خودشناسی جاده ی ازدواج موفق را هموار می کند

تاثیر خودشناسی در ازدواج

ازدواج موفق چیست؟

ازدواج  موفق ازدواجی است که بر اساس عشق و علاقه و سازگاری با معیارهای ضمیرناخودآگاه شکل بگیرد نه بر اساس ارضای نیازهای بیمارگونه و غیر اخلاقی.

بسیاری از مردم برای جبران ضعف ها، نیاز برای مقابله با شکست های عاطفی گذشته و یا تمایل به احساس ارزشمندی تن به ازدواج می دهند.

البته هر ازدواج و رابطه ی عاطفی ای باید تا حدودی این موارد را در بر داشته باشد اما اگر ازدواج بر پایه و اساس این موارد صورت بگیرد ازدواج سالم و موفقی نخواهد بود.

مثالی از یک ازدواج زیانبخش و ناموفق

دختری را در نظر بگیرید که به دلیل عدم حضور پدرش به طور مداوم از او توجه و محبت لازم را دریافت نکرده است. اگر او تنها به دلیل ارضای نیاز به محبت و توجه از جانب جنس مخالف با مردی ازدواج کند، رابطه ی سالم و ازدواج موفقی را تجربه نخواهد کرد.

در چنین موردی این دختر به جای عشق به همسرش دچار نوعی وسواس در کنترل او شده و از همسرش می خواهد همه ی توجه اش را برای ارضای نیازهای دوران کودکی این دختر به او اختصاص بدهد.(نگاه کنید به از زندگی مشترکم راضی نیستم)

اگر در زندگی مشترک یکی از طرفین تلاش کند طرف مقابلش را کنترل کند عشق و علاقه ی او نسبت به خودش را از دست خواهد داد. این دختر همیشه با ترس و نگرانی زندگی خواهد کرد زیرا نمی خواهد مرد توجه و محبت مورد علاقه اش را مانند پدرش از دست بدهد و این مسئله به او انگیزه ای برای کنترل همسرش می دهد.

رفتار نظارتی و کنترل کردن اشکال مختلفی دارد. صحبت نکردن و فریاد زدن تا زمانی که طرف مقابل رفتار و ذهن خود را تغییر بدهد از اشکال کنترل کردن او می باشد.

عصبانیت و فریاد زدن ابزارهای مهم و مشهوری برای به دست آوردن کنترل همسر در زندگی مشترک می باشند.

این مرحله از رابطه جایی است که دروغ و فریبکاری وارد زندگی مشترک می شود. در این مرحله همسرتان برای اجتناب از آزار و اذیت شما حقیقت را پنهان کرده و از بازگو کردن آن سرباز می زند و رابطه به مرحله ی دیگری از مراحل یک رابطه ی ناسالم می رود. رفتارهای نظارتی و کنترل کردن همسرتان به علاوه ی فریبکاری دلایل مهم تبدیل رابطه به یک رابطه ی بیمارگونه می باشند. اگر می خواهید رابطه ی سالم و ازدواج موفقی را تجربه کنید باید از کنترل همسرتان و دروغ گفتن به او به طور جدی پرهیز کنید.(نگاه کنید به رابطه ی عاطفی آزار دهنده)

نقش خودشناسی در ازدواج موفق چیست؟

اکنون سوال مهم اینجاست: چگونه ازدواج موفق و زندگی مشترک لذت بخشی را تجربه کنیم؟

اولین توصیه ی من به شما این است که باید درک کامل و درستی از روانشناسی عشق و همه ی موارد واقعی و موجودی که برای عشق به دیگری به شما انگیزه می دهند به دست آورید. این اطلاعات به شما کمک می کنند شناخت خوبی نسبت به خود و طرف مقابلتان به دست آورده و در نتیجه از ترس هایی که مانع تجربه ی رابطه ای سالم می شوند، رهایی پیدا کنید.

در نهایت باید باورهای نادرستی که از رسانه ها دریافت کرده اید را اصلاح کرده و اطلاعات درستی درباره ی روابط، ازدواج و زندگی مشترک به دست آورید. امروزه رسانه ها نقش مهمی در ایجاد نارضایتی از زندگی مشترک و ایجاد رابطه های ناسالم ایفا می کنند. در واقع رسانه ها باعث می شوند زن و مرد زندگی مشترکشان را با داستان های غیر واقعی مقایسه کرده و از زندگی خود ناراضی شوند در نتیجه ازدواج موفی را تجربه نخواهند کرد.

مسئله ی مهم دیگری که در زندگی مشترک خود باید به آن توجه کنید صداقت است. فریبکاری و دروغ هر رابطه و زندگی مشترکی را در مدت زمان ناچیزی به جدایی می رساند. حتی اگر رابطه تان بعد از دورغ به هر دلیلی حفظ شود دیر یا زود حقیقیت مشخص شده و ممکن است همسرتان درخواست طلاق بدهد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

دلایل طلاق: ارتباطات ضعیف

چگونه خود را بشناسیم

چگونه همسر دلخواهم را بیابم

چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم