آیا عشق بی قید و شرط وجود دارد

چرا عاشق می شویم؟

عشق در زندگی یک تجربه ی شگفت انگیز است. اما این تجربه بر چه اساسی به وجود می آید؟

در مقاله ی “روانشناسی عشق توضیح دادم که تجربیات گذشته، نیازها و آنچه که از کودکی تاکنون با آن سرو کار داشته اید معیارهایی را در ضمیر ناخودآگاه شما شکل می هند. این معیارها ویژگی های شریک عاطفی شما در آینده را مشخص می کنند. پس اگر با فردی رو به رو شوید که توانایی ارضای نیازهای برآورده نشده ی تان را داشته باشد و با معیارهای موجود در ضمیر ناخودآگاهتان مطابقت نشان دهد به احتمال زیاد به او علاقه مند می شوید.

 

تعریف عشق بی قید و شرط

عشق بی قید و شرط یعنی شما بدون توجه به هیچ یک از ویژگی های طرف مقابل از جمله موقعیت اجتماعی، مالی، شرایط زندگی و حتی برخی ویژگی های اخلاقی عاشق او شوید.

اکنون به نظر شما با توجه به تعریف عاشق شدن بر اساس روانشناسی عشق آیا این تعریف از عشق کمی غیر متعارف نیست؟

عشق بی قید و شرط؛ واقعیت یا رویا؟

اجازه دهید برای فهم بهتر این مسئله با یک مثال شروع کنیم:

فرض کنید دختری در کودکی فشارهای مالی خیلی زیادی را تجربه کرده و اکنون با پسری آشنا شده که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد. درواقع این پسر نمی تواند نیازهای مادی او را به طور کامل برطرف کند. آیا این دختر عاشق آن پسر خواهد شد؟ قطعا جواب منفی است.

دلیل این است که رفاه اقتصادی برای این دختر تبدیل به نوعی نیاز شده و بر اساس این نیاز یکی از معیارهای مهم و اصلی ضمیر ناخودآگاه او برای انتخاب شریک زندگی توانایی ایجاد رفاه اقتصادی و شرایط مالی مناسب است و اگر فردی با این معیار او مطابقت نداشته باشد هرگز عاشق او نخواهد شد.

بیشتر روانشناسان معتقدند که عشق بی قید و شرط وجود ندارد زیرا شما بر اساس نیازهایتان عاشق می شوید در نتیجه نمی توان بدون توجه به موقعیت های مختلفی که فرد در او قرار گرفته است عاشق او شد. درواقع می توان گفت اگر شما نیازی برای ارضا شدن نداشته باشید دلیلی هم برای عاشق شدن نخواهید داشت!

آیا عشق کافی نیست؟

احتمالا این سوال در ذهن بسیاری از شما شکل گرفته است که آیا تنها عشق برای برقراری یک رابطه ی عاشقانه و با دوام کافی نیست؟

همانطور که در مقاله ی “آیا عشق کافی است اشاره کردم عشق مانند دو قطعه ی پازل است. قبل از اینکه بتوانید یکی از قطعات را سر جای خود بگذارید باید قطعه ی مقابل را دقیقا بشناسید!

درواقع می توان گفت شناخت شخصیت هر فرد کلید عاشق شدن است.

در نتیجه بر اساس نظر روانشناسان و توضیحاتی که در این مقاله ارائه دادم می توانید متوجه شوید که عشق بی قید و شرط رویایی بیش نیست.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب سایت نوین بینش این امکان را فراهم می کند که دید جدیدی به زندگی بدست آورید و با دنیایی علمی و نوین آشنا شوید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم(نوشته ی فاروق رضوان میلیونر مصری) پس از ترجمه از زبان انگلیسی در سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب بدون شکل شانس شما را برای عاشق کردن دیگران افزایش می دهد. منبع:این مطلب اولین بار در  وبلاگ هنر۹۰ منتشر شده است.

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

می خواهید بیشتر بدانید؟

می خواهم در مورد تحت تاثیر قرار دادن دیگران بدانم

می خواهم تکنیک های بیشتری در مورد عاشق کردن بدانم

می خواهم در مورد جذب کردن دیگران بدانم

چرا نمی توانم عاشق شوم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

آیا واقعا عشق بی قید و شرط وجود دارد

دلایل وابستگی چیست ( چرا وابسته می شویم)

می خواهم در مورد شناخت شخصیت دیگران بدانم

معرفی کتاب

1555 - Copy