نارضایتی در زندگی مشترک

چرا بعضی افراد پس از سال ها زندگی عاشقانه از یکدیگر جدا می شوند؟

چرا بعضی مردم با این که عاشق هم هستند، نسبت به رابطه ی خود احساس نارضایتی می کنند؟

چرا میزان طلاق تا این حد بالاست؟

چرا بعضی می گویند از زندگی خود ناراضی هستیم؟

نارضایتی از زندگی مشترک و روابط عاطفی، دلیل اصلی طلاق و قطع رابطه است. مردم معمولا تصویر غیر واقعی از آینده روابط عاطفی خود تجسم می کنند و سپس چند سال بعد وقتی متوجه می شوند واقعیت چیز دیگری است و در نتیجه از رابطه عاشقانه خود ناراضی می شوند. هدف این مقاله تحلیل نارضایتی از روابط عاشقانه و زندگی زناشویی بر اساس دیدگاه روانشناسی می باشد.

نارضایتی از زندگی مشترک و سرابی برای حل مشکل

برخی انسان ها تصور می کنند داشتن رابطه معجزه ای است برای برطرف کردن تنهایی، غم و اندوه، افسردگی و سایر مشکلات دیگر.

آن ها در انتظار روزی می نشینند که چنین رابطه ای شروع شود زیرا رابطه را، راه حلی معجزه آسا برای مشکلات شان می پندارند. وقتی آن روز می رسد و رابطه آغاز می شود، روحیه ی آنان برای مدت مشخصی بهبود می یابد. روحیه ی آنان بهبود پیدا می کند چون با یک تصور غیر واقعی نسبت به رابطه خوش بین شده اند و فکر می کنند همه ی مشکلات شان در دنیا حل خواهد شد، به عبارت دیگر در ذهن خود تصویر یک زندگی رویایی را می کشند.

چندین هفته بعد، وقتی که هیجانات رابطه کمرنگ می شود، روحیه آن ها به حالت قبل باز می گردد و به این نتیجه می رسند که مشکلاتشان حل نشده است.

در این مرحله رابطه ی خود را، مقصر می دانند و به جدا شدن فکر می کنند در حالی که مشکل اصلی را همچنان نادیده می گیرند، یعنی نگرش غلط و غیر واقعی که به رابطه داشته اند حتی قبل از اینکه آن رابطه شروع شود.(دستورالعمل هایی برای رابطه ی عاشقانه ی سالم)

انتظارات غیر واقعی و نارضایتی از رابطه ی عاشقانه

انتظارات غیر واقعی که افراد از رابطه ی خود دارند باعث می شود وقتی با واقعیت رابطه خود مواجه شوند، احساس کنند رابطه ای ناعادلانه دارند.

قبل از این که وارد رابطه ای شوید باید سوال بسیار مهمی از خود بپرسید.” آیا واقعا فرد مورد نظرم را دوست دارم، یا تنها به دنبال راه حلی سریع برای بهبود روحیه ام می گردم؟” روابط عاطفی به هیچ وجه راه حلی جادویی برای مشکلات تان به شمار نمی روند بلکه مشکلات جدیدی را ایجاد می کنند که فقط قابل تحمل تر هستند زیرا می توانید احساسات تان را با شخص دیگری تقسیم کرده و صمیمیت ایجاد کنید.

نارضایتی از رابطه و از دست دادن صمیمیت

نارضایتی از رابطه با از دست دادن صمیمیت، ارتباط مستقیم دارد. کاهش صمیمیت می تواند در نتیجه ی از دست رفتن انگیزه شما برای ماندن کنار عشق تان باشد. این انگیزه معمولا به این دلیل از بین می رود که انتظار دارید بعد از ازدواج نیز زندگی تان مانند یک ماه اول رابطه باشد.

مردها شروع می کنند به نادیده گرفتن زنان خود، مثلا به حرف هایشان کمتر گوش می دهند و خود را با کارهایشان مشغول می کنند. همین اتفاق ممکن است برای زنان نیز رخ دهد به این شکل که هر روز بیشتر از شریک عاطفی خود کناره گیری می کنند تا زمانی که صمیمیت در رابطه از بین می رود و رابطه به مرحله ی نارضایتی می رسد.

کلام نهایی درباره ی نارضایتی در زندگی زناشویی

من می توانم مطالب این مقاله را در سه توصیه بسیار مهم خلاصه کنم:

  • انتظارات واقع بینانه داشته باشید.
  • هرگز از رابطه برای حل مشکلات و بهبود روحیه خود استفاده نکنید.
  • برای حفظ صمیمیت بجنگید.

اگر همه این موارد را رعایت کنید می توانم تضمین کنم رابطه شما خیلی سالم تر خواهد شد و نارضایتی از رابطه ناپدید می شود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست. در حقیقت مرجعی است که هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید ارائه کرده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. سایت نوین بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند زندگی مشترک خود را عاشقانه تر از قبل حفظ کنید و مهارت ارتباطی شما با همسرتان را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا واقعا می توان عشق از دست رفته را برگرداند؟

چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم؟

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

تاثیر دخالت اطرافیان در زندگی مشترک

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم؟