ما نمی بینیم، تشخیص می دهیم

ما نمی بینیم، تشخیص می دهیم

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است شخصی را مشاهده کنید و سپس فکر کنید یکی از دوستانتان است ولی وقتی به وی نزدیک شدید متوجه شوید اشتباه کرده اید؟

آیا تاکنون پیش آمده که چیزی بشنوید ولی وقتی درخواست تکرار آن را کردید متوجه شوید چیز دیگری بوده است؟

آیا تاکنون خطی یا کلمه ای را خوانده اید که وقتی مجدد به آن نگاه کردید متوجه شوید چیز دیگری بوده است؟

با فرض اینکه قدرت بینایی و شنوایی شما نیز بسیار خوب است؟

پاسخ ساده است، ما نه می شنویم و نه می بینیم، فقط تشخیص می دهیم!! عملکرد ذهن شما به این شکل است. در ادامه به یک مثال اشاره می کنم تا بهتر متوجه شوید چه چیز می خواهم بگویم.

مثالی برای نشان دادن تشخیص دادن به جای دیدن

تصور کنید برای کمپانی کار می کنید که نامش “ایتس” است و درحالی که رانندگی می کنید با تابلویی در مسیر خود مواجه شده اید که روی آن نوشته است “ایست”. به احتمال بسیار در نگاه اول ممکن است این تابلو را “ایتس” بخوانید زیرا ذهن شما قبل از هر چیزی تلاش می کند تشخیص دهد آیا این کلمه با پایگاه داده های علمی وی مطابق است یا خیر.

و در نتیجه باعث می شود به جای “ایست” این کلمه را “ایتس” مطالعه کنید اما وقتی ذهن تان متوجه می شود منطقی نیست که بر روی یک تابلو کلمه ی “ایتس” باشد، شما را تصحیح می کند. پس در این رویداد دو مرحله طی شده است:

  1. شما کلمه رابه عنوان کلمه ای دیگر که نزدیک ترین مطابقت را داشته است تشخیص داده اید
  2. شما کلمه ی واقعی را خوانده اید

جالب اینجاست، که پلیس راهنمایی رانندگی ممکن است نام این کارخانه را به جای “ایتس”، “ایست” بخواند و سپس آن را تصحیح کند.

این موضوع دقیقا مثل زمانی است که فردی را می بیند و فکر می کنید دوستتان است. در این شرایط ذهن تان اول بررسی می کند ببیند آیا چهره ی آن شخص مطابق با هر یک از دوستان یا خویشاوندان شما است یا خیر و اگر چنین تطبیقی پیدا نکرد، آن دیدگاه را اصلاح کرده و اجازه می دهد متوجه شوید آن شخص واقعا کیست.

حتی در عشق

این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که اگر عاشق فردی شوید ذهن تان همیشه سعی می کند آن شخص را برای شما پیدا کند.

به همین دلیل است هر جا می روید افراد بسیاری می بینید که شبیه وی هستند.

وقتی می خوانید یا می شنوید

همین موضوع در مورد خواندن و شنیدن نیز رخ می دهد. ذهن تان همیشه تلاش می کند اول تشخیص دهد و سپس در مرحله ی بعدی واقعا بخواند یا بشنود.

این مورد یکی از مفاهیمی است که در تند خوانی نقش بسیار مهمی دارد. برای افزایش مهارت تند خوانی شما باید مغزتان را آموزش دهید لغات و عبارات را تشخیص دهد نه اینکه بخواند. این کار باعث افزایش سرعت شما در مطالعه می شود.

حتی یکی از دلایلی که ممکن است در مطالعه ی مطالب این سایت نیز با غلط های تایپی مواجه شوید نیز همین موضوع می باشد. با وجود اینکه متون پس از نوشته شدن مجدد ویراستاری می شوند اما گاهی کلمات گرچه اشتباه هستند اما به جای اینکه خوانده شوند به عنوان کلمه ی صحیح تشخیص داده می شوند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

توانایی های ذهن

تاثیر کلمات در نفوذ به ذهن دیگران

روانشناسی کلمات

تمرکز کردن و قدرت جذب

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب:

1555 - Copyاشتباه