شکست عشقی – چرا باید در مورد شکست عشقی بدانیم

به ندرت فردی را پیدا می کنید که قبلا شکست عشقی را در زندگی خود تجربه نکرده باشد. شکست عشقی یک رویداد اتفاقی نیست که گاهی رخ دهد و گاهی رخ ندهد.

این رویداد ارتباط مستقیم با خودشناسی و مهارت های ارتباطی ما دارد. در این مقاله از مجموع مقالات نوین بینش می فهمیم دانشِ شکست عشقی چه فایده ای دارد.

سپس توضیح می دهیم کدام طرف رابطه ( فردی که به رابطه پایان داده است یا طرف دیگر) شکست عشقی را بیشتر تجربه می کند.

همچنین در مورد ارزش بازگرداندن عشق پس از شکست عشقی صحبت می کنیم و در پایان مراحلی را توضیح خواهیم داد که منجر به شکست عشقی می شود؛ مراحلی که با پیشگیری یا معکوس کردن آن می توانیم از شکست عشقی کنونی یا حتی شکست های عشقی آینده خود جلوگیری کنیم.

چرا باید در مورد شکست عشقی بدانیم

قبل از اینکه در مورد شکست عشقی صحبت کنیم اول باید بدانیم آگاهی از روانشناسی و عوامل شکست عشقی چه فایده ای دارد.

افزایش دانش و آگاهی در مورد رابطه عاطفی نه تنها به شما کمک می کند از شکست خود در عشق کنونی جلوگیری کنید بلکه به شما یاد می دهد چگونه از چرخه شکست های عشقی – چرخه بازگشت و جدایی پرهیز کنید.

به همین دلیل است که اگر یک بار شکست عشقی را تجربه کنیم پس احتمالا مجدد آن را تجربه خواهیم کرد مگر آنکه راهکاری برای مقابل با آن بیاموزیم و از تکرار آن در رابطه کنونی یل در روابط بعدی جلوگیری کنیم.

دروغ بزرگ – دیگر نمی خواهم عاشق شوم

نمی دانم شما که در حال مطالعه این مقاله هستید به دنبال فراموش کردن عشق می باشید یا بازگرداندن عشق از دست رفته آن. در این قسمت فرض را بر این می گیریم که می خواهید عشق خود را فراموش کنید.

بسیاری افرادی که می خواهند عشق خود را از یاد ببرند و  شکست عشقی را تجربه می کنند اولین ادعایی که دارند این است که دیگر هرگز نمی خواهند عاشق شوند.

اما این ادعا خود نوعی خود فریبی است و به باعث تشدید احساس شکست عشقی خواهد شد.

برای ضمیر ناخودآگاه اهمیت ندارد که شما می خواهید عشق قبلی را برگردانید یا در آینده مجدد عاشق شوید.

برای ناخودآگاه مهم است که تمایلات و نیازهایش برطرف شود. درست است که باید تمایلات ناخودآگاه را کنترل کرد اما نمی توانیم این نیازها را نادیده گرفته و به آن بی اهمیت باشیم.

پس چه قصد شما بازگرداندن عشق پس از شکست عشقی باشد و چه فراموش کردن وی باید بدانید دانش شما در مورد شکست عشقی و راه های مقابله با آن می تواند از تکرار آن جلوگیری کند و در نتیجه باعث درمان افسردگی پس از شکست عشقی و ایجاد احساس بهتری در ناخودآگاه شود ( نگاه کنید به مراحل شکست عشقی).

کدام یک شکست عشقی را بیشتر تجربه می کنیم

یکی از اولین پرسش هایی که پس از شکست عشقی ایجاد می شود این است که کدام طرف رابطه بیشتر شکست عشقی را تجربه می کند.

فرق نمی کند که شما پایان دهنده رابطه باشید یا طرف مقابل به هر حال هر دوی شما اگر در یک رابطه عاطفی و عاشقانه قرار داشتید پس در حال تجربه شکست عشقی هستید.

حتی فردی که یک رابطه عاشقانه را پایان می دهد خود قبلا احساس عشق را از آن رابطه دریافت کرده است.

پس فرق نمی کند همچنان این احساس عشق وجود داشته باشد یا از بین رفته باشد به هر حال نبود منبعی که قبلا از آن عشق دریافت می شد اکنون باعث شکست عشقی می شود.

این موضوع می تواند در درمان شکست عشقی و یا حتی بازگرداندن عشق به شما کمک کند.

به هر حال اگر قصد شما این است که از جدایی جلوگیری کنید و با بازگرداندن عشق، شکست عشقی را درمان کنید پس باید قبل از هر چیز مطمئن شوید طرف مقابل ارزش تلاش برای بازگرداندن را دارد.

چه زمانی شکست عشقی ارزش ترمیم دارد

اگر شما ازدواج کرده اید و اکنون در عشق شکست خورده اید باید بدانید قطعا تلاش برای حفظ ازدواج تحسین برانگیز و سودمند خواهد بود و انتخاب شما درست است.

وقتی فردی را برای ازدواج انتخاب می کنید حداقل تا وقتی که همه تلاش خود را نکرده اید نباید اجازه دهید شکست عشقی جایی در زندگی تان داشته باشد.

اما اگر در موقعیت پیش از ازدواج هستید پس باید بدانید رابطه شما باید با هدف ازدواج بهبود پیدا کند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید در رابطه پیش از ازدواج باید از صمیمیت بیش از حد جلوگیری کنید زیرا باعث کوتاه تر شدن مدت رابطه و کاهش احتمال ازدواج می شود.

ارتباط های که پیش از ازدواج شکل می گیرند و به مرحله صمیمیت می رسند در بیشتر موارد با شکست عشقی به پایان می رسند.

پس اگر در موقعیت پیش از ازدواج هستید باید بدانید اگر برای درمان شکست عشقی خود می خواهید عشق تان را بازگردانید پس فقط در صورتی ارزش دارد که هدف شما از بهبود رابطه ازدواج باشد.

شکست عشقی چگونه اتفاق می افتد

عشق هرگز به صورت طبیعی شکست نمی خورد. شکست عشقی زمانی اتفاق می افتد که ما نمی دانیم چگونه دوباره به آن روح بدهیم و کورکورانه آن را فدای خطاها و خیانت های خود یا طرف مقابل می کنیم. آنایز ناین – نویسنده و رمان نویس آمریکایی در مورد شکست عشقی اینگونه می گوید:

 “از بیماری یا زخم می میرد، از ترس ها و خستگی ها ضربه می خورد اما هرگز با مرگ طبیعی پایان نمی گیرد

به ندرت اتفاق می افتد عشق و ازدواج یک شبه به پایان برسد. تصمیم برای جدایی با گذشت زمان گرفته می شود ( اگر رابطه شما خیلی زود به پایان رسیده است نگاه کنید بهاین مطلب ).

سال 1986 دکتر جان گاتمن و همکارانش آزمایشی را طراحی کردند تا اسرار عشق را بشناسند و بدانند شکست عشقی چه زمان رخ می دهد.

با بیش از 40 سال مطالعه در مورد زوج ها، دکتر گاتمن با دقت 90% توانست موفق شود شکست عشقی را پیش بینی کند.

فرق نمی کند قبل از ازدواج وارد یک رابطه عاشقانه شده اید یا پس از ازدواج عشق را تجربه کرده اید. به هر حال آشنایی با مطالعات دکتر گاتمن می تواند به شما در پشت سر گذاشتن شکست عشقی یا حتی بازگرداندن آن کمک کند.

فقط به یاد داشته باشید این راهنمای هم برای افرادی است که می خواهند عشق خود را فراموش کنند و هم برای افرادی است که می خواهند با هدف ازدواج یا حفظ ازدواج عشق را به رابطه برگردانند.

در ادامه به مراحلی اشاره می کند که به ترتیب موجب شکست عشقی و عدم پیروزی در هر رابطه ای می شود؛ مراحلی که شما را برای عبور از شکست عشقی ( چه با فراموش کردن چه با بازگرداندن)  آماده می کند. سپس می توانید برای شروع یک رابطه جدید پس از شکست عشقی آماده می شوید.

مرحله 1: ضعف پیوند و استحکام رابطه

اگر می خواهید از شکست عشقی جلوگیری کنید و دیگر آن را تجربه نکنید باید یاد بگیرید چطور پیوند خود را در رابطه قوی تر و مستحکم تر کنید.  تقویت پیوند و استحکام رابطه پس از ازدواج به معنای دوستی عمیق و صمیمی است.

دوستی عمیق و صمیمیت اگر در زمان مناسب رابطه شکل بگیرد می تواند باعث بهبود رابطه عاشقانه شود ( پس از ازدواج) و اگر در زمان نادرست شکل بگیرد می تواند منجر رابطه کوتاه مدت شود ( قبل از ازدواج)

تحقیقات دکتر گاتمن نشان داد زوج هایی که پس از ازدواج 86 درصد از زمان خود را در کنار یکدیگر سپری می کنند ازدواج پایدار تری خواهند داشت، و زوج هایی که تنها 33% از زمان خود را در کنار هم هستند ازدواجشان به جدایی می رسد.

اما اگر قبل از ازدواج وارد رابطه آشنایی شدید چطور؟ آیا باید صمیمیت و دوستی داشته باشید.

پاسخ منفی است. قبل از ازدواج مهمترین هدف باید ازدواج باشد و مهارت های دیگر مطابق با آن اجرا شوند. صمیمیت و دوستی عمیق قبل از ازدواج می تواند ( به دلیل مسائل فرهنگی ایران) موجب جدایی شود.

البته نزدیک شدن به یکدیگر با هدف شناخت و ازدواج مشکلی ندارد اما باید مراقب صمیمیت بیش از حد پیش از ازدواج باشید.

باید بدانید احتمال جدایی از عشق بسیار زیاد است تا از شکست عشقی احتمالی جلوگیری کنید.

در این موقعیت برای تقویت پیوند و استحکام در رابطه باید با مهارت های متقاعد کردن مردان به ازدواج آشنا باشید و اهداف مشترکی در رابطه به وجود بیاورید.

به هر حال اگر در دوران پس از ازدواج هستید باید بدانید دوستی و صمیمیت اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم محبت و پاسخگویی به محبت طرف مقابل باعث می شود نسبت به ازدواج خود دو دل شوید.

مرحله 2: ناسازگاری تشدید پذیر

ناسازگاری تشدید پذیر یکی از رویدادهایی است که می تواند باعث تجربه تلخ شکست عشقی شود.

ناسازگاری تشدید پذیر موجب ارسال سیگنال های منفی به رابطه پیش از ازدواج و همچنین پس از ازدواج شده که در نهایت باعث جدایی از عشق می شود.

دکتر گاتمن می گوید واضح ترین چیزی که نشان می دهد مکالمه به خوبی پیش نمی رود، نحوه ی شروع آن است.

در سه دقیقه ی اول مکالمه دکتر گاتمن پیش بینی می کرد که تا 15 دقیقه ی آینده این مکالمه چگونه تمام می شود.

تحقیقات او نشان داد که 96 درصد مکالمه ها به خاطر یک شروع منفی پایان منفی نیز خواهد داشت.

وقتی مکالمه ای را با دعوا شروع کنید باید منتظر یک پاسخ بد نیز باشید.

موقعیت پیش ازدواج:

“تو هرگز برای من وقتی نمی گذاری. همیشه فقط کار می کنی. جای تعجب ندارد که ما در ارتباط مان دچار مشکل شده ایم “.

موقعیت پس از ازدواج:

“حل کردن مشکلات بچه هامی تواند به ازدواج ما کمک کند، اما وقتی می خواهم در مورد بچه ها  و هر چیزی که در زندگی مان مهم است صحبت کنم از مکالمه با من سرباز می زنی. هیچ کاری در مورد تو پاسخگو نیست. نمی دانم چگونه باید با تو ارتباط برقرار کنم. ”

نا امیدی شما از عدم دریافت پاسخ درست و عدم همراهی طرف مقابل قابل قبول است، اما شروع گفتگو با سرزنش، انتقاد تنها باعث می شود مکالمه که می تواند مفید تمام شود به دعوا و در نهایت شکست عشقی منجر شود.

با این اتفاق زوج ها وارد چرخه ای از اختلاف ها می شوند و در شرایطی قرار می گیرند که هیچ راهی هم برای درست کردن رابطه وجود نخواهد داشت ( نگاه کنید به مهارت های ارتباطی زوجین).

مرحله 3: گیر افتادن در چرخه ی اختلاف ها

دکتر سو جانسون، بنیانگذار درمان مشکلات عاطفی زوج ها معتقد است اختلاف یا منجر به عدم ارتباط می شود یا باعث تلاش برای ارتباط دوباره .

اختلافات باعث می شوند بعضی ها دوباره با هم ارتباط برقرار کرده و بعضی دیگر بیشتر از قبل از هم جدا شوند.

تفاوت فردی که شکست عشقی را تجربه می کند با فردی که شاید هرگز آن را تجربه نکرده در این است که فرد موفق همیشه برای حل درگیری ها در زمان مناسب ارتباط برقرار می کند و همچنین مهارت حل مسئله را نیز دارد.

به عبارت دیگر مهم نیست چقدر اختلاف دارید یا چه اختلافی دارید مهم این است که بدانید برای حل آن با یک مدل ارتباطی موثر اقدام کنید.

اگر از برقراری ارتباط پرهیز کنید فقط باعث انباشته شدن احساسات منفی درخود می شوید و اگر ارتباط برقرار کنید اما مهارت صحیح برقراری ارتباط را نداشته باشید باعث می شوید بازخورد های منفی درگیری های بیشتری ایجاد کنند.

بازخوردهای خاصی هستند که با ارسال سیگنال منفی باعث افزایش اختلافات و در نتیجه افزایش احتمال شکست عشقی می شوند.

تحقیقات دکتر گاتمن چهار رفتاری را که باعث می شود ازدواج در کمتر از 6 سال به پایان برسد مشخص کرده است:

انتقاد

دفاع

تعصب

طفره رفتن

اگر نتوانید نیازهای طرف مقابل را برطرف کنید یا نتوانید کاری کنید طرف مقابل نیازهای شما را برطرف کند به انتقاد رویی می آورید.

وقتی از عشق خود بیش از حد انتقاد می کنید او را در حالت دفاعی قرار می دهید. او نیز سعی می کند جور دیگری با شما مبارزه کرده و به نوعی انتقام بگیرد.

در نتیجه رابطه شما در چرخه ” بازی سرزنش” قرار خواهد گرفت. چرخه بازی سرزنش یعنی اینکه مدام با یکدیگر بحث می کنید که کدام بیشتر اشتباه می کند یا کدام بیشتر عیب دارد.

در نهایت، به یکی از شما بی احترامی شده و احساس حقارت وارد رابطه می شود.

تحقیقات دکتر گاتمن نشان داده است که تحقیر پیش بینی کننده شماره 1 شکست عشقی است. تحقیر کردن به این معنی که با حالت برتری و با یک نگاه از بالا به پایین با طرف مقابل خود صحبت کنید. تحقیر نیز باعث طفره رفتن از ارتباط بیشتر می شود.

حتی اگر یکی از طرف های رابطه مهارت های ارتباط با طرف مقابل را بداند می تواند از ایجاد حقارت در رابطه و ایجاد سیگنال های منفی جلوگیری کند.

اگر جلوی ارسال سیگنال های منفی گرفته نشود، رابطه وارد مدل ” بی عاطفگی ارتباطی” می شود.

مدل بی عاطفگی ارتباطی نیز در نهایت منجر به شکست عشقی خواهد شد.

مرحله 4: خودخواهی عاطفی

خودخواهی عاطفی باعث شکست عشقی می شود. البته دلیل اینکه خودخواهی عاطفی ایجاد می شود همان درگیری ها، اختلافات و سرخوردگی هایی است که قبل تر به آن اشاره شد.

خودخواهی عاطفی یعنی در موقعیتی قرار می گیرید که به هیچ کس یا هیچ چیز به جز خود و احساسات تان اهمیت نمی دهید.

فرض کنید در اتاق نشیمن خود نشسته اید و با یکی از دوستان خود در حال صحبت کردن هستید. شما خوشحال و سرگرم هستید و احساس امنیت و آرامش می کنید.

سپس سیل آبی از در و پنجره ی اتاقتان جاری می شود.

چه می کنید؟

وحشت می کنید. قلبتان تند می زند. نمی توانید صدای دوستتان را بشنوید که حال شما را می پرسد و نگران است.

توانایی خود را برای ارتباط برقرار کردن فراموش می کنید. در این موقعیت تنها فکری که در ذهن شما وجود دارد خودتان هستید: “من باید خودم را نجات دهم”

درگیری ها و اختلافات به خصوص اگر روی هم تلبنار شوند می توانند منجر به خودخواهی عاطفی شوند. زمانی که خودخواهی عاطفی را تجربه می کنید احساس می کنید مورد حمله قرار گرفته اید، احساساتتان از بین می روند و می خواهید خودتان را نجات دهید اما حتی ممکن است بدتر مورد حمله قرار بگیرید.

وقتی مورد هجوم خودخواهی عاطفی قرار می گیرید  شخصیت وحشی و منزوی درونمان بیرون می آید که به هیچ کس جز خود ما اهمیت نمی دهد.

استان تاتکین – دکتر روانشناس –  این بخش از مغز را بخش ابتدایی می داند ( منظور از بخش ابتدایی همان بخشی است که از نیاکان ما بر ارث رسید و برای حفاظت ما از بلایای طبیعی ایجاد شده است). هدف این بخش در امان نگه داشتن شما به هر قیمتی می باشد.

عملکرد این بخش چگونه است؟

وقتی با تهدیدی رو به رو می شود سیستم هشدار از کار می افتد ( سیستم هشدار همان خرد، خودآگاه و مهارت های ارتباطی است)

بدن را برای مبارزه یا فرار به منظور محافظت از شما آماده می کند ( احساس منفی برای محافظت از شما).

در نهایت برای نجات خود یا حمله کرده و یا فرار می کنید.

وقتی بخش ابتدایی مغز شما همان ناخودآگاه است که وقتی فعال می شود باعث ایجاد احساسات منفی و بازخورد منفی می شود. در نتیجه کاری می کنید که باعث خرد شدن یا ناراحتی شریک زندگی می شود.

خودخواهی عاطفی باعث می شود نتوانید گوش کنید، نتوانید آرام پاسخ دهید و در حل اختلاف ها نیز ناتوان خواهید بود. یعنی هیچ کدام از مهارت ها یا تکنیک ها را برای ایجاد، حفظ و پایداری عشق نمی توانید انجام دهید.

بازخوردهای منفی که به دلیل خودخواهی عاطفی ایجاد می شوند باعث اضطراب زوج ها می شود.

سپس تبدیل به عادت شده و باعث می شود حل کردن تفاوت ها خیلی سخت شود. شکست عشقی نیز از همین نقطه آغاز می شود.

مرحله 5: شکست عشقی در تلاش عاطفی

تلاش های ناکام برای بهبود رابطه ( چه قبل از شکست عشقی و چه بعد از شکست عشقی) شما را وارد مرحله ای تاریک تری از شکست عشقی می کند.

به همین دلیل است که اگر انتخاب شما بازگشت است، اقدامات صحیح شما برای بهبود رابطه اهمیت بسیار بالایی دارد.

در صورتی که تلاش شما برای پیروزی در عشق و حفظ رابطه به یک شکست دیگر منجر شود، بازخوردهای منفی مثل تحقیر، انتقاد، طفره رفتن و حالت تدافعی شکل می گیرد ( چه در خود و چه در طرف مقابل).

هر تلاش ناموفق شما باعث تشدید شکست عشقی در شما و طرف مقابل می شود.

اما اگر بر اساس یک برنامه ی مشخص و هدف مند برای بازگشت به عشق تلاش کنید موفق خواهید شد رابطه خود را به یک رابطه پایدار تبدیل کنید

رابطه پایدار یعنی اگر ازدواج کرده اید عشق را برای همیشه به زندگی خود هدیه بدهید و اگر در موقعیت پیش از ازدواج هستید، خود را فردی مناسب برای ازدواج نشان می دهید.

هرچقدر مهارت های بیشتری در زمینه حل مسئله، جلوگیری از اختلافات و متقاعد کردن طرف مقابل داشته باشید احتمال پایداری شما و دور کردن احتمال شکست عشقی بیشتر خواهد شد.

پدکتر گوتمن می گوید:

“هرچقدر دو طرف بیشتر همدیگر را تحقیر کرده و در مقابل هم حالت دفاعی بگیرند نمی توانند به حرف یکدیگر گوش بدهند و بهبود شرایط سخت تر می شود.”

نتیجه آن می شود گارد گرفتن ( که گاهی باعث بلاک شدن می شود)، تحقیر شدن، درگیری و اشتباهاتی که معمولا پس از جدایی مرتکب می شید و درنهایت منجر به شکست عشقی می شود.

دلیل اینکه تلاش های ما به نتیجه نمی رسد این است که فکر می کنیم حل کردن مشکلات ظاهری می تواند باعث پیروزی در عشق شود.

باید بدانید مشکلی که با آن مواجه شده اید مسئله اصلی نیست که باید حل یا درست شود.

مسئله اصلی که برای جلوگیری از شکست عشقی باید به یاد داشته باشید تقویت قدرت و استحکام رابطه است.

قدرت و استحکام پس از ازدواج با افزایش صمیمیت و دوستی شکل می گیرد و پیش ازدواج با تکنیک های متقاعد سازی و داشتن اهداف مشترک.

مرحله 6: یادآوری های بد

یادآوری های بد نیز باعث شکست عشقی می شود.

وقتی ارتباط عاطفی دو نفر تحت تاثیرات منفی قرار می گیرد کل رابطه ی رنج آور خواهد شد.

تحقیقات در مورد مغز می گویند خاطرات نقش مهمی در تغییر احساسی دارند که مرتبط با تجربیات فعلی است.

خاطرات خوب می تواند منجر به تمرکز هر دو طرف روی حفظ و پایداری رابطه شود در صورتی که یادآوری خاطرات بد موجب ایجاد تمایل بیشتر به جدایی و شکست در عشق می شود.

وقتی زن و شوهری در چرخه ی اختلافات قرار می گیرند مغز روی خاطرات بد رابطه تمرکز کرده و خاطرات خوب را فراموش می کند.

با این موقعیت هر یک از زوج ها هر اقدام و نظر یکدیگر را زیر سوال می برند. هر پاسخی در بدترین شکل خود ظاهر می شود و زوج ها معتقدند طرف مقابل از عمد آن ها را آزار می دهد.

وقتی دو فردی که وارد رابطه شده اند ناراضی و ناراحت باشند، رفتارهای عادی و حتی مثبت همدیگر را منفی می بینند. درواقع آن ها به طور کلی 50% از لحظات مثبت ارتباط خود را نادیده گرفته یا اصلا نمی بینند.

مرحله 7: جدایی

با ناتوانی در حل و فصل مسائل به آخر خط می رسند: نا امیدی.  آرامش را از دست می دهند و می خواهند با جدا شدن آرام زندگی کنند حتی اگر منجر به شکست عشقی شود.

برخی زوجین طلاق رسمی میگیرند و برخی دیگر با طلاق عاطفی به زندگی خود در یک خانه ادامه می دهند. وقتی زوج ها به مرحله ی تاریک ناامیدی می رسند صحبت در مورد مشکلات بی فایده است و هر دو تنهایی را می پذیرند.

در این زمان حتی برخی از زوج ها حرمت ها را از بین می برند زیرا دیگر برای ارتباط دوباره بیش از حد ناامید هستند و در عین حال رابطه ی عاطفی شان را دوست دارند.

این همان مرحله ای است که عشق یک طرفه نیز ممکن است رخ دهد. عشق یک طرفه یعنی وقتی یک طرف در رابطه عاشق دیگری باشد اما فرد مقابل از پذیرش یا قبول آن سرباز بزند.

برای تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه باید بدانیم چگونه وقتی فردی به ما علاقه ندارد او را به خود جذب کنیم. 

سخن پایانی در مورد شکست عشقی

فروپاشی یک رابطه تنها یک شکست عشقی نیست؛ بلکه مثل یک گلوله ی برفی پس بهمنی سهمگین است.

در این موقعیت زوج ها نمی توانند با هم صحبت کنند و درنتیجه عدم توانایی در بهبود شرایط باعث تشدید اختلافات و هجوم یک سونامی وحشت ناک خواهد شد که باعث شکست عشقی در هر دو طرف رابطه می شود.

همانطور که قبلا اشاره کردم فرق نمی کند که شما پایان دهنده رابطه باشید یا طرف مقابل به هر حال هر دو طرف شکست عشقی را تجربه می کنند.

تحقیقات دکتر گاتمن ثابت کرد اگر برای شروع دوباره رابطهاقدامی نشود و انتقاد، دفاع، تحقیر و گارد گرفتن ادامه پیدا کند در بهترین حالت عمر یک رابطه به 6 سال خواهد رسید و بعد از آن با شکست عشقی به پایان می رسد.

البته اگر این ارتباط پیش از ازدواج باشد اصلا نباید به این اندازه به طول بینجامد و بهتر است خیلی زود با مهارت هایی که وجود دارد رابطه خود را به ازدواج برسانیم.

اما اگر ازدواج کرده ایم باید از بازخوردهای منفی مثل انتقاد، دفاع، تحقیر و گارد گرفتن دست برداریم.

همچنین باید با یادگیری مهارت های پس از ازدواج بتوانیم از تکرار چنین رفتارهایی از سوی شریک دلدادگی خود نیز جلوگیری کنیم.

آیا راهی برای پیروزی در عشق وجود دارد؟؟؟

اگر رابطه خود را در هر یک از این مراحل تشخیص دادید، بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از زوج ها بین مراحل 1-4 در حال مبارزه برای پیروزی در عشق خود هستند.

هدف من از اینکه به شما نشان دهم شکست عشقی چگونه شکل می گیرد این بود که دیدگاهی داشته باشید در مورد مواردی که رابطه آشنایی یا ازدواج شما را با خطر شکست رو به رو می کنند.

با دانش و آگاهی می توانید زندگی عشقی خود را نجات دهید. باید با تلاش برای رشد شخصیت خود و تلاش برای رابطه زخم ها را بهبود ببخشید.

دکتر گاتمن در مورد بهبود رابطه پس از شکست عشقی می گوید: “حتی رابطه یا ازدواجی که در مرحله ی جدایی است با مداخله ی درست نجات پیدا خواهد کرد”.

ادامه دهید …

مطمئن هستم اکنون که به پایان این مطلب رسیده اید احساس بسیار خوبی بدست آورده اید. پس همینجا متوقف نشوید و به ماجراجویی علمی خود در نوین بینش ادامه دهید.

نوین بینش نه فقط در فراموش کردن یا بازگرداندن عشق، بلکه در جذب عشق، انتخاب، آشنایی با دیگران، عاشق کردن فرد مناسب، تبدیل رابطه به ازدواج و همه مراحل دیگری که برای ایجاد یک رابطه عاشقانه نیاز دارید در کنار شما خواهد بود.

در ضمن نیاز نیست مطالب نوین بینش را به ترتیب مطالعه کنید.

نوین بینش یک نظام ارتباطی مفهومی در صفحات خود درست کرده است. در نتیجه فرق نمی کند از کدام صفحه شروع کنید در نهایت همه دانشی که مورد نیاز است در اختیار شما قرار می گیرد.

فقط کافی است مطالبی که در هر صفحه با رنگ آبی مشخص شده را مطالعه کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه یک رابطه سرد را گرم کنیم

شکست عشقی در زنان چگونه است

شکست عشقی در مردان – شکستی دردناک در عشق

مشاوره شکست عشقی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *