ضمیر خودآگاه در مقابل ضمیر ناخودآگاه

ضمیر خودآگاه چیست؟

ضمیر خودآگاه بخشی از ذهن است که مسئولیت استدلال و منطق را بر عهده دارد. اگر از شما در مورد جمع یک به علاوه ی یک پرسیده شود، این ضمیر خودآگاه است که جواب این پرسش را می دهد.

ضمیر خودآگاه همه ی کارهایی را که از قصد انجام می دهید نیز کنترل می کند؛ کارهایی که در حالت هوشیاری تصمیم به انجام آن می گیرید. به عنوان مثال ضمیر خودآگاه تان است که باعث می شود تصمیم بگیرید به صورت داوطبانه اقدام به انجام کاری کنید مثلا دست خود یا پای خود را تکان دهید. پس هر زمان که نسبت به انجام کاری آگاهی داشته باشید می توانید مطمئن باشید که این کار را با استفاده از ضمیر خودآگاه تان انجام می دهید. اگر در حال حاظر، یک فنجان قهوه در کنار شما باشد و تصمیم بگیرید جرعه ای از آن بنوشید، همه ی این فرایند توسط ضمیر خودآگاه انجام شده است زیرا وقتی این کار را انجام می دادید در آگاهی کامل بودید.

عملکرد ضمیر ناخودآگاه در ذهن مثل یک دروازه بان است. اگر شخصی تلاش کند شما را معتقد به چیزی کند که با اعتقاد های تان جور نیست، ضمیر خودآگاه آن باور را فیلتر می کند. همین اتفاق وقتی شخص شما را مورد انتقاد قرار دهد نیز پیش می آید.

برای مثال اگر شخصی به شما بگوید که نادان هستید، ضمیر خودآگاه تان این جمله را فیلتر کرده و به شما می فهماند که واقعا اینگونه نیستید

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ضمیر ناخودآگاه آن بخش از ذهن است که مسئولیت اعمال غیراختیاری را بر عهده دارد. میزان تنفس و سرعت تپش قلب توسط ضمیر ناخودآگاه کنترل می شود.

اگر اکنون سعی کنید که به تنفس خود فکر کنید و اینکار را اختیاری انجام دهید، ضمیر خودآگاه مسئولیت اینکار را بدست می گیرد در حالی که اگر به این موضوع فکر نکنید و به صورت خودآگاه فرایند تنفس را انجام دهید، بدانید که در آن زمان این روند توسط ضمیرناخودآگاه کنترل می شود

عواطف شما نیز توسط ضمیر ناخودآگاه کنترل می شود. به همین دلیل است که گاهی بدون اینکه خود بخواهید، احساس ترس، نگرانی یا ناامیدی را تجربه می کنید.

ضمیر ناخودآگاه مکانی است که اعتقادات و خاطرات شما نیز در آن ذخیره می شود. به همین دلیل است که جملات تاکیدی هیچ معنی برای آن نداشته و هرگز باعث بهتر شدن باور های شما نمی شود. جملات تاکیدی در سطح خودآگاه به وجود می آیند و همیشه توسط ضمیر ناخودآگاه فیلتر می شوند زیرا معمولا با نظام اعتقادی تان مطابقت ندارند ( نگاه کنید به چرا جملات تاکیدی تاثیری ندارد).

روش صحیح برای تغییر باور های محدود این است که ضمیر خودآگاهتان را به صورت منطقی قانع کنید که باور جدید را بپذیرد و سپس این باور می تواند از سطح خودآگاه عبود کرده و به سطح ناخودآگاه ساکن شود.

چگونه هم از ضمیر ناخودآگاه و هم از ضمیر خودآگاه استفاده کنیم

تمرینی وجود دارد که می توانید برای بهتر متوجه شدن تفاوت بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه از آن استفاده کنید.

از شما می خواهم سرعت تنفس خود را کنترل کنید و نفس های آرام و عمیق بکشید. وقتی تنفس خود را کنترل می کنید ضمیر خودآگاه مسئولیت فرایند تنفس شما را بر عهده دارد.

اکنون کنترل تنفس خود را متوقف کرده و اجازه دهید به صورت طبیعی جریان پیدا کند. وقتی این تمرین را فراموش کنید متوجه خواهید شد چگونه ضمیر ناخودآگاه تان مجدد سرعت تنفس تان را به حالت معمول بر می گرداند.

برای دست یابی به رشد فردی، بهترین کاری که می توانید برای خود انجام دهید این است که متوجه شوید چگونه هر دو ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه با یکدیگر کار می کنند و سپس از قدرت ترکیبی هر دو استفاده ی بهینه کنید.

یک مثال عالی که توضیح می دهد چگونه می توان از این دو استفاده کرد این است که بفهمیم عواطف و هیجانات ما چگونه کنترل می شوند. از آنجایی که عواطف و هیجانات توسط ضمیر ناخودآگاه ایجاد می شوند، غیر ممکن است که آنها را متوقف کرد اما با آگاهی از این موضوع که ضمیرخودآگاه فرایند تفکر کردن را پردازش می کند – که از اولین ایجاد کننده های عواطف هستند – می توانید به سادگی افکار و به طبع آن عواطف خود را کنترل کنید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. . کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی برای کتاب را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

بله می خواهم بیشتر در مورد قوانین حاکم بر ضمیر ناخودآگاه بدانم

چگونه می توانیم به ضمیر ناخودآگاه دیگران نفوذ کنیم

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه چگونه است

به توضیحات بیشتری در مورد ضمیر ناخودآگاه نیاز دارم

چگونه می توان ضمیر ناخودآگاه خود یا دیگران را برنامه ریزی کرد

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy