهی اصلا اهمیت نمی دهد توضیح داد.

در نتیجه ی این احساسات متضاد این افکار به ذهن تان حمله می کنند:

آیا او تاکنون مرا دوست داشته است؟

این افراد نسبت به علاقه ی فرد مقابلشان دچار سردرگمی می شوند و دائما این سوال را از خودشان می پرسند که آیا طرف مقابلشان – همان فردی که ترس از ازدواج دارد – او را دوست داشته یا به او دروغ گفته است. اگر به این سوال جواب منفی بدهند اعتماد به نفسشان آسیب می بیند در نتیجه ترجیح می دهند برای گرفتن جواب مثبت به این سوال به رابطه ی خود ادامه دهند.

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ 

 همانطور که پیشتر هم توضیح دادم هنگامی که مسئله ای را بارها و بارها به خود یادآوری کنیم باور ما نسبت به آن مسئله قوی تر خواهد شد(تکنیک تکرار). هنگامی که شخصی دائما نسبت به علاقه ی مرد یا زنی که از تعهد و ازدواج می ترسد نگران باشد این فکر بارها در ذهن او تکرار شده و باعث می شود بیشتر به آن فرد جذب شود.(نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

پذیرفتن چالش

این قسمت معمولا در سطح ناخودآگاه اتفاق می افتد یعنی افراد از وجود آن آگاه نیستند. بسیاری از مردم  تلاش می کنند فردی را که از ازدواج می ترسد عاشق خود کرده و با این کار خود را به دیگران ثابت کنند. در نتیجه برای رسیدن به هدفشان در رابطه باقی می مانند. به نظر می رسد پاداش این کار برای آن ها افزایش اعتماد به نفس باشد.

حقیقت این روابط :

اگر کسی شما را دوست داشته باشد هیچ وقت نسبت به شما ریسک نکرده و شما را ازدست نخواهد داد. اگر فردی باعث شود چنین افکاری به سراغتان بیاید بدانید که توجه و علاقه کافی در وی نسبت به شما ایجاد نشده است. البته این بدان معنی نیست که اصلا به شما اهمیت ندهد اما این اهمیت به اندازه ای نیست که برای پایداری رابطه تان تلاش کند.

بسیاری توصیه می کنند بهتر است از ارتباط برقرار کردن با این افراد پرهیز کنید یا اگر قبلا وارد این رابطه شده اید آن را تمام کنید اما واقعیت این است که ازدواج نکردن در این افراد یک باور یا یک سبک زندگی نیست و در واقع ریشه در ترس ها و احساسات منفی آنها دارد.

از آنجایی که احساسات قابل کنترل هستند و شما می توانید این احساسات را تغییر دهید پس برای ترس از تعهد نیز درمان وجود دارد. تنها کافی است با روش ها و تکنیک های لازم آشنا شوید ( نگاه کنید به درمان ترس از ازدواج).

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مقابله با مخالفت با ازدواج – مدل تایید چند وجهی

ازدواج مجدد – اگر قصد ازدواج مجدد دارید بخوانید…

برگرداندن مرد به رابطه – چه مردانی به رابطه بر می گردند

چگونه مرد مناسب ازدواج را بشناسیم

جذب مرد مناسب برای ازدواج

ترس از عاشق شدن

چگونه مردان را به ازدواج متقاعد کنیم