دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

در مقاله ی تبدیل دوستی به عشق و ازدواج  توضیح دادم که بهترین راه برای ایجاد عشق و ازدواجی پایدار برقراری یک رابطه ی دوستی سالم است. اما متاسفانه امروز این مفهوم کمی اشتباه در بین دختران وپسران رواج پیدا کرده است. بسیاری از دختر ها و پسر ها تنها برای خوش گذرانی و یا ارضای کمبود محبت و در مواردی ارضای نیازهای جنسی شان به دوستی با یکدیگر روی می آورند. باید بگویم که این رابطه، رابطه ی بسیار مخرب و ناسالمی خواهد بود. ممکن است بگویید چرا در اروپا و جوامع غربی این نوع دوستی هیچ اشکالی ندارد و دختر و پسر می توانند برای مدتی با هم در ارتباط بوده و به راحتی از هم جدا شوند. دلیل این مسئله کاملا واضح است؛ فرهنگ! هر جامعه ای فرهنگ به خصوص خود را دارد و جوانان جامعه باید با توجه به فرهنگی که در معرض آن قرار گرفته اند عمل کنند.

روابط دختر و پسر در ایران

متاسفانه روابط دختر و پسر در کشور ما شکل غربی و نادرستی به خود گرفته که با توجه به فرهنگ جامعه ی ما روابط درستی نیست. از نظر روانشناسی روابط دختر و پسر تنها زمانی می تواند رابطه ی سالمی باشد که به منظور آشنایی قبل از ازدواج و شناخت طرفین از یکدیگر برای تشکیل زندگی مشترک صورت بگیرد. غیر از این روابط به وجود آمده بین دختر و پسر روابطی ناهنجار و با خسارت های جبران ناپذیر خواهد بود. اولین اثر مخرب این نوع روابط وابستگی عاطفی دختر و پسر نسبت به یکدیگر است ه باعث ضربه های روانی و اجتماعی متعددی خواهد شد. مشکل بعدی که در این روابط وجود دارد زیرپا گذاشتن ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و بازی کردن با آبروی خود و خانواده ها می باشد. در آخر نیز یکی از مهم ترین اثرات مخرب این نوع روابط برقراری رابطه ی جنسی نامشروع و در نهایت ازدواجی اجباری و ناموفق است.

رابطه ی دختر و پسر قبل از ازدواج

رابطه ی دختر و پسر با هدف ازدواج رابطه ی مخربی نخواهد بود اگر تحت قوانین مشخص از سر گرفته شده  و در مدت زمانی مشخص  به طول بینجامد. درواقع لازم است دختر و پسر برای ایحاد رابطه به منظور ازدواج ابتدا خانواده هایشان را به طور کامل در جریان گذاشته و به یکدیگر معرفی کنند. در صورتی که خانواده ها با ایجاد این رابطه مخالفتی نشان ندهند دختر و پسر می توانند با در نظر گرفتن ارزش های اجتماعی و عبور نکردن از خط قرمز ها یک رابطه ی منطقی برای شناخت از یکدیگر برقرار کنند. درواقع باید بگویم ایجاد چنین روابطی قبل از تصمیم به ازدواج کاملا مفید و لازم است زیرا شناخت دو طرف از یکدیگر باعث می شود تصمیم گیری به شکل درست تر و آگاهانه تری صورت گرفته و شانس ازدواج موفق را افزایش خواهد داد.

دلیل روابط بین دختر و پسر چیست؟

دختر و پسر به دلایل مختلفی با یکدیگر دوست می شوند که در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره می کنم:

  • بدست آوردن نیازهای عاطفی و روانی (مانند محبت، توجه، حمایت، امنیت، عشق )
  • پاسخگویی به حس کنجکاوی در مورد جنس دیگر و اقدام به کسب تجربه
  • وقت گذرانی و کسب لذت
  • چشم و همچشمی و تقلید از دیگران بویژه  همسالان
  • خیال پروری و رویا پردازی در مورد جنس دیگر (تفکر سیندرلایی )
  • برآورد ميزان جذابيت و توانايي برقراري ارتباط
  • ارضای نیاز جنسی
  • یافتن فردی به عنوان حامی و نجات بخش از مشکلات و سختی ها

نتیجه

دوستی و ارتباط بین دو جنس مخالف ریشه در طبیعت انسان ها داشته و امری غیر قابل کنترل است . در چنین شرایطی خانواده و جامعه لازم است با شیوه های تربیتی درست و به موقع و افکار جوانان را به سمت دوستی های سالم و تنها به منظور و ازدواج و تشکیل خانواده هدایت کنند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

دوستی با دختر در دانشگاه

چرا دختر و پسر باهم دوست میشوند

روابط دختر و پسر در اروپا

راه ها جذب پسر مورد علاقه در دانشگاه

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه – آشنایی و ازدواج