مقابله با مشکلات و دشواری ها

مقابله با مشکلات و دشواری ها

یکی از رایج ترین سوالات خوانندگان سایت نوین بینش این است که ” چگونه می توانیم در برابر مشکلات قوی باشیم، برنامه های خود را به تعویق نیندازیم و برای رسیدن به هدف مان مقاومت داشته باشیم؟”

قوی بودن در زندگی یکی از مهمترین ویژگی هایی است که برای رسیدن به اهداف و ارزوهای تان به آن نیاز دارید. یکی از مهمترین ویژگی هایی که باعث می شود به اهداف، آرزوها و خواسته هایتان در زندگی دست یپدا کنید داشتن ویژگی منحصر به فردی به نام استقامت و پایداری است. ولی به یاد داشته باشید این ویژگی است که برای بدست آوردن آن نیاز به تمرین دارید. به عبارت دیگر قوی بودن در برابر موانع موفقیت یا مشکلاتی که با آن مواجه می شوید یک ویژگی شخصیتی است که تنها با تمرین استقامت به دست می آید.

معرفی استقامت :

به ابن مثال توجه کنید: دیروز تمرین در باشگاه مثل همیشه بود؛ مثل هر روز ساعت 4 به باشگاه رفتم و ساعت 6 برگشتم و تمرین های همیشگی ام را انجام دادم. تنها تفاوت دیروز این بود که قوزک پای راستم به دلیل رگ به رگ شدن آتل بندی شده بود!!!

چرا من به جای استراحت ترجیح دادم مانند هر روز به باشگاه بروم و تمرین کنم؟ چرا برای به دست آوردن کامل بهبودی ام منتظر نماندم؟ منظور من از استقامت دقیقا این است!

استقامت چیست؟

استقامت  یک ویژگی شخصیتی مثبت است که به شما اجازه توقف فعالیت هایتان را نمی دهد تا وقتی که به اهداف و خواسته هایتان دست پیدا کنید. اینکه فردی سرزنده و باهوش فعالیتی را که تنها یک هفته از شروع آن می گذرد به واسطه ی مانعی ناچیز متوقف کند بسیار نا امید کننده است. پس به یاد داشته باشید راز موفقیت شما در رسیدن به اهداف تان چیزی نیست به جز استقامت و پایداری.

به یاد دارم یکی از دوستانم وقتی مشغول کار شد فعالیت باشگاه را کنار گذاشت. یکی دیگر از آن ها نیز دوره های کامپیوتری اش را به دلیل احساس تنش و استرس قطع کرد. وقتی از هر دو آن ها دلیل این کارشان را پرسیدم  پاسخ های مشابهی دریافت کردم. پاسخ هر دو آن ها این بود که دیگر از انجام چنین فعالیت هایی احساس رضایت نمی کنند و به همین دلیل آن را رها کرده اند.

اگر تنها زمانی که نسبت به انجام کاری احساس خوبی دارید اسقامت به خرج دهید قطعا آن کار را کنار خواهید گذاشت. چیزی که مردم درباره استقامت نمی دانند این است که برای رسیدن به اهداف و خواسته هایشان اصلا لازم نیست نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند.

دیروز وقتی در باشگاه بودم حرکت کردن برایم بسیار دشوار بود و مجبور بودم برای انجام بسیاری از تمرین هایم از یکی از دوستانم کمک بگیرم. استقامت موانع را از بین می برد، در مقابل احساس بد شما را حفظ می کند و به شما کمک می کند تحت هر شرایطی اهداف و وظایف خود را پیش ببرید.

منتظر تغییر چیزی نباشید

یکی از راه های قوی شدن اراده و افزایش استقامت این است که منتظر ثبات خلق و خو و روحیاتتان نباشید. چنین انتظاری مانند این است که برای تنظیم بادبان های یک قایق منتظر آرام شدن باد بشوید. البته که بالاخره باد آرام می شود اما ممکن است بعد از آن دیگر برای تنظیم بادبان ها خیلی دیر شده باشد!! زندگی در حرکت است و شما ممکن است بارها در شرایطی قرار بگیرید که روحیه ی انجام هیچ کاری را نداشته باشید. اگر هرگاه که با احساس بدی رو به رو می شوید دست از تلاش برداشته و کار را متوقف کنید هیچ گاه به هدف نخواهید رسید.

به طور خلاصه، به جای اینکه منتظر باشید احساسات و موانع خود به خود از بین بروند در برابر آن ها بایستید. می دانم بعضی مواقع مواردی وجود دارند که خارج از کنترل شماست اما دلیلی ندارد چون کفش های ورزشی خود را پیدا نمی کنید ورزش کردن را کنار بگذارید!  اگر اینگونه رفتار کنید کاملا از اینکه فردی با اسقامت باشید دور شده و از رسیدن به اهداف تان باز می مانید.

استقامت هدیه نیست، مهارتی است که باید کسب کنید. با کمی تلاش و تمرین، به سادگی به فردی با استقامت و مقاوم تبدیل خواهید شد. هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر شخصیت شما خواهد داشت. اگر از انجام کار ها و فعالیت های خاصی به دلیل وجود موانع کوچک سر باز بزنید فعالیت های بزرگتر و مهم زندگیتان را نیز هنگام رو به رو شدن با موانع کوچکتر کنار خواهید گذاشت. هر چیزی که خود را در آن پرورش دهید بخشی از شخصیت شما خواهد شد.

استقامت و انعطاف پذیری

بعضی از افراد فکر می کنند استقامت تکرار مداوم روش های مشابه برای رسیدن به اهدافشان است. اما این تفکر کاملا اشتباه می باشد. اگر نمی توانید یک دیوار را با پانچ کردن خراب کنید پس دست از پانچ کردن بردارید!!

چگونه انسانی قوی و مقاوم باشیم؟

به طور خلاصه، راهنمایی هایی برای تبدیل شدن به فردی مقاوم و با استقامت وجود دارد که به شرح زیر است:

ادامه دهید حتی اگر حس توقف پیدا کرده اید: به عبارت دیگر بدون در نظر گرفتن احساساتتان برای رسیدن به آرزوهای تان حرکت کنید. اجازه ندهید هیچ چیز مانعی برای پیش بردن برنامه های تان شود.

هدف خود را در معرض دید قرار دهید: اگر پاداش خود را تجسم نکنید انگیزه کافی برای رسیدن به آرزوهای تان نخواهید داشت. در واقع لازم است با تجسم آنچه که بعد از تلاشتان به دست خواهید آورد ضمیر ناخودآگاهتان را برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید.( مراجعه کنید به: برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)

وظایف کوچک را نادیده نگیرید: هنگام انجام کارها و تکالیف کوچک مقاوم باشید. این مسئله در رفتار و شخصیت شما هنگام رو به رو شدن با موقعیت های بزرگتر تاثیر می گذارد. به یاد اشته باشید هر هدف بزرگی از برنامه های کوچک شروع می شود.

انعطاف پذیر باشید: از تکرار رویکردی که به نتیجه نمی رسد خود داری کنید. اگر برنامه های تان شما را به سمت موفقیت حرکت نمی دهد پس آنان را تغییر دهید.

اعتماد به نفس داشته باشید: یکی از دلایل اصلی و مهمی که افراد با استقامت و استوار  را به تلاش مداوم وا می دارد اطمینان آن ها در رسیدن به اهدافشان است. اگر نسبت به مهارت های خود مطمئن و با اعتماد به نفس نباشید فردی با استقامت و مقاوم نخواهید بود و دستیابی به هدف برای شما غیر ممکن می شود.(نگاه کنید به چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

حقارت، جبران و موفقیت

آیا دعا کردن باعث موفقیت می شود

چگونه مثبت فکر کنیم

5 راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری