آیا نیمه ی گم شده واقعا وجود دارد؟

نیمه ی گم شده ی من بود. هیچ وقت نمی­توانم فراموشش کنم.

بعد از پایان رابطه مان زندگی برایم معنایی ندارد.

نیمه های گم شده هیچگاه با یکدیگر اختلاف ندارند و تا ابد با هم می مانند.

این عبارات آشنا هستند و همیشه از مراجعه کنندگان به سایت نوین بینش چنین پیام هایی دریافت می کنم. افراد زیادی از من می پرسند آیا نیمه ی گم شده واقعا وجود دارد یا تنها مفهومی خیالیست.

در واقع دیدگاه من در این مساله توضیحاتی است که علم روانشناسی در مورد نیمه ی گم شده می دهد.

در این مقاله من از دیدگاه علم روانشناسی وجود یا عدم وجود نیمه ی گم شده را توضیح خواهم داد.

نیمه ی گم شده، حقیقت یا خیال؟

اکنون وجود یا عدم وجود نیمه ی گم شده را با مثالی برای شما توضیح خواهم داد. وقتی مریم جوان بود پدرش از او دور بود و نمی توانست به او توجه کند. او با این باور بزرگ شد که فرد مهمی نیست. اگر این باور در ضمیر خودآگاهش شکل می گرفت به احساساتش لطمه وارد می کرد؛ به همین خاطر در ضمیر ناخودآگاهش دفن شده بود.

یک روز مریم با مردی خوشتیپ و خوش چهره آشنا شد که از یک طرف رفتار بسیار خوشایند و مهربانی داشت و از نظر ظاهری شبیه پدرش بود. با این وجود مریم متوجه شباهت ظاهری مرد جوان  با پدرش نشد و حس کرد که این فرد نیمه ی گم شده ی اوست.

مریم از 12 سالگی به تماشای فیلم های عاشقانه علاقه داشت و به خاطر احساساتی که به دلیل تماشای آن ها در او شکل گرفته بود تصور می کرد آن مرد نیمه ی گم شده اش است. برای او نیمه ی گم شده بدون شک حقیقت داشت ولی آیا این باور درست است؟

دلایلی برای عدم وجود نیمه ی گم شده

در حقیقت مریم عاشق این فرد شده بود و به دلیل کمک های او در بر طرف کردن نیاز های بسیار مهمش تصور می کرد نیمه ی گم شده اش را یافته است.  او همیشه از پدرش توجه می خواست و اکنون کسی را دارد که نه تنها شبیه پدرش است بلکه به او توجه نیز می کند. در واقع مریم نیمه ی  گمشده ی خود را پیدا نکرده بود بلکه نیمه ی مکمل نیازها و کمبودهای خود را یافته بود.

این پایان داستان نیست؛ مریم و نیمه ی گم شده اش با هم ازدواج کردند .او اعتماد به نفس خود را در یک دوره ی آموزشی 6 ماهه تقویت کرد و یاد گرفت حتی در صورتی که دیگران ارزشی برایش قائل نشدند حس خوبی در مورد خود داشته باشد.

ناگهان و بی دلیل نیمه ی گم شده مریم دیگر برایش جذاب نبود و نمی توانست بفهمد چرا با وجود اینکه تصور می کرد نیمه ی گم شده خود را پیدا کرده، شدت علاقه اش به او در حال کاهش است.

نیمه ی گم شده مفهومی خیالی است.

در مقاله روانشناسی عشق اشاره کردم که ما برای رفع نیازهای برطرف نشده، جبران ضعف ها و جلوگیری از تکرار اتفاقاتی که در گذشته برایمان اتفاق افتاده اند عاشق شده و فکر می کنیم نیمه ی گم شده ی خود را یافته ایم.

نیمه ی گم شده چیزی بیشتر از افسانه ای که تنها در فیلم ها وجود دارد، نیست! در واقع به دلیل تماشای چنین فیلم هایی برای باور به وجود نیمه ی گم شده برنامه ریزی شده ایم. دلیل آن این موارد است:

عدم بهبودی سریع پس از جدایی: قبلا اشاره کردم باورهای نادرستی مانند نیمه ی گم شده مانع بهبودی می شود. قطعا کسی که به نیمه ی گم شده معتقد است نمی تواند به آسانی جدایی را پشت سر بگذارد، چون یقین یافته است که جایگزینی برای نیمه ی گم شده اش وجود ندارد.

انتخاب اشتباه: از آن جایی که تاکنون کسی عاشق مریم نشده بود تصور می کرد آن شخص نیمه ی گم شده اش است، حتی اگر فرد خوبی نبود. به محض این که این نیاز او با افزایش اعتماد به نفسش بر طرف شد نیمه ی گم شده اش را فراموش کرد و حتی به رابطه شان پایان داد.

ناامیدی: خیلی از افراد نه تنها به وجود نیمه ی گم شده معتقدند، بلکه باور دارند با نیمه ی گم شده شان به مشکل بر نمی خورند، همیشه با هم هستند و هیچ وقت از هم جدا نمی شوند. مطمئنم اکنون می توانید حدس بزنید چگونه داشتن باورهای خیالی در دنیایی واقعی می توانند زندگی تان را به نابودی بکشاند.

متاسفم اگر ناامیدتان کرده ام ولی نیمه ی گم شده مفهومی خیالیست. وقتی کسی با معیارهای ناخودآگاهمان مطابقت داشته باشد عاشق او خواهیم شد. معیارهایی که شامل تمام شروطی است که بر اساس اتفاقات گذشته، نیازهای برآورده نشده و علاقه برای جبران ضعف ها در ضمیر ناخودآگاهمان شکل گرفته اند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک وب سایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات سطح پایینی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم شانس شما را برای عاشق کردن دیگران به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه دیگران را بشناسیم

چرا عاشق می شویم

کمبود های روانی چیست و چه ارتباطی با عاشق کردن دارد

چرا بعضی افراد علاقه ی خود را به یک رابطه پس از مدتی از دست می دهند

آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد

 

معرفی کتاب

1555 - Copy