تحلیل شخصیت نمایشی / خودنما

تجلیل شخصیت کسانی که شخصیت نمایشی دارند

در زبان فارسی به کسانی که در تلاش برای خودنمایی هستند شخصیت نمایشی می گویند. در مقاله ی قبلی خود به نام چرا افراد شخصیت نمایشی دارند روانشناسی کسانی که خودنما هستند را توضیح داده ام و به دلایلی اشاره کردم که باعث می شود فردی رفتار نمایشی از خود نشان دهد. یکی از این دلایل این است که چنین فردی احساس می کند دیگران به وی توجه نمی کنند و فکر می کند اطرافیانش وی را کم ارزش تلقی می کنند در نتیجه همه ی سعی خود را می کند که توجه بیشتری جلب کند تا احساس کند با ارزش است.

با مطالعه ی بیشتر در زمینه ی روانشناسی متوجه شدم که این دلایل می تواند ریشه در دوران کودکی شخص خودنما داشته باشد که باعث شده همیشه به دنبال جلب توجه ی دیگران باشد.

در این مطلب در مورد تجربیات دوران کودکی صحبت می کنیم که باعث می شود یک فرد بزرگسال، شخصیت نمایشی داشته باشد.

شناخت روانشناسی شخصیت نمایشی

بر اساس علم روانشناسی، وقتی پای آرزو ها در میان باشد بزرگسالان هیچ تفاوتی با کودکان ندارند. تنها تفاوت بین کودکی و بزرگسالی این است که در دوران بزرگسالی سعی می شود راه های منطقی تری برای رسیدن به آرزو های دوران کودکی به دست آوریم.

یک بچه ی کوچک خودنما ممکن است از روی صندلی بپرد تا به والدین خود نشان دهد چقدر فوق العاده است. وقتی آن بچه بزرگ شود دیگر از روی صندلی نمی پرد زیرا این کار از لحاض اجتماعی پذیرفته شده نیست اما در عوض راه دیگری پیدا می کند که پذیرفته شده باشد تا بتواند به آرزوی خود را برای جلب توجه برسد.

طبق دانش روانشناسی، انسان ها در دوران اولیه ی زندگی خود آرزوهایی را برای خود ایجاد می کنند و سپس وقتی به رشد بیشتری رسیدند سعی می کنند با پیدا کردن روش های منطقی این آروزها را به واقعیت تبدیل کنند.

روانشناسی کودک خودنما

اکنون باید به این سوال بیندیشیم که چیزی یک کودک را خودنما می کند؟ در ادامه به بعضی از این عوامل اشاره می شود:

تنها فرزند: تنها فرزند خانواده به محض اینکه به دنیا آمد خود را در مرکز توجه می بیندند و زمانی که بزرگتر شد همه ی سعی خود را می کند که این توجه را از دست ندهد. احتمال اینکه کودکی که تنها فرزند خانواده است یک شخصیت نمایشی و خودنما پیدا کند بسیار زیاد است.

جوانترین فرزند: وقتی کوچکترین فرزند به دنیا بیاید معمولا بیشترین توجه والدین خود را معطوف به خود می بیند و برای اینکه این توجه را حفظ کند یاد می می گیرد که یک شخصیت نمایشی یا خودنما داشته باشد.

به یاد داشته باشید همیشه توجه ی زیاد عامل ایجاد شخصیت نمایشی نیست. گاهی اوقات عدم توجه ی لازم از سوی والدین باعث می شود یک کمبود روانی در ضمیر ناخودآگاه کودک شکل بگیرد و در نتیجه وقتی بزرگتر شد برای جبران این کمبود همیشه در حال جلب توجه دیگران باشد.

در پایان بهتر از مجدد این نکته را یادآوری کنیم که شخصیت نمایشی می تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد. اگر شما دارای فرزند هستید بسیار اهمیت دارد که بیشتر با این عوامل آشنا شوید تا بتوانید از نظر روانی یک فرزند سالم پرورش دهید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست که وقت شما را تلف کند بلکه مکانی است که می توانید مطالب کاربردی و موثری را پیدا کنید که بر اساس تحقیقات و علوم روانشناسی نوشته و به زبانی ساده نوشته شده است تا بتوانید به راحتی متوجه شوید و از آنها استفاده کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم(نوشته ی فاروق رضوان میلیونر مصری) پس از ترجمه از زبان انگلیسی در سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب بدون شکل شانس شما را برای عاشق کردن دیگران افزایش می دهد.برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال روانشناسی نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

فواید تحلیل رویا چیست

چه زمانی به مشاور نیاز داریم

اعتیاد به روابط عواطفی و عشق

چگونه خود یا دیگران را بشناسیم

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

چگونه به ضمیر ناخودآگاه دیگران نفوذ کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy