مصاحبه ی فاروق رضوان

سایتی به نام آقای خودسازی (Mr. Self development) مصاحبه ای با فاروق رضوان انجام داده است که در ادامه نوشته شده است. سایت خود سازی که نویسنده ی آن با اسم مستعار آقای خود سازی مقالات خود را می نویسد یکی از پربازدید ترین سایت های انگلیسی زبان در مورد روانشناسی و موفقیت می باشد.

نگاهی به موفقیت – فاروق رضوان

تهیه شده توسط آقای خود سازی

لینک مصاحبه به زبان انگلیسی : http://www.mrselfdevelopment.com/2009/11/insight-into-success-farouk-radwan/

چند هفته ی پیش با فاروق رضوان موسس سایت 2knowmyself.com مصاحبه ای انجام دادم. فاروق کتاب هایی از جمله ” از بین بردن عادت های مخرب” و ” من خدا را دیده ام” نوشته است. وی یک متخصص در زمینه ی روانشناسی عاطفی می باشد و مصاحبه های بسیاری در کانال های معروف تلوزیونی داشته است که شامل شبکه هایی مثل او تی وی، ام بی سی، ال یوم تی وی، منوت دی وی، اینترنشنال هرالد تریبیون و روزنامه ی الاحرام می باشد. در حال حاظر فاروق رضوان برنامه ی هفتگی خود را در شبکه ی ام بی سی اجرا می کند که در مصر پخش می شود.

مصاحبه با فاروق رضوان

آقای خودشناسی: سلام فاروق، ممنونم که در این مصاحبه شرکت می کنید.

فاروق: ممنونم که از من دعوت کردید…

آقای خودشناسی: اجازه بده مستقیم بروم سر اصل مطلب. فاروق، شما موفقیت را تجربه کردی … پس اجازه بده این سوال را مطرح کنم، ” فکر می کنی چرا بعضی افراد موفق می شوند و بعضی شکست می خورند؟ چه عواملی در این موفقیت تاثیر دارد؟

فاروق: اگرچه عوامل بسیاری برای موفقیت وجود دارد اما من معتقد هستم که قوی ترین عامل سیستم فکری خود فرد است. همه ی ما می توانیم موفق شویم اما بعضی از ما شکست می خورند زیرا باور های محدود خودمان، ما را از بدست آوردن دست آورد های لازم محروم می کنند.

آقای خودشناسی: آیا تا کنون شکست خورده ای؟ آیا می توان گفت شکست لازمه ی پیروزی است؟

فاروق: بله، بسیار هم داشته ام اما هر شکست به من روشی دیگری آموزش داده است. هر شکست من را به موفقیت نزدیک تر می کرد.

برای مثال، قبل از اینکه وب سایت من به 400000 هزار بازدید کننده در ماه برسد، ایده ی شروع یک وب سایت همیشه از سمت دوستان، آشنایان و بسیاری دیگر رد می شد. شکست های زیادی را تجربه کردم تا وب سایتم بلاخره به موقیت لازم رسید. شکست گاهی اوقات حتی لازمه ی موفقیت است.

آقای خودشناسی: در مورد روابطه موفق، در گذشته بسیار مطلب نوشته اید. می شود کلید داشتن یک رابطه ی استوار و متداوم را به ما توضیح بدهید.

فاروق: انتخاب همسر مناسب.

بعضی افراد وارد یک رابطه می شوند زیرا احساس تنهایی به آنها فشا وارد می کند، یا نیاز به توجه دارند و یا نیازمند چیزی هستن که باعث شود از درد عاطفی که تجربه می کنند فرار کنند. به این رویداد ” وابستگی به عشق یا جون وابستگی” می گویند و وقتی اتفاق می افتد که فردی به دلیل کسب احساسی خوب در مورد خودش وارد یکی رابطه شود نه به خاطر اینکه واقعا عاشق شخص مقابلش است. اگر یک رابطه بر پایه ی “جنون وابستگی” ایجاد شود به احتمال زیاد شکست می خورد.

آقای خودشناسی: شما کتابی به اسم ” من خدا را دیده ام؟” نوشته اید. این کتاب در مورد چیست و چه اهمیتی دارد؟

فاروق: اجازه دهید اول بگویم که این کتاب هیچ ارتباطی به مذهب یا اعتقادات مذهبی ندارد. در واقع این کتاب واقعیت های علمی و محسوسی را نشان می دهد که برای شکاک ها نوشته شده است و ثابت می کند هیچ توضیح قابل قبول برای وجود انسان ها نیست مگر اینکه به خلقت و وجود یک خالق توانا باور داشته باشیم. حتی روانشناسانی که به خدا اعتقاد ندارند معتقدند که باور های یک شخص به یک نیروی برتر می تواند زخم های عاطفی را درمان کرده و کمک کند که بتوانیم از احساس افسردگی دوری کنیم. این کتاب حتی می تواند به ما کمک کند هر فردی از نزدیکانمان را که به این موضوع شک دارد راهنمایی کرده و کمک کنیم حقیقت خلقت انسان ها را بهتر درک کند.

من معتقدم اگر مدارک مستندی پیدا کنیم که یک قدرت برتر را ثابت کند، می توانیم زندگی بهتری برای خود ایجاد کنیم

آقای خودشناسی: چه نصیحتی به نسل های جوانی که به دنبال موفقیت هستند می کنید؟

فاروق: به طور خلاصه تنها به یک کلمه اشاره می کنم، تعادل! با یک مدیریت موفق زمان هر فردی می تواند لحظات خوش و موفقیت را در زندگی خود تجربه کند. اشتباه بزرگی است که اجازه بدهیم زمان بگذرد بدون اینکه از زندگی خود لذت نبریم و به آرزوهای خو نرسیم.

آقای خودشناسی: شما گاهی در مورد موفقیت مالی نیز مطالبی می نویسید. چقدر موفقیت مالی در رسیدن به موقیت به طور کلی مهم است؟

فاروق: پول همه چز نیست اما بدون شک بسیار مهم است. بدون موفقیت مالی هر شخصی ممکن است در شرایطی خاص احساس ناتوانی کند. این احساس ناتوانی می تواند باعث افزایش استرس، یا افسردگی شود. هر دو این احساسات منفی و خلق و خوی ناخواسته می تواند در زندگی افراد بسیار موثر باشد و ممکن است باعث شود که نتوانند در دیگر مراحل زندگی خود به موفقیت برسند.

به صورت خلاصه، موفقیت مالی یکی از شاخص های موفقیت است و گاهی عدم وجود یک شاخص خاص می تواند کل سیستم را به هم بریزد.

آقای خودشناسی: در سایتتان در مورد ترک کردن عادت های بد صحبت کرده اید. راز از بین بردن عادت های مخرب چیست؟ آیا یک عادت بد می تواند در یک شب از بین برود؟

فاروق: اینکه متوجه بشویم چرا با این عادت ها نیاز داریم ( مثلا عادت به عشق یا جنون عشقی، فرار از واقعیت، یا جبران کمبود ها) کلید از بین بردن این عادت های مخرب است. وقتی شخصی متوجه شود که دلیل اصلی عادت وی چیست، می تواند ریشه ی آن را تغییر داده و در نتیجه آن عادت بد را از بین ببرد ( به جای اینکه تلاش کند عامل های بی ارتباطی را تغییر دهد که هیچ کمکی به ما نمی کند). مثلا، فردی ممکن است به سیگار کشیدن اعتیاد داشته باشد زیرا یاد نگرفته است چگونه با استرس مقابله کند. در این مورد هر روشی که برای ترک وی به کار برود شکست خواهد خورد مگر اینکه وی یاد بگیرید چگونه به صورت صحیح با استرس خود برخورد کند.

آقای خودشناسی: بسیاری از مردم اهداف و رویاهایی برای خود تصور می کنند اما انگیزه ی کافی برای انجام آن را ندارند. چگونه می توانیم انگیزه ی لازم را برای به تحقق رساندن رویاهایمان پیدا کنیم؟

فاروق: انگیزه ازدو منبع اصلی ایجاد می شود که شامل تجسم پاداش قابل پیشبینی و درد یا رنجی است که مربوط به شرایط کنونی می باشد. مثلا اگر بخواهم وزن خود را کم کنم هر روز به این موضوع فکر می کنم که اگر به وزن ایده عال می رسیدم زندگی ام چگونه بود یا این درد و رنجی را به یاد خود می آورم که در حال حاظر به خاطر وزن بیش از اندازه ی خود متحمل می شوم؛ درد و رنجی که وقتی به وزن ایده عال خود برسم از بین خواهد رفت.

بعضی ها بهتر است به پاداش بیشتر فکر کنند و بعضی به درد. اما استفاده از هر دو احساس منفی و مثبت می تواند به طور قطع تاثیر بسزایی داشته باشد.

آقای خودشناسی: نوشته های شما به انسانها کمک می کند از احساسات منفی خود رها شوند. چگونه توانستید به این یافته ها برسید؟

فاروق: در حقیت همه چیز از وقتی شروع شد که متوجه شدم سرشار از احساسات مخرب و منفی هستم که هیچ اطلاعی از چگونگی ایجادشان ندارم. آن احساسات منفی و ناسالم زندگی ام را غیر قابل تحمل کرده بودند.

زمان زیادی را به مطالعه در مورد این موضوعات اختصاص دادم تا وقتی که احساس کردم صلاحیت کمک به دیگران را برای از بین بردن احساسات منفی دارم. البته بعد از اینکه از احساسات منفی خود خلاص شدم.

آقای خودشناسی: آیا اعتقاد دارید که هر شخصی برای هدفی به دنیا آمده و رسالتی دارد؟

فاروق: بله هر یک از ما برای خود رسالتی داریم و باید همه ی سعی خود را بکنیم تا آن را به ثمر برسانیم زیرا مسیری است که می توانیم موفقیت زندگی خود را در آن پیدا کنیم. رسالت من خواندن مقالاتی در مورد رشد فردی و خودسازی بود که باعث شد خودم را درمان کنم. در حال حاظر درآمد و پیشه ی حرفه ای من نیز از طریق وبسایتی بدست می آید که در مورد رشد فردی است.

آقای خودشناسی: ممنون از وقتی که به ما اختصاص دادید

فاروق: منم ممنونم

پایان مصاحبه.

به زودی مجموعه ی کامل کتاب های فاروق رضوان در سایت نوین بینش قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است عمده ی مطالب سایت نوین بینش بر اساس منابعی است که قاروق رضوان نیز در سایت خود از همان منابع استفاده کرده است؛ یعنی منابع مربوط به سه رویکرد شناختی، روانکاوی و گشتالتی. به زودی سایت نوین بینش در تهیه و تنظیم مطالب کاربردی و مفید خود از سایت خودشناسی فاروق رضوان نیز پیشی خواهد گرفت چرا که از منابع جدید تری در تهیه مطالب خود استفاده می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب و کتاب های منتشر شده در سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید (عضویت در کانال تلگرام نوین بینش). اولین کتاب فارق رضوان به نام چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم در سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن دیگرن به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

می خواهید بیشتر بدانید؟

 توضیح بیشتر در مورد کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم

معرفی فاروق رضوان