نظریه ی نیازهای انسان

نظریه ی نیازهای انسان

در روانشناسی اصطلاح “نیازهای برآورده نشده” به نیازهایی اطلاق می شود که فرد هنوز به آن ها نرسیده و موفق به ارضای آن ها نشده است.

درست مانند نیازهای جسمی مانند غذا خوردن هر فرد نیازهای روانشناختی دارد که برای داشتن احساسات و خلق و خوی خوب آن ها را ارضا کند.

وقتی افراد در ارضای نیازهای روحی خود شکست می خورند احساس افسردگی کرده و زمانی که موفق به ارضای آن ها می شوند خوشحالی واقعی را تجربه خواهند  کرد.

نیازهای برآورده نشده منجر به عادت های ناسالم نیز خواهد شد. بسیاری از افرادی که اعتیاد مخرب یا عادت های رفتاری ناسالم از خود نشان می دهند در ارضای نیازهای روانشناختی خود موفق نبوده اند.

در این مقاله در مورد نیازهای برآورده نشده به شما توضیح خواهم داد.

روانشناسی نیازهای برآورده نشده

نیازهای برآورده نشده در نتیجه ی تجربیاتی ایجاد می شود که در زندگی به دست می آورید. اگر فردی در کودکی از فقر مالی رنج برده باشد تلاش می کند در بزرگسالی ثروتمند شود. این شخص تا زمانی که به هدف خود برسد در جهت پیدا کردن راهی برای ثروتمند شدن بسیار با انگیزه و مشتاق خواهد بود.

اگر این فرد باور نداشته باشد کارهایی که انجام می دهد در نهایت او را ثروتمند خواهد کرد بی تفاوت خواهد شد.

درواقع اگر او تمام پول خود را در بازار سهام از دست بدهد افسرده خواهد شد زیرا افسردگی احساساتی است که وقتی ذهنتان متوجه شود راهی برای ارضای نیازهای برآورده نشده وجود ندارد ایجاد می شود. (نگاه کنید به دلایل افسردگی)

همانطور که می بینید تمام احساسات می توانند بر مبنای نیازهای برآورده نشده شناخته و درک شوند.

شادی و نیازهای برآورده نشده

بسیاری از مردم تلاش می کنند شادی را از دیدگاه خود تعریف کنند و این یک اشتباه فاجعه آمیز است. شادی و خوشبختی تنها بر مبنای نیازهای برآورده نشده ی مخصوص به هر فرد قابل تعریف است.

اگر فردی از نا امنی و تزلزل مالی رنج برده باشد پول و ثروت می تواند او را خوشحال و خوشبخت کند اما فردی که چنین مشکلی را نداشته باشد پول و ثروت هیچ معنای عمیقی برای او نخواهد داشت.

روابط عاطفی و نیازهای برآورده نشده

بعضی روابط تنها برای ارضای نیازهای برآورده نشده شکل می گیرد. مثلا دختری که از محبت و توجه پدری محروم بوده ممکن است نیاز به محبت و توجه داشته باشد و در نتیجه به اولین مردی که به او محبت و توجه نشان دهد علاقه مند شده و با او وارد رابطه می شود.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

در مقاله ی روانشناسی عشق توضیح دادم که بسیاری از روابط به دلیل ارضای نیازها شکل می گیرند و عشق و علاقه در آن دخالتی ندارد. نتیجه ی چنین روابطی جدایی و شکست عاطفی خواهد بود.

نیازهای برآورده نشده و اعتیاد مخرب

اعتیاد 90 درصد حالتی روانی است. اگر شخصی نتواند نیازهای برآورده نشده ی خود را از راه درست برآورده سازد بدون اینکه متوجه باشد برای ارضای آن ها به عادت های ناسالم و مخرب روی می آورد.

به عنوان مثال می توان افرادی را نام برد که به منظور فرار از مشکلات زندگی شان از مواد مخدر استفاده می کنند. نیازهای برآورده نشده زندگی این افراد را غیر قابل تحمل ساخته و به همین دلیل تصمیم گرفته اند برای فرار از آن به مواد مخدر روی بیاورند. اگر این افراد موفق می شدند نیازهای خود را از راه درستی ارضا کنند هیچ گاه به مواد مخدر روی نمی آوردند.(نگاه کنید به مقابله با مشکلات و دشواری ها)

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه هر فردی را تحت تاثیر قرار دهیم

چرا دلتنگ میشویم

چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم

شناخت نیاز درونی از طریق تحلیل رویا – مطالعه ی موردی

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد