چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید

چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید

به دست آوردن موفقیت  و رسیدن به اهداف با تقویت اعتماد به نفس همراه است. بنابراین در این مقاله سعی دارم راه های افزایش اعتماد به نفس را برای شما شرح دهم.

کمی به خودتان نگاه کنید. چه چیزی در خود می بینید؟ یک ابرقهرمان با عضلات برآمده و شنل پرواز برای فتح دنیا؟ همانطور که می بینید چنین چیزهایی وجود خارجی ندارند و فقط در افسانه ها و داستان ها یافت می شوند. در زندگی واقعی قدرت شما در باورهای شما است؛ یعنی زمانی دنیا را فتح خواهید کرد که به انجام آن باور داشته باشید.

ممکن است شما یک ابرانسان با قدرت ماورایی نباشید اما این توانایی را دارید تا با کمبود اعتماد به نفس خود مبارزه کنید. سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توانیم اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ؟

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازم لازم است به این نکته اشاره کنم که بسیاری افراد از عدم اعتماد به نفس خود آگاه نیستند. برخی از علائم کمبود اعتماد به نفس در افراد به شرح زیر است:

شرکت نکردن در بحث ها و کناره گیری از جمع

مقایسه خود با دیگران به طور مداوم

توجیه اشتباهات

بهانه تراشی

نیاز به تایید شدن از طرف دیگران

ترس از تغییر

ترس از آینده

منفی بافی

عدم انتقاد پذیری

ترس از ابراز عقیده

اگر فردی هستید که این نشانه ها در شما دیده می شود لازم است اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس به شرح زیر است:

ذهن خود را تقویت کنید

اعتماد به نفس یک حالت ذهنی است که به صورت خودخواسته به دست می آید. برای اینکه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید می توانید با روش ها ی مختلفی زمان خاصی را (ترجیحا ۱ ساعت در روز) به تقویت ذهن، بدن و روح و روان خود اختصاص دهید. مثلا می توانید هر روز صبح به انجام کارهایی مثل مطالعه، تمرین های ورزشی و یا ورزش ذهنی (مدیتیشن) بپردازید. اگر برای خود و تقویت ذهنتان وقت نگذارید چیزهای دیگر یا افراد دیگری دیدگاه شما را نسبت به جهان اطرافتان شکل می دهند.(همچنین نگاه کنید به چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم)

افکار منفی را از خود دور کنید

شاخه ای در روانشناسی وجود دارد که به طور گسترده و کامل به افکار منفی اختصاص داده شده است. اما به طور خلاصه: افکار منفی و نامطمئن مانند جوش های چرکی هستند. به این معنی که چنین افکاری به یک باره ظاهر می شوند و تلاش برای از بین بردن آن ها ( با نادیده گرفتن یا فشار دادنشان) در نهایت باعث بدتر شدنشان می شود. بنابراین تمرین ها و عادت های ذهنی آگاهانه به شما یاد می دهند با افکار و اندیشه هایتان به عنوان ابزار عمل کنید. اندیشه هایی که به آن ها نیاز دارید را تقویت کرده و استفاده کنید و آن هایی که مورد نیازتان نیستند را دور بریزید.

شیوه ی زندگیتان را بر اساس رشد و پیشرفت شخصی تنظیم کنید

شرکت کردن در دوره های آموزشی مختلف و ایجاد روابط حرفه ای که شما را مجبور به رشد و ترقی می کنند، این تضمین را به شما می دهند همیشه در حال پیشرفت باشید که به نوبه ی خود باعث ایجاد و تقویت اعتماد به نفس و فروتنی در شما می شود. از برنامه های درمانی گرفته تا رهبری یک گروه خاص و برنامه های جسمانی و ورزشی، همه ی این ها باعث رشد و ترقی منظم و حضور و معرفی خود در جمع ها می شوند. این حضور شما و معرفی خود به دیگران کلیدهای اصلی افزایش اعتماد به نفس و رسیدن به موفقیت هستند.

درباره سندروم خود ویرانگری (وانمودگرایی) مطالعه کنید

بسیاری از افراد حرفه ای و با تجربه گاهی با پدیده ای روانشناختی به نام سندروم خود ویرانگری  (وانمودگرایی) رو به رو می شوند. وانمود گرایی به این معناست که فرد متخصص و حرفه ای همه ی تجربیات و معلومات خود را وابسته به شانس، تقدیر یا شخصیت جذاب خود  می داند و احساس کمبود و عدم کفایت می کند. چنین افرادی خودشان را دائما سرزنش می کنند و برای موفقیت هایی که به دست آورده اند خود را نالایق می شمارند. درواقع می توان گفت این افراد به طور مکرر بین دو معقوله ی عقده ی حقارت و عقده ی خود بزرگ بینی در تعارض هستند یعنی بخش منطقی و عقلی آن ها موفقیت های به دست آورده را می پذیرد و آن را به تلاش و شایستگی و مهارت هایش ریط می دهد ولی بخش هیجانی مغز آن را باوری غلط می داند. پس برای مقابله با این سندروم باید یاد بگیرید مهارت ها و دانسته هایتان را بپذیرید و آن ها را بخشی از خودتان بدانید.  پیوستن به گروه های مختلف بهترین مکان برای صحبت کردن است که به پذریفتن آنچه که در ذهن شماست کمک می کند و در نتیجه عزت نفس شما را افزایش می دهد.

به کلاس های بهبود بروید

کلاس های بهبود شما را در مقابل مخاطبین و حضار قرار می دهند. حضور و صحبت در مقابل جمعیت به شما یاد می دهد چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنید؛ یعنی به سرعت فکر کرده و واکنش نشان دهید.(همچنین نگاه کنید به آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟)

ارزش خود را خارج از محیط کار بدانید

اعتماد به نفس ریشه در شخصیت شما خارج از موفقیت در محیط کارتان دارد. بنابراین راه هایی برای رشد و پیشرفت شخصی ( نه حرفه ای و شغلی )و ارتباط برقرار کردن با خودتان پیدا کنید. می توانید راه هایی مانند انجام کار های داوطلبانه، ورزش های ذهنی (مدیتیشن)، باشگاه رفتن، مطالعه کردن و یا وقت گذرانی با دوستانتان را امتحان کنید. چنین فعالیت هایی به شما کمک  می کنند ارزش خود را بدون در نظر گرفتن حرفه ی کاریتان بدانید و در نتیجه اعتماد به نفس شما را تقویت می کنند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه در خود شجاعت و اعتماد به نفس ایجاد کنیم

عوامل موثر بر اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس

چگونه با اعتماد به نفس قدم برداریم

چگونه با اعتماد به نفس شویم

چگونه با حرف زدن بر دیگران تاثیر بگذاریم