موانع رسیدن به هدف

موانع رسیدن به هدف

چگونه در زندگی به موفقیت برسیم؟

رمز موفقیت مردان بزرگ در چیست؟

راز موفقیت بعضی افراد در کار، درس، زندگی زناشویی و  … چه می تواند باشد؟

موفقیت چیست و فرد موفق کیست؟

احتمالا این قبیل سوال ها در ذهن همه شما وجود دارد. برای پاسخ به سوال های مطرح شده لازم است ابتدا موفقیت را تعریف کنیم

تعریف علمی موفقیت؟

موفقیت یعنی به دست آوردن هر چیزی که در زندگی می خواهید. هنگامی احساس موفقیت می کنید که به همه ی اهدافتان دست پیدا کرده یا همه ی برنامه هایتان را عملی کرده اید. به عبارت دیگر هر روز صبح با احساس پیروزمندانه از خواب بیدار شوید

احساس موفقیت باعث می شود در هر مکان و هر زمان با غرور و افتخار قدم بردارید و در عین حال خوشحال و راضی باشید.

برای رسیدن به موفقیت چه باید کرد؟

برخلاف باورهای رایج، افراد موفق و ناموفق وجود ندارند! در واقع افرادی هستند که پتانسیل به دست آوردن موفقیت در آن ها وجود دارد و  کارهایی انجام می دهند که برای تحقق بخشیدن به این پتانسیل و رسیدن به موفقیت آن ها را یاری می کند اما در مقابل افرادی هستند که همان پتانسیل را دارند اما برای این که آن را به واقعیت برسانند هیچ اقدامی نمی کنند.

راز رسیدن به موفقیت این است که دقیقا همان راهی را پیش بگیرید که افراد موفق پیش گرفته اند. اگر طبق این راه ها پیش بروید ذهن یک فرد موفق را به دست می آورید و این ذهنیت شما را در رسیدن به موفقیت یاری می کند.

چه چیزی از شما یک فرد ناموفق می سازد؟

مهم ترین گام در رسیدن به هدف شناخت و درک اندیشه ها و مفاهیمی است که پتانسیل های شما را محدود کرده و باعث عدم موفقیت شما می شود.

این مفاهیم و اندیشه ها به شرح زیر است:

افراد موفق از این موارد دوری کرده اند و شما هم برای رسیدن به موفقیت باید از آن ها پرهیز کنید.

اعتقادات نادرست: اعتقادات نادرست شامل باور ها و دیدگاه های اشتباه شما درباره ی خودتان یا هر چیز دیگری است. مثلا یکی از این  باور های نادرست می تواند به این صورت باشد:” من هیچ وقت نمی توانم در چنین کشوری شغلی برای خود پیدا کنم”. باور های نادرست پتانسیل های واقعی و به دنبال آن موفقیت شما را محدود می کنند. اگر در مورد دستیابی به موفقیت جدی هستید مهم ترین وظیفه شما شناختن باور ها و اعتقادات نادرست و محدود کننده و رهایی از آن ها است. باور های نادرست نه تنها رسیدن به موفقیت را برای شما محدود می کنند بلکه بیشتر از آن می توانند زندگی شما را به تباهی بکشانند. بعضی مردم بعد از یک شکست عشقی فقط به دلیل باورهای نادرستی که در مورد عشق از رسانه ها دریافت کرده اند، برای سال ها افسرده و شکست خورده باقی می مانند. در مقاله ی به سادگی شکست عشقی خود را حل کنید توضیح دادم که چگونه خلاص شدن از باورهای نادرستی مانند “نیمه ی گمشده” یا “مانند او دیگر پیدا نمی شود” می تواند به بهبودی شما کمک کند. اگر ذهن شما به این باور برسد که دیگر هیچ شخصی نمی تواند جای معشوقه قبلی تان را پر کند از بهبودی امتناع کرده و تا مدت ها شکست خورده و افسرده باقی می مانید.

منبع کنترل بیرونی: منبع کنترل بیرونی نوعی تفکر است که بر اساس آن فرد تصور می کند همه ی اتفاقاتی که در زندگی اش می افتد ناشی از عوامل بیرونی است. مثلا گفتن جملاتی مانند” امتحان بسیار سخت بود” هنگامی که در پاسخ به سوالات خوب عمل نکرده اید یا “نرخ بیکاری بسیار بالا است” هنگامی که نمی توانید شغلی برای خودتان پیدا کنید مثال هایی از منبع کنترل خارجی به شمار می رود. در مقابل این طرز فکر نوع دیگری از تفکر وجود دارد به نام منبع کنترل درونی. به این صورت که شما خودتان را مسئول همه ی اتفاقاتی می دانید که در زندگیتان رخ می دهد. هیچ فرد موفقی از نوع تفکری که براساس منبع کنترل بیرونی شکل گرفته باشد پیروی نمی کند. پس اگر برای رسیدن به موفقیت جدی هستید لازم است نوع تفکر خود را از روش منبع کنترل بیرونی به روش منبع کنترل درونی تغییر دهید.

فقدان استقامت و استواری: اگر شما از آن دسته افرادی باشید که بعد از یک یا دوبار شکست، امیدشان را برای دستیابی به موفقیت از دست می دهند پس ویژگی ها و مهارت های شما به چه دردی می خورد؟ تنها افرادی در زندگی موفق می شوند که استقامت و پایداری داشته باشند. افرادی که حتی اگر همه چیز در برابر آن ها قرار بگیرد و یا بارها و بارها شکست بخورند بازهم به کارشان ادامه می دهند تا به هدفشان برسند لایق دستیابی به موفقیت هستند. ( مراجعه کنید به مقابله با مشکلات و دشواری ها)

عدم انعطاف پذیری: انعطاف پذیری یعنی مهارت تطابق با شرایط خارجی. هنگامی که روش فعلی شما در انجام کارها با شکست مواجه می شود این مهارت به کمک شما می آید تا موارد یا روش های دیگری را امتحان کنید. هرچه بیشتر توانایی تطابق با شرایط را داشته باشید شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

فقدان برنامه ریزی: اگر هدف و یا برنامه ی مشخصی ندارید پس بخشی از اهداف یا برنامه های دیگران خواهید بود. مثلا اگر برای رهبری گروه در کارتان برنامه ریزی نکنید فرد دیگری در گروه این کار را انجام خواهد داد و یا اگر برای به دست آوردن شغلی با بالاترین میزان حقوق برنامه ای نداشته باشید فرد دیگری آن را از شما خواهد گرفت. پس اگر برنامه ریزی نداشته باشید توسط افراد با برنامه کنار گذاشته می شوید. آن ها موقعیت، پول و شهرت به دست می آورند در حالی که شما فقط یک تماشاگر هستید. برنامه ریزی یک مسئله اساسی در به دست آورن موفقیت به شمار می رود.  

کمبود اعتماد به نفس: اگر اعتماد به نفس بالایی نداشته باشید در بیان ایده های تان موفق نخواهید بود و به همین دلیل دیگران ایده های تان را غیر ممکن می شمارند و همین امر باعث تسلیم شدن شما می شود. کمبود اعتماد به نفس باعث می شود از خطر کردن هراس داشته و بسیاری از فرصت هایی که موفقیت شما را به همراه دارند از دست بدهید. اگر می خواهید شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید باید اعتماد به نفس را در خودتان افزایش دهید.(نگاه کنید به چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید)

فکر می کنید منابع کافی ندارید: بسیاری از کسب و کارهای موفقی که در اطرافتان مشاهده می کنید با هزینه ی ناچیزی راه اندازی شده اند. فکر نکنید که دارایی و منابع شما کمتر از میزان لازم است و برای شروع کافی نیست زیرا اگر در به دست آوردن موفقیت جدی باشید با داشتن هر مقدار منابع و دارایی موفقیت را خواهید داشت. به عنوان مثال خود این وبسایت یکی از کسب و کارهای موفقی به شمار می رود که با کمترین میزان هزینه راه اندازی شده است.

موفقیت به ترس های شما بستگی دارد: دو نوع از ترس می توانند توانایی شما را برای رسیدن به موفقیت تحت تاثیر قرار دهند: ترس از شکست و ترس از موفقیت. این ترس ها در ظاهر کاملا متضاد یکدیگر به نظر می رسند اما واقعیت این است که هردو تاثیر مشابهی بر شما می گذارند؛ هر دو نوع ترس مانعی برای شما محسوب می شوند و شما را به سمت شکست هدایت می کنند.(نگاه کنید به ترس و درمان فوبیا)

راه رسیدن به موفقیت

اگر هم اکنون با استفاده از موارد و راهنمایی های بالا خود را برای به دست آوردن موفقیت آماده کرده اید، وقت آن رسیده که راه رسیدن به موفقیت را بشناسید تا در این راه دچار شگفتی نشوید.

جاده موفقیت مملو از رد شدن ها، درد، سخت کوشی، نا امیدی و بسیاری از موارد دلسرد کننده و بازدارنده دیگر است اما وقتی آن را به دست آورید سرشار از شادی و حس پیروزی خواهید شد.

هنگامی که به موفقیت برسید برای اینکه علی رغم وجود موانع به اهداف خود رسیده اید، احساس غرور خواهید داشت. بعد از دستیابی به موفقیت احساس خوشحالی و خرسندی بسیار زیاد وجودتان را فرا می گیرد و همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم هر روز صبح با احساس پیروزمندانه از خواب بیدار می شوید. درواقع پاداش موفق بودن را دریافت خواهید کرد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ایجاد اعتماد به نفس

5 راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری

آیا دعا کردن باعث موفقیت می شود

تعریف قاطعیت