تاثیر دوستان در زندگی

تاثیر دوستان در زندگی

دوست می تواند به نوعی زندگی را تحت تاثیر قرار دهد؛ این موضوع را تقریبا همه می دانند. آنچه بسیاری از مردم نمی دانند این است که این تاثیرگذاری بسیار قدرتمند تر از تصورات آن ها می باشد.

دوستان فقط در تصمیمات شما تاثیرگذار نیستند بلکه آن ها می توانند نگاه شما را نسبت به دنیا تغییر داده، درک شما را عوض کنند و از شما شخص متفاوتی بسازند!!

در این مقاله قصد دارم به شما بگویم چگونه دوستان می توانند در زندگی ما تاثیرگذار بوده و این تاثیرگذاری تا چه حد قدرتمند است.

راه های تاثیرگذاری دوستان در زندگی انسان

تغییر باورها: اگر باورها به شکل مداومی به چالش کشیده شده و باورهای جدید تکرار شوند، می توان  باورهای قدیمی را تغییر داد. به عنوان مثال بسیاری از افراد حتی قبل از اینکه برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود تلاش کنند نسبت به آن بدبین هستند. این دیدگاه منفی به دلیل باور هایی در ذهن این افراد شکل می گیرد که از طرف دوستان شان به آنها منتقل شده و ضمیر ناخودآگاه آن ها را با تکرار جملاتی مانند ” این روزها پیدا کردن یک شغل خود به شدت دشوار است” برنامه ریزی کرده اند. (نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

تحت تاثر قرار دادن اعتماد به نفس: دوستانمان درک ما را نسبت یکدیگر تغییر می دهند. اگر در یک گروه اکثر افراد تصور کنند فردی مغرور و پرادعا است، این باور به کل گروه منتقل خواهد شد. از آنجایی که رفتار نامناسب فردی با شما می تواند به شکلی تفسیر شود که نشان دهد شما با ارزش نیستید، این باور می تواند به شکل بسیار بدی دراعتماد به نفس شما تاثیر گذار باشد. چنین باورهای مشترکی باعث می شود اعتماد به نفس کل گروهی که شما نیز بخشی از آن هستید کاهش پیدا کند. ( نگاه کنید به ریشه ی عدم اعتماد به نفس)

تاثیر در رفتار: تحقیقی روی میمون ها انجام شد. بر اساس این تحقیق میمونی که از مارها نمی ترسید را در کنار میمون دیگری که از مارها وحشت داشت قرار دادند. سپس یک مار را در مقابل میمون ترسو قرار داده تا میمون نترس رفتار میمون او را مشاهده کند. سپس میمون نترس نیز از مارها وحشت داشت. این آزمون نشان داد که مشاهده ی فردی که احساس وحشت، اصطراب یا ناامیدی می کند می تواند همان روحیات را به شما نیز منتقل کند. (نگاه کنید به آیا شخصیت قابل تغییر است)

آلوده کردن شما به احساسات منفی: فکر می کنید چرا هنگام تماشای یک فیلم احساسات متفاوتی را تجربه می کنید؟ پاسخ بسیار ساده است، زیرا احساسات بازیگران به شما نیز منتقل می شود. همین مسئله در کنار دوستانتان نیز اتفاق می افتد. اگر یکی از دوستان شما غمگین یا افسرده می شود باعث ناراحتی شما شده و حتی در طولانی مدت می تواند شما را افسرده کند. (نگاه کنید به چگونه بر احساسات منفی غلبه کنیم؟)

چگونه مانع تاثیر دوستان شوم؟

نگران نباشید، مجبور نیستید دوستان خود را عوض کنید اما باید نسبت به واقعیت هایی که در این مقاله توضیح دادم آگاه باشید.

بدون یک دیدگاه آگاهانه دوستان خود را انتخاب نکنید و اجازه ندهید باورهایشان بر زندگی شما تاثیر بگذارند.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مقابله با دخالت خانواده در زندگی زناشویی

چگونه با حرف زدن بر دیگران تاثیر بگذاریم

راههای تسلط بر دیگران

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید