تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش

در مقاله ی تاثیر “ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن” مفهموم ناهماهنگی شناختی را برای شما توضیح دادم.

وقتی فردی به نیکوتین و دود اعتیاد داشته باشد می داند که این رفتار وی برای سلامتی اش خطرناک است و از آنجا که به این رفتار علاقه نیز دارد پس با نوعی از ناهماهنگی شناختی رو به رو می شود.

شما از این ناهماهنگی شناختی آگاهی دارید و وجود آن باعث آزارتان می شود در نتیحه سعی می کنید با تغییر باورها و نگرش تان خود را فریب داده و از آن به شکل غلطی دوری کنید.

در واقع شما زمانی برای تغییر باورهایتان تلاش می کنید که می خواهید از این تضاد و تناقض به وجود آمده در باورهایتان رهایی پیدا کنید.

در این مقاله به شما توضیح خواهم داد که ناهماهنگی شناختی چگونه در تغییر باورها، اعتقادات و نگرش شما تاثیرگذار خواهد بود.

 ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش چه تاثیری دارد

اگر بخواهیم ارتباط ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش را بررسی کنیم باید بدانیم، ناهماهنگی شناختی باعث می شود که در فرد یک نوع آشفتگی احساسی به وجود آید. در نتیجه ی این آشفتگی احساسی، فرد تلاش می کند احساسات، باورها و نگرش خود را نسبت به مسائل تغییر دهد.

همانطور که در مقاله ی ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن توضیح دادم یک فرد سیگاری برای فرار از ناهماهنگی شناختی درون خود سعی می کند با ایجاد باورهای غلط خودش را فریب دهد. حتی ممکن است به گونه ای از سیگار کشیدن صحبت کند که مخاطب تصور کند نه تنها سیگار کشیدن مضر نیست بلکه مفید هم می باشد!!

پیشتر برای نشان دادن تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش تحقیقی انجام شده است: به حساب چند نفر مبلغی پول واریز کردند و از آن ها خواستند که به دروغ بگویند این تحقیق بسیار جالب است!

در واقعیت این تحقیق اصلا جالب نبود و آن ها به خاطر دروغی که گفته بودند دچار ناهماهنگی شناختی شدند به طوری که حتی در پایان تحقیق اصرار داشتند که این تحقیق اصلا هم کسل کننده نبود!

اتفاقی که افتاد این بود: این افراد دچار احساسات متناقض شده بودند و سعی داشتند از آن فرار کنند در نتیجه نگرش خود را نسبت به واقعیت تغییر داده و باور کردند که تحقیق خیلی جالبی را پشت سر گذاشته اند.

استفاده از ناهماهنگی شناختی برای تغییر نگرش و باورهای دیگران

ایجاد ناهماهنگی شناختی یک روش بسیار تاثیر گذار در تغییر نگرش افراد است.

فرض کنید دوستتان از شخصی متنفر است و اصلا نمی خواهد او را ببیند. اگر شما هر روز از آن شخص تعریف کرده و از خوبی هایش بگویید در ذهن دوستتان ناهماهنگی شناختی ایجاد خواهید کرد. افکار منفی او نسبت به آن شخص با تعریف های شما در تناقض هستند و این تناقض ذهن او را آشفته می کند. در نتیجه تصمیم می گیرد برای رهایی از این آشفتگی باورهایش را نسبت به شخص مورد نظر تغییر داده و تعاریف شما را جایگزین افکار قبلی خود کند.

با این روش می توانید به کمک ایجاد ناهماهنگی شناختی نگرش افراد را تغییر دهید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. سایت نوی بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

نفوذ و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه با حرف زدن بر دیگران تاثیر بگذاریم

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy