چگونه خود و دیگران را بشناسیم

اهمیت خودشناسی

برای پیشگامی در مقابل دیگران لازم است شناخت خوبی نسبت به خودتان به دست آورید. خودشناسی یعنی با باورهای درونی و ارزش های اصلی خود آشنا باشید زیرا دیگران زمانی دنباله رو شما می شوند که با چیزی معتبر، واقعی و درست در درون شما رو به رو شده و ارتباط برقرار کنند.

برای رسیدن به خودشناسی باید موارد زیر را به خوبی در خود درک کنید:

  1. نقاط قوت (و تلاش برای توسعه ی آن ها).
  2. ضعف ها (و تلاش برای مدیریت آن ها).
  3. ویژگی ها، مهارت ها و رفتارهایی که می توانند الهام بخش و انگیزه بخش به دیگران باشند.

 

برای درک موارد بالا راه های متعددی وجود دارند که می توانید از آن ها بهره جویید. بعضی از این روش ها به شرح زیر است:

  1. خودارزیابی: به وسیله ی خود ارزیابی و پرسشنامه های خودشناسی می توانید به بسیاری از نقاط قوت و ضعف و ویژگی های درونی تان پی ببرید
  2. مراجعه به روانشناس: یک روانشناس پس از مدتی مکالمه با شما می تواند نقاط ضعف و قوت و برخی مهارت های شما را تعیین کند
  3. نظارت بر خود و واکنش ها به مسائل بیرونی
  4. ارزیابی از طریق دیگران: از دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود درخواست کنید تا درباره ی شخصیتتان با شما صحبت کنند

 

فواید خودشناسی

  1. از مسائلی که باعث آزار شما می شود آگاهی پیدا کرده و برای حل آن ها تلاش می کنید. در نتیجه احساس رضایت و خشنودی بیشتری خواهید داشت.
  2. از تعلقات خود در زندگی آگاه می شوید در نتیجه احساس گمگشتگی در شما از بین خواهد رفت. دقیقا می دانید قصد دارید چه کاری انجام دهید و سردرگمی هایتان شما را رها می کنند.
  3. خودشناسی تاثیر مستقیمی در شناخت دیگران دارد. هرچه به خودشناسی عمیق تری برسید شناخت و کنترل دیگران برای شما آسان تر از قبل می شود.
  4. خودشناسی خلق و خوهای بد شامل افسردگی، استرس، اضطراب و احساس شکست را در شما کاهش می دهد. البته نه به این معنی که همه ی مشکلاتتان با خودشناسی حل می شود به این معنی که احساساتتان بیشتر برای شما مفهوم پیدا می کنند در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

شناخت شخصیت دیگران

فکر می کنید چه عواملی بر رفتار دیگران تاثیر داشته باشند؟

تجربیات گذشته و ارزش های یک فرد بر شکل گیری شخصیت و در نتیجه بر رفتار های او تاثیر مستقیم می گذارند. بنابراین اگر با کمی تمرین و دقت این معیارها را در دیگران تشخیص دهید نه تنها می توانید او را بشناسید بلکه به راحتی حرکات بعدی او را پیش بینی خواهید کرد.

علایق و سلیقه ها مثل سبک موسیقی، راه رفتن، حرف زدن، زبان بدن، ویژگی های چهره، دستخط و هرچیز دیگری می تواند بازتابی از شخصیت طرف مقابل شما باشد و در شناخت شخصیت او موثر واقع شود.

با کسب مهارت های شناخت و تفسیر این نشانه ها می توانید به راحتی توانایی خودشناسی و شناخت دیگران را به دست آورید.(نگاه کنید به: شناخت شخصیت دیگران)

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

هر یک از مقالات زیر می تواند یک نقطه ی شروع باشد. تنها کافی است موضوعی که بیش از همه مورد علاقه ی تان است را انتخاب کنید و سپس آن را مطالعه کنید. بهترین مکان صفحه ی نخست (خانه) می باشد. به هر حال در ادامه لینک هایی قرار داده شده است که ممکن است مورد علاقه ی شما باشد:

شناخت شخصیت دیگران

چگونه خود را بهتر بشناسیم

 یادگیری چهره خوانی ( چهره شناسی و شخصیت شناسی)

شناخت شخصیت دیگران از طریق زبان بدن

خط شناسی یا تحلیل دستخط

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

شناخت شخصیت از طریق راه رفتن

تحلیل شخصیت دیگران

شناخت شخصیت از طریق کف دست

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

نوشته ی شاهین زند محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. با شرکت در دوره های آکادمی عشق در زمینه ازدواج، جذب و عشق مهارت های علمی و روانشناختی را یاد خواهید گرفت و یا هزینه پرداختی بازگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش