http://novinbinesh.com/?p=4205&preview=true

آیا دوستی معمولی مرد و زن امکان پذیر است

عشق چگونه اتفاق می افتد

همانطور که بارها در مقاله های قبلی ام اشاره کردم مردم به افرادی جذب می شوند که با بیشترین موارد موجود در الگوی عشقشان مطابقت داشته باشند. الگوی عشق یک پایگاه داده ی بزرگ است که تمامی تجربیات ما را از زمان تولد تا کنون در خود جای داده است. مثلا اگر یک پسر 20 مورد در الگوی عشق خود داشته باشد و با دختری آشنا شود که با 12 مورد آن مطابقت داشته باشد به آن دختر جذب شده و عاشق او می شود.

میزان این گرایش بستگی به تعداد مواردی دارد که ظرف مقابل با آن ها مطابقت نشان می دهد. البته همه ی این اتفاقات و سازو کارها در سطح ناخودآگاه انسان رخ می دهد و به همین دلیل است که بیشتر مردم عشق را عجیب و اسرار آمیز تصور می کنند.(نگاه کنید به چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)

فرض کنید این پسر با دختری آشنا شود که تنها با 2 مورد از موارد موجود در الگوی عشقش سازگاری داشته باشد. به نظر شما به او جذب می شود؟

جواب مشخص است؛ خیر هیچ گاه به او جذب نخواهد شد.

آیا زن و مرد می توانند دوست معمولی باشند

اگر مردی با زنی رابطه ی دوست برقرار کند که با معیارهای الگوی عشق او سازگار نباشد، هیچ گاه نمی تواند عاشق آن زن شود مگر اینکه آن زن ضمیر ناخودآگاه مرد را دور بزند.

به عبارت دیگر زن و مردی که از موارد موجود در الگوی عشق یکدیگر آگاه نباشند هیچ گاه نمی توانند دوستی خود را به عشق تبدیل کنند.

مردم معمولا به افرادی جذب می شوند که اغلب آن ها می بینند و در کنار آن ها هستند. یکی از مطالعات روانشناسی نشان داده است افرادی که با آن ها آشنا می شویم تمایل دارند خود را جذاب تر از  آنچه که هستند به ما نشان دهند. در نتیجه بعضی افراد حاضر هستند مواردی را در الگوی عشق خود نادیده گرفته و به کسانی جذب شوند که معمولا در کنار آن ها قرار دارند.

البته هیچ کس نمی تواند از 20 مورد موجود در الگوی عشق 15 مورد را نادیده بگیرد اما اگر در دوستی جذابیت و گرایش ناچیزی وجود داشته باشد، این گرایش می تواند شدید تر شده و دو نفر را به هم نزدیک تر کند.

آیا می توان ضمیر ناخوداگاه را دور زد؟

آیا فردی می تواند ضمیر ناخودآگاه شخص دیگری را دور زده و این باور را به او بدهد که با همه ی موارد موجود در الگوی عشقش مطابقت دارد؟

بله این مسئله کاملا امکان پذیر است؛ پیشتر هم به مثالی در این باره اشاره کرده بودم: پسری که با هیچ یک از موارد موجود در الگوی عشق دختر مورد علاقه اش مطابقت نداشت اما ضمیر ناخودآگاه او را به گونه ای دور زد که باور کرد این پسر کاملا مناسب ازدواج با او است.

درواقع می توانم بگویم که دوستی زن و مرد می تواند کمی خطرناک باشد. زیرا اگر یکی از آن ها از دیگری خوشش بیاید می تواند طرف مقابل را دور زده و با او رابطه برقرار کند، حتی اگر طرف مقابلش در ابتدا به این رابطه علاقه ای نداشته باشد.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است. سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی خود را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

عشق قلبی است یا عقلی

عشق و برطرف کردن نیازهای روانی

روانشناسی عشق

آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد