ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن

ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن

 ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن

 قبل از هر چیز اجازه دهید نگاهی به مفهوم ناهماهنگی شناختی بیندازیم.

شناخت، در واقع یک باور و یا احساس است و ناهماهنگی شناختی به معنی وجود دو احساس یا باور متفاوت است. مثلا هر فرد سیگاری دو شناخت یا احساس متفاوت نسبت به کشیدن سیگار را تجربه می کند. شناخت یا احساس اول مربوط می شود به علاقه ی فرد سیگاری به مصرف سیگار و شناخت دوم اشاره می کند به آگاهی فرد سیگاری از مضرات مصرف سیگار.

در چنین موردی با دو نوع شناخت رو به رو هستید که کاملا با یکدیگر در تضاد هستند. به این پدیده ناهماهنگی شناختی می گویند.

اکنون سوال اینجاست: چرا بیشتر افرادی که سیگار می کشند با وجود تجربه ی ناهماهنگی شناختی درون خود باز هم به سیگار کشیدن ادامه می دهند؟

در ادامه با من همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهم.

چگونه افراد سیگاری با ناهماهنگی شناختی کنار می آیند

احتمالا برای همه ی شما پیش آمده که این جمله را از یک فرد سیگاری شنیده اید:” من مردی 70 ساله را می شناسم که از 20 سالگی اش سیگار می کشد و هنوز سالم است” یا “هر موقع بخواهم می توانم سیگار کشیدن را ترک کنم”. ابتدا بدانید که این فرد هیچ گاه سیگار را ترک نخواهد کرد و تنها خودش را فریب می دهد.

در واقع این فرد از ناهماهنگی شناختی درون خود، آگاهی داشته و این آگاهی او را آزار می دهد. در این شرایط او قصد دارد ناهماهنگی شناختی اش را با منحرف کردن اعتقادش از بین ببرد.

بعضی افراد سیگاری سعی می کنند ناهماهنگی شناختی را با اضافه کردن اعتقادات و شناخت های جدید از بین ببرند مثل ” من مواد نمی کشم، پس سیگار کشیدن آسیب چندانی به من وارد نمی کند زیرا شخص سالمی هستم”

همچنین بعضی دیگر از افراد سیگاری از هر حقیقت جدید که باعث ایجاد ناهماهنگی شناختی شود فرار می کنند. مثلا ممکن است از خواندن و مطالعه کردن در مورد خطرات سیگار کشیدن فرار کنند و به این شکل سعی در از بین بردن ناهماهنگی شناختی در خود دارند.

چگونه می توان از ناهماهنگی شناختی به شکل صحیح دوری کرد

همانطور که اشاره شد بیشتر افراد سیگاری هنگام رو به رو شدن با ناهماهنگی شناختی سعی در فریب دادن خود می کنند. برای دوری از ناهماهنگی شناختی به شکل صحیح اولین قدم متوقف کردن خود فریبی و تغییر اعتقادات دروغین در خود است.(همچنین نگاه کنید به نیروی هدایت پنهان در ضمیر ناخودآگاه)

در تحلیل و بررسی نظریه های ناهماهنگی شناختی نیز همیشه تاکید شده است بسیاری از افراد به این دلیل اعتماد به نفس خود را از دست می دهند که سعی دارند به شکل غلط ناهماهنگی شناختی را از خود دور کنند و به جای رو به رو شدن با مشکلاتشان از آن ها فرار کرده و یک شناخت جدید در خود ایجاد می کنند.

اولین قدم برای ترک سیگار دور کردن ناهماهنگی شناختی از خودتان است. اگر نتوانید به شکل درست ناهماهنگی شناختی را در خود از بین ببرید هرگز سیگار را ترک نخواهید کرد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

چگونه با حرف زدن بر دیگران تاثیر بگذاریم

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

نفوذ و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم

پارادوکس احساسی در شخصیت خود شیفته

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy