چگونه اعصابی آرام داشته باشیم

راه بدست آوردن آرامش درونی چیست؟

راه های بدست آوردن آرامش اعصاب؟

چگونه اعصابی آرام داشته باشیم؟

راههای رسیدن به شادی و آرامش؟

چگونه می توانم راه رسیدن به آرامش درونی را پیدا کنم؟

رسیدن به آرامش درونی، آرامش اعصاب، شادی و خوشحالی اصلا کار سختی نیست فقط به کمی دانش و آگاهی در مورد خود نیاز دارید.

احتمالا بسیاری از شما مقاله های مربوط به ناهماهنگی شناختی را به یاد می آورید (نگاه کنید به ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن و تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش).

آگاهی از ناهماهنگی های شناختی یکی از راه های رسیدن به آرامش درونی است. همانطور که توضیح دادم ناهماهنگی شناختی زمانی اتفاق می افتد که بخش هایی از درون شما رو به روی هم قرار گرفته و با یکدیگر درگیر می شوند. مثلا فردی که سیگار می کشد در بخش خودآگاه ذهن خود می داند که سیگار کشیدن عملی پر زیان است و برای سلامتی ضرر دارد  اما با این حال در حالت ناخودآگاه با سیگار کشیدن به لذب می رسد و این عمل را ادامه می دهد. در دانش ان ال پی همین تعریف برای مفهوم “تناقض ها” به کار می رود. یعنی زمانی که نوعی درگیری روانی بین ضمیر ناخودآگاه و بخش خودآگاه شما اتفاق می افتد.

رو به رو شدن با تناقض ها و حل آن ها آرامش ظاهری و زود گذر شما را به آرامش درونی و مداوم تبدیل کرده و به شما کمک می کند از نظر فکری، روحی و روانی به وضعیتی پایدار و آرام برسید.

یکی از راه های رسیدن به آرامش درونی این است که با این تناقض ها و درجه بندی آن ها آشنا شوید.

راه بدست آوردن آرامش درونی 

تناقض ها می توانند به شکل های مختلف و با شدت های متفاوت رخ دهند. سطوح مختلف تناقض ها  به شکل زیر است:

هویت: تناقض های هویت در نقش های متفاوت شما در زندگی رخ می دهد. مثلا ممکن است بخواهید پدر یا مادر خوب و در عین حال کارمندی دوست داشتنی و متعهد باشید. (نگاه کنید به هویت روانشناختی و بحران هویت)

ارزش ها و باورها: گاهی ممکن است باورهای شما با هم سازگار نبوده و با ارش های شما هماهنگی نداشته باشند. مثلا ممکن است شادی را دوست داشته باشید اما بخشی از شما بر این باور باشد که لیاقت شادی را ندارید. یا ممکن است سلامتی و ثروت برای شما ارزشمند بوده  اما بخشی از شما به این باور رسیده باشد که رسیدن به هر دوی آن ها در کنار هم غیر ممکن است.

توانایی ها و مهارت ها: بسیاری از شما صاحب مهارت ها و توانایی های بسیار زیادی هستید اما نمی دانید چگونه باید به شکل صحیح و رضایت بخشی از آن ها استفاده کنید. در این صورت باید تلاش کنید شغلی پیدا کنید تا در آن از مهارت هایتان به بهترین شکل ممکن استفاده شود. ممکن است موسیقی دان خوبی باشید اما در رشته ی پزشکی تحصیل کرده اید. مهم این است که انتخاب کنید انرژی تان را کجا صرف کنید. (نگاه کنید به توانایی های ذهن)

رفتار: گاهی ممکن است گرفتار رفتار هایی شوید که شما را از اهدافتان دور می کند. مثلا در حال پیروی از یک رژیم غذایی هستید اما ناگهان خودتان را در حال خوردن یک غذای چرب و پر کالری می بینید. (نگاه کنید به شناخت رفتار انسان)

محیط: گاهی ممکن است ندانید زمان خود را کجا و در کنار چه کسانی سپری کنید. مثلا بخشی از شما دوست دارد از خانواده جدا شود و روی پای خودش بایستد یا دوست دارید به کشور دیگری سفر کنید اما وابستگی و علاقه به خانواده شما را از این تصمیم منع می کند.

تناقض فردی زمانی رخ می دهد که تلاش می کنید به چیزی برسید اما نمی توانید و یا آنچه انجام می دهید به نتیجه ای نمی رسد. مثلا اگر بخواهید حقوق بالاتر و درآمد بیشتری داشته باشید ممکن است با هویتتان که من پدر، مادر یا همسر خوبی هستم در تناقض باشد زیرا دیگر نمی توانید زمان کافی به خانواده تان اختصاص دهید و در نتیجه راه رسیدن به آرامش فکری برای شما از بین خواهد رفت.

درک اینکه تناقض های شما در چه سطحی روی داده اند می تواند در حل آن ها به شما کمک کند. این سلسله مراتب در تناقض ها را سطح ذهنی می نامند، چرا که با فرآیند فکر کردن شما در ارتباط بوده و به این شکل تناقض ها با مغز و بدنتان مرتبط می شوند. اگر بتوانید درک کنید در چه سطح ذهنی از تناقض ها هستید حل کردن آن ها بسیار آسان خواهد بود.

درک بخش های وجودتان

درک بخش های وجودی نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش فکری است. فرضیه ی مهمی در ان ال پی وجود دارد به که بیان می کند:” هر رفتاری قصد و نیت مثبتی دارد”. مثلا در عادتی مثل سیگار کشیدن( که یک عمل منفی به شمار می رود) قصد مثبتی مثل آرامش حاصل از آن وجود دارد. اما مسئله اینجاست آرامشی که از خود نشان می دهید اجباری از جانب ضمیر ناخودآگاه شما بوده و نیازهای درونی تان را برآورده نمی کند.

مثلا فردی را در نظر بگیرید که همسرش او را ترک کرده است. او برای فرار از درد ها به اعتیاد روی آورده است (نیت مثبت) اما نیاز درونی او نیاز به همسرش و عشق و علاقه به او بوده و اعتیاد او به سیگار این نیاز را برآورده نمی کند. راه حل، شناخت و درک نیاز واقعی و برآورده کردن این نیاز به شکل مثبت است. در واقع لازم است او به دیدار همسرش رفته، از او دلجویی کرده و برای بازگشت او تلاش کند.

هماهنگی بخش های وجودی و حل تناقض ها

یکی از راه های موثر در حل تناقض ها، صحبت کردن با هر بخش از وجودتان و پیدا کردن هدفی مشترک برای آن ها می باشد تا بتوانید تناقض میان آن ها را از بین برده و میان آن ها هماهنگی به وجود آورید. گام های زیر به شما کمک می کند هدف هر بخش از وجودتان را شناسایی کرده و سعی کنید میان آن ها هماهنگی ایجاد کنید.

  1. دو بخش از وجودتان را که در تناقض با هم هستند شناسایی کنید.

مثلا بخشی از شما که می خواهد سالم باشد و بخشی دیگر که در مقابل ورزش برای سلامتی مقاومت می کند.

  1. در جای ساکتی که کسی مزاحمتان نشود قرار بگیرید.
  2. بخشی که دارای مشکل است را مانند یک فرد تجسم کنید و ظاهر، صدا و احساساتش را در نظر بگیرید. برای بخشی که مشکلی ندارد نیز همین کار را انجام دهید.
  3. از هر دو بخش قصد و نیت مثبت شان را سوال کنید. انقدر این سوال را تکرار کنید تا میان اهداف آن ها هماهنگی ایجاد شود.
  4. سعی کنید منابع هر بخش را برای کمک به بخش دیگر به منظور رسیدن به اهداف خود پیدا کنید.
  5. در پایان سعی کنید این دو بخش را با توجه به منابعشان با یکدیگر متحد کرده و دیدگاهتان را نسبت به هرکدام وسعت دهید.

شکل دادن دوباره_اگر این طور می شد

معنای هر عملی به مکان و زمینه ی آن بستگی دارد. به همین  دلیل با تغییر مکان و زمینه ی عمل می توانید به آن عمل شکل دوباره داده و معنای آن را تغییر دهید.

می توانید از این نکته در حل تناقض ها استفاده کنید. وقتی دچار تناقض هستید به صورت زیر می توانید به آن شکل دوباره داده و آن را حل کنید.

تغییر زمان: شش ماه یا یک سال به آینده بروید و به زمان حال نگاه کنید. از خودتان سوال کنید چه اقدامی مشکل شما را حل کرده است.

تغییر شخصیت: در ذهن خود تصویری ایجاد کنید از فردی که دوست دارید باشید و از خودتان سوال کنید چه چیزی این شخصیت را در شما شکل داده است. (نگاه کنید به آیا شخصیت قابل تغییر است)

تغییر اطلاعات: فرض کنید تمام اطلاعات کافی برای رسیدم به راه حل را دارید. از خودتان بپرسید این اطلاعات چه نوع اطلاعاتی است و به چه شکل مشکل شما را حل می کند.

تغییر عملکرد: فرض کنید می توانید هر بخشی از موقعیتی را که برای شما  ایجاد مشکل کرده است تغییر دهید. مثلا اگر در ازدواجتان با مشکل رو به رو شده اید چه چیزی را تغییر می دهید و این تغییر چه  نتیجه ای برای حل مشکل و رسیدن به آرامش در بر خواهد داشت.

این راهکار ها به شما کمک می کند تناقض های خود را در سطوح مختلف حل کنید و خواهید دید با حل این تناقض ها بسیاری از مشکلات و موقعیت های ناخوشایندتان از بین رفته و می توانید آرامش فکری و روحی واقعی را تجربه کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

5 حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

چگونه به دیگران آرامش بدهیم

راه های رسیدن به آرامش ذهنی

چگونه احساس بهتری داشته باشیم

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

راههای رسیدن به آرامش فکری. آرامش درون ندارم. راز آرامش درون. آرامش درون چیست. آرامش درون با خدا. سبک های رسیدن به آرامش درون. شعر آرامش درون. آرامش روحی و روانی.