درباره ی ایده های تجاری خود صحبت نکنید

ایده های کسب و کار خود را با دیگران به اشتراک می گذارید؟

آخرین بار چه زمانی درباره ایده های کسب و کارتان به دوستان خود توضیح داده اید؟

آخرین بار چه زمانی ایده کسب و کار خود را با کسی به اشتراک گذاشته اید؟

آیا می دانید این اقدام می تواند برای کسب و کار شما مضر باشد؟

قبل از هرچیز اجازه دهید این موضوع را روشن کنم که من در مورد به اشتراک گذاشتن ایده ی کسب و کار با مشاور یا شریک کاری شما صحبت نمی کنم، من در مورد موقعیتی صحبت می کنم که شما ایده ی تجاری خود را بدون هیچ دلیل مشخصی با فردی به اشتراک می گذارید.

اما سوال اینجاست که چه مشکلی با به اشتراک گذاشتن ایده کسب و کار با یک دوست نزدیک وجود دارد؟

همه ی باورهای جدید شکننده هستند

وقتی باور جدیدی در ذهن شما ایجاد می شود، این باور جدید معمولا شکننده است و هرکسی با کمی تلاش می تواند آن را به راحتی تغییر دهد. وقتی باور شما قوی تر شود، تغییر آن برای دیگران سخت تر است اما معمولا باورهای جدید در روزهای ابتدایی شکل گیری در ذهن شما بسیار شکننده هستند.

یک ایده ی کسب و کار یعنی باور به یک دیدگاه به خصوص و یک هدف مشخص. زمانی که ایده های خود را با فرد نادرستی به اشتراک بگذارید آن ها خیلی راحت باور هایتان را تغییر می دهند.

اگر ایده ی خود را برای یک دوست توضیح دهید و او از ایده ی شما خوشش نیاید تصور می کنید هیچ کس دیگر هم ایده ی شما را نمی پسندد. بدتر اینکه اگر ایده یتان را برای دو نفر از دوستانتان بگویید و از آن خوششان نیاید باور می کنید ایده ی شما بسیار بد است حتی اگر واقعا ایده ی بدی هم نباشد.

وقتی درمورد ایده های کسب و کار خود به دیگران توضیح دهید چه می شود؟

اگر باور دارید ایده ی خیلی خوبی در سر دارید بهترین کار این است که به دیگران در مورد آن چیزی نگویید مگر اینکه دلایل کافی و مطمئنی به شما نشان دهد در مسیر درستی هستید. دلیل این موضوع ساده است:

وقتی دلایل کافی برای درستی مسیری که در آن قرار دارید داشته باشید باورهای شما قوی تر می شود و در نتیجه نظرات منفی دوستان و همکارانتان نمی تواند ایمان شما به در کسب و کارتان تحت تاثر قرار دهد.

باورهای شما هنگام رو به رو شدن با باورهای مخالف ضعیف می شوند. هر چقدر باورهای تان قوی تر باشد احتمال ضعیف شدنشان هنگام رویارویی با باورهای مخالف کمتر است.

در مورد ایده های کسب و کارتان با چه کسی باید صحبت کنید

با اینکه به شدت توصیه می شود ایده های کسب و کار خود را در مراحل اولیه ی آن مانند یک راز نزد خود نگه دارید اما افرادی هستند که  می توانید ایده های خود را با آن ها در میان بگذارید. این افراد می توانند دوستان مثبت نگر شما باشند که انگیزه ی لازم برای حرکت به سمت اهدافتان را به شما داده و باورهایتان را در مورد کسب و کار قوی تر کنند.

با افراد بدبین صحبت نکنید؛ افرادی که به تازگی در زندگی خود شکست خورده و یا تا به حال به هیچ موفقیتی دست پیدا نکرده اند انرژی تان را از بین می برند و باعث پس رفت شما  می شوند. (نگاه کنید به تاثیر دوستان در زندگی)

به یاد داشته باشید ایده ی شما مانند یک نوزاد کوچک است؛ قبل از اینکه آن را به دیگران معرفی کنید باید بزرگ شده و قوی شود تا از حمله ها در امان بماند.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه کارآفرین باشیم

با نابودی باورهای غلط استعدادهای پنهان خود را آزاد کنید

چگونه شخصیت محکمی داشته باشیم

لیست کارآفرینان موفق

نکاتی برای پیدا کردن شغل مناسب

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

ایده های فروش محصولات. ایده های تخفیف. ایده های فروشگاهی. ایده های جدید برای فروش بیشتر. خلاقیت در فروشندگی. ایده های تجاری نو. ایده های خلاقانه برای فروش بیشتر. راهکارهای فروش بیشتر