http://novinbinesh.com/?p=4293&preview=true

ترک اعتیاد به عشق

مرحله ی اول ترک اعتیاد عاطفی:

اعتیاد به عشق تنها باعث ایجاد احساسات ناخوشایند بعد از جدایی نمی شود بلکه می تواند آینده و دوام رابطه ای را که اکنون در آن هستید نیز تهدید کند.

اولین گام در مقابله با اعتیاد عاطفی این است که متوجه شوید شما یک  معتاد به عشق هستید. برای اینکه بتوانید از اعتیاد عاطفی رهایی پیدا کنید لازم است دلایلی را که پشت این مسئله قرار دارد پیدا کرده و آن ها را از بین ببرید. بعضی از این دلایل به شرح زیر است:

  • کمبود اعتماد به نفس: فقدان اعتماد به نفس باعث می شود نیاز شدید به تایید از طرف دیگران احساس کنید و همواره در پی فردی باشید که بتواند به شما احساس ارزشمند بودن القا کند.(نگاه کنید به ایجاد اعتماد به نفس)
  • مشکلات حل نشده: مسائل و مشکلات حل نشده در زندگی باعث شکل گیری خلق و خوی بد در افراد شده و این حالات بد احساسی فرد را به سمت اعتیاد به رابطه سوق می دهد. در چنین مواردی فرد تنها برای رهایی از احساسات ناخوشایند خود وارد رابطه ی عاطفی می شود.
  • رد شدن: یکی دیگر از مواردی که اعتیاد به عشق را در افراد شکل می دهد رد شدن توسط دیگران است. در این مورد فرد برای تایید شدن و مورد قبول بودن توسط دیگران به اولین شخصی که به او ابراز علاقه کند جواب مثبت می دهد.
  • باورهای نادرست در مورد عشق: بعضی مردم عشق را راه حلی برای حل مشکلات زندگی می بینند و به محض اینکه احساسات بد و ناخوشایند به سراغشان بیاید وارد رابطه ی عاطفی می شوند.

دلایل بسیار زیاد دیگری نیز می توانند باعث شکل گیری اعتیاد به عشق و رابطه ی رمانتیک بشوند که نمی توان همه ی آن را در این مقاله گنجاند. اعتیاد عاطفی ممکن است بنابر دلایل مختلفی در افراد به وجود آید و اولین قدم برای ترک آن شناخت همین دلایل است.

مرحله ی دوم ترک اعتیاد عاطفی:

هنگامی که دلیل شکل گیری اعتیاد عاطفی در خود را متوجه شدید مرحله ی دوم آغاز می شود.

فرض کنید اعتیاد عاطفی شما نتیجه ی مستقیم شکل گیری خلق و خو و احساسات ناخوشایند ناشی از مشکلات زندگیتان باشد.

در چنین موردی لازم است به جای برقراری رابطه و فرار از مشکلات با آن ها رو به رو شوید. باید عادت های بد و نادرست خود را از بین برده و اجازه ندهید همه ی مشکلاتتان روی هم انباشته شوند.

هر دلیلی که برای شکل گیری اعتیاد به عشق و رابطه در خود پیدا کردید قدم ذوم رو به رو شدن و مقابله با آن است. اگر این دلیل کمبود اعتماد به نفس باشد برای تقویت اعتماد به نفس در خود تلاش کنید. اگر این دلیل تنهایی است در مورد راه های مقابله با آن مطالعه کنید و اگر به دلیل رد شدن توسط دیگران درگیر اعتیاد به رابطه ی رمانتیک شده اید سعی کنید ریشه ی این رد شدن ها را پیدا کرده و آن را از میان بردارید.

اگر برای درمان اعتیاد به عشق در خود تصمیم جدی دارید باید در طول این مسیر شجاع و با جسارت رفتار کنید. باید به طور جدی با هر چیزی که زندگی شما را به عوامل دیگری جز خوذتان مانند رابطه و یا عشق وابسته می کند مبارزه کرده و هنگام بروز سختی ها از برقراری رابطه ی عاطفی خودداری کنید.

تقویت مهارت مقابله در خود

بهترین راه برای اینکه بتوانید به شکل درست و صحیح اعتیاد عاطفی را در خود از بین برده و از عدم بازگشت آن اطمینان حاصل کنید تقویت مهارت مقابله در خودتان است. همانطور که متوجه شدید یکی از دلایل اصلی شکل گیری اعتیاد به عشق ناتوانی در مقابله با مشکلات زندگی و یا احساسات ناخواسته می باشد.

به عبارتی می توان گفت اگر فردی توانایی مقابله با مشکلاتش را نداشته باشد برای درمان دردها و فرار از مشکلات خود به یک راه حل آسان وسریع روی می آورد و یکی از محبوب ترین این راه حل ها، عشق است.

اگر حتی اعتیاد عاطفی را درمان کرده باشید تا زمانی که مهارت مقابله با مشکلات زندگی را در خود تقویت نکنید امکان بازگشت آن وجود خواهد داشت. (نگاه کنید به  : راه حل نهایی برای حل مشکلات)

گاهی مجرد بودن خوب است!

یاد بگیرید گاهی مجرد بمانید. در بسیاری از موارد اعتیاد به عشق زمانی اتفاق می افتد که فرد توانایی احساسی کافی برای مجرد ماندن را نداشته باشد.(نگاه کنید به چرا زندگی مجردی گاهی مفید است)

به عبارت دیگر اگر فردی معتاد به عشق باشد حتی یک روز هم نمی تواند بدون رابطه ی عاطفی سر کند و به محض اینکه رابطه اش تمام شود خیلی زود رابطه ی جدیدی را شروع می کند.

مطالعه در مورد روانشناسی عشق تنها راه برای به دست آوردن این مهارت (مجرد ماندن) است. همچنین لازم است یاد بگیرید چگونه بدون اینکه هیچ اثری بر قلبتان باقی بماند به طور صحیح از شکست عشقی خود عبور کنید .

هنگامی که بتوانید به درستی پس از تجربه ی شکست عاطفی بهبودی خود را به دست آورید با تنهایی بعد از آن و مجرد ماندن تا زمانی که با فرد مناسبی رو به رو شوید مشکلی نخواهید داشت و در نتیجه گرفتار اعتیاد به عشق و رابطه ی رمانتیک نیز نخواهید بود.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب و تکنیک های این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا موثر می باشند. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی به شما باز بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

رابطه ی عاشقانه ی سالم

آیا رابطه واکنشی پایدار است

نشانه های اعتیاد به عشق

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق