کمالگرایی

کمالگرایی

کمالگرا به چه کسی می گویند؟

یک فرد کمالگرا کسی است که استانداردهای سخت گیرانه ای داشته و از آنجایی که دست یافتن به این استانداردها دشوار می باشد، افراد کماگرا معمولا با کمبود اعتماد به نفس مواجه می شوند.

در ادامه به چند مورد از استانداردهایی اشاره می کنیم که افراد کمالگرا برای خود تعیین می کنند:

  • هرگز نباید اشتباه کنم
  • همه باید عاشق من باشند
  • در همه ی امتحانات باید نمره ی کامل را کسب کنم
  • همه ی کارها را باید عالی و بدون نقص انجام دهم

به دلیل این طرز تفکر که می خواهند بهترین باشند، کمالگرا ها وقتی اشتباهی مرتکب می شوند بسیار خجالت زده شده و همین امر موجب می شود اعتماد به نفس آن ها آسیب ببیند. بزرگترین دلیلی که کمالگراها چنین تفکری دارند این است که یک حقیقت مهم را در مورد خود فراموش می کنند و آن انسان بودنشان می باشد.

در دوره های آموزشی همیشه توضیح داده ایم یکی از دلایلی که منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود کمالگرایی است. کمالگرایان تفکر سیاه و سفید دارند و تصور می کنند هر چیزی که طبق اصول و استانداردهایشان نباشد، آن ها را از بهترین بودن دور کرده و قطعا اشتباه و تاسف بار است و با این طرز تفکر هر روز بیشتر به اعتماد به نفس خود آسیب می رسانند.

یعنی نباید برای عالی بودن تلاش کنیم؟

کمالگرا نبودن به این معنی نیست که برای بهترین بودن تلاش نکنید. باید همه ی تلاش خود را به کار بگیرید و همزمان بدانید که انسان هستید؛ یعنی نمی توانید کامل باشید و بایستی درک کنید که همه اشتباه می کنند.

وقتی متوجه شوید شکست خوردن جزئی از زندگی بوده، اشتباه کنید و حتی گاهی احمقانه رفتار کنید اعتماد به نفس تان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و به خودباوری دست می یابید. قبلا گفته ام که دلیل کمبود اعتماد به نفس در بعضی افراد طرز تفکر اشتباهی است که باعث می شود اعتماد به نفس خود را در سطح پایین حفظ کنند.

گاهی اوقات دلیل کمالگرایی عقده ی حقارت است. وقتی فردی احساس حقارت کند ممکن است به دلیل جبران نقص های خود و یا پنهان کردن آن ها از دیگران به کمالگرایی روی آورد. این افراد تصور می کنند اگر بتوانند در مقابل دیگران کامل و عالی به نظر برسند هرگز هیچکس متوجه ایرادها و اشتباهات آنان نخواهد شد.

مقابله با کمالگرایی

فرض کنید به دلیل اینکه می ترسید دیگران فکر کنند شما ناشایست و بی کفایت هستید سعی دارید کامل و عالی رفتار کنید و کمالگرا باشید.

در چنین موردی نیازی به ارتباط مستقیم با کمالگرایی نیست بلکه باید روی اعتقادات خود متمرکز شوید؛ اعتقاداتی که باعث شده اند تصور کنید دیگران به دلیل اشتباهاتتان به شکل منفی شما را قضاوت خواهند کرد. به عبارت دیگر برای خلاص شدن از کمالگرایی باید اول از شر باورهای غلط رها شوید. باورهای اشتباهی که مانع افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه خودباوری شما خواهند شد.

 

شاهین زند محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ایجاد اعتماد به نفس

مفهوم زیبایی

حقارت، جبران و موفقیت

شناخت شخصیت افراد از روی رفتار

چگونه با شکست مقابله کنیم 

تفاوت بین موفقیت و شکست

تعیین هدف برای ضمیر ناخودآگاه

آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟