دلایل عدم علاقه به کار کردن

کار کردن خسته کننده است

اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم کار کردن اصلا جالب نبوده و خسته کننده است. بسیاری از مردم کار را نوعی مسئولیت می پندارند و به همین دلیل از آخر هفته های خود لذت می برند. اما موضوع بحث من در حال حاظر این دسته از افراد نیست، من در این مقاله در مورد افرادی صحبت می می کنم که به هر قیمتی از کار کردن اجتناب می کنند.

من قبلا افراد زیادی را استخدام کرده ام تا به در کسب و کارم به عنوان نیروی کمکی فعالیت داشته باشند و متوجه شدم بعضی مردم تلاش می کنند شغلی پیدا کرده و در آن مشغول به کار شوند اما به محض اینکه مسئولیتی به آن ها واگذار می شود از آن شانه خالی کرده و دست از کار می کشند.

انسان طبیعتا موجودی تنبل است. همچنین ما انسان ها برای بقا و زنده ماندن آفریده شده ایم. به عبارتی می توان گفت مغز انسان وقتی احساس کند وظیفه یا کاری با بقا و زنده ماند ارتباط مستقیمی ندارد آن را خسته کننده در نظر می گیرد. به همین دلیل است که وقتی می خواهیم کاری انجام دهیم احساس خستگی می کنیم.

اما با وجود تنبلی به نظر می رسد بر اساس طبیعت انسانی اکثر مردم خودشان را مجبور می کنند وظایف مهم خود را انجام دهند در حالی که بعضی افراد سخت تلاش می کنند به هر قیمتی از انجام وظایفشان طفره بروند. (نگاه کنید به چرا باید تلاش کرد)

علل بی انگیزگی در کار چیست

چرا بعضی مردم از کار کردن نفرت دارند و از آن دوری می کنند؟

بعضی از علل کم کاری کارمندان به صورت زیر می باشد:

  1. مشکلات تنظیم خود: بعضی مردم با مشکل تنظیم خود در کارها رو به رو هستند و همین مسئله باعث می شود از انجام وظایف مهمشان خودداری کنند. چنین افرادی معمولا کاری را شروع کرده و پس از مدت کوتاهی علاقه شان را به کار از دست داده و هنگام انجام آن احساس ناخوشایندی را تجربه می کنند.
  2. ترس از سنجیدن ارزش و توانایی های خود: ترس از سنجیدن ارزش ها و توانایی ها در افراد باعث می شود آن ها از کامل کردن وظایف خود تا پایان و یا حتی شروع آن ها خودداری کنند. این ترس معمولا ناخودآگاه است و فرد ممکن است اصلا نداند چرا چنین رفتاری از او سر می زند.
  3. آن ها بلندپرواز نیستند: کار کردن معمولا برای کسی جالب نیست اما اگر پاداشی در ان وجود داشته باشد باعث انگیزه خواهد شد. افراد بلندپرواز معمولا پاداش کاری را که انجام میدهند در نظر گرفته و برای انجام آن انگیزه پیدا می کنند. افرادی که بلندپرواز نیستند ممکن است هیچ اهمیتی به رسیدن به خواسته های خود ندهند.
  4. ترس از مسئولیت پذیری: گاهی اوقات دلیل اجتناب از کار ترس از مسئولیت پذیری می باشد. ترس از مسئولین پذیری می تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثلا بچه ای که با هربا خرابکاری توسط والدینش سرزنش شود تصمیم می گیرد بعد ها در زندگی اش از مسئولیت پذیری خودداری کند تا توسط دیگران سرزنش نشود.
  5. آن ها نمی دانند چه می خواهند: یکی از دلایل بی انگیزگی در کار نداشتن هدف ناشی از نیاز های شخصی می باشد. همچنین کپی کردن اهداف دیگران نیز باعث بی انگیزگی در کار می شود.
  6. قرض گرفتن اهداف دیگران: کپی کردن اهداف دیگران باعث بی انگیزگی در کار می شود زیرا شما هیچ نیازی برای رسیدنن به اهداف ندارید ( چون اهداف کپی شده بر اساس نیازهای اساسی شما نیست) و در نتیجه انگیزه ای برای دنبال کردن این اهداف نخواهید داشت.

درمان بی انگیزه بودن چیست

حل هر گونه مشکل روانشناختی با درک آن شروع می شود. ابتدا باید کاملا انگیزه های خود را درک کرده و متوجه شوید چرا به این شکل رفتار می کنید.

وقتی توانستید دلایل رفتار خود را به خوبی درک کنید مرحله ی بعدی بر اساس این دلایل و انگیزه ها تعیین خواهد شد و طبق هر دلیل باید راه حلی جداگانه پیدا کنید.

مثلا اگر دلیل شما ترس از مسئولیت است باید ترس خود را درمان کنید. (نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائرة المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. سایت نوین بینش یک سایت پژوهشی است که در زمینه روانشناسی تجاری، مدیریت، روانشناسی عشق، کارآفرینی و موفقیت فعالیت می کند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نکاتی برای پیدا کردن شغل مناسب

چگونه بدون سرمایه کارآفرینی کنیم

اهمیت انتخاب شغل مناسب

کسب درآمد در منزل بدون سرمایه

چگونه در نوجوانی پولدار شویم

میخواهم میلیونر شوم

شما احتمالا با جستجوی یکی از عبارت های زیر به این مقاله رسیده اید:

عدم انگیزش کارکنان. علل نارضایتی کارکنان. بی انگیزگی کارمندان. بی انگیزگی و بی هدفی. علل کم کاری کارمندان. حوصله ی هیچ کاری رو ندارم. درمان بی انگیزه بودن. بی‏ ‏انگیزگی‏ ‏در‏ ‏کار