مقابله با دخالت خانواده در زندگی زناشویی

 

چند مرتبه در زندگی زناشویی خود همسرتان به دلیل چیزی که از طرافیان یا خانواده در مورد تان شنیده با شما اختلاف پیدا کرده است؟

چند بار متوجه شدید به دلیل دخالت فرد سومی مثل پدر یا مادر همسرتان با وجود اینکه با همسرتان به خوبی رفتار کرده بودید، شما را پیش خود فراخوانده و شروع به جر و بحث کرده است؟

مقابله با دخالت خانواده در زندگی زناشویی

چه دوست داشته باشید چه نه، ما انسان ها تمایل داریم به اطرافیان، والدین یا دوستان خود اجازه دهیم در زندگی زناشویی مان دخالت کنند و تاثیر بگذارند؛ به خصوص اگر نظر خود را به شکل نصیحت بیان کنند.

یک دخالت کوتاه مثل ” فکر می کنم همسرت به اندازه ی کافی برایت وقت نمی گذارد؟” می تواند باعث حساسیت و شروع یک دعوای بزرگ به دلیل مسئله ای شود که قبلا هرگز آزار دهنده نبوده است.

از دخالت خانواده تا جدایی یک رابطه

والدین با دخالت های تخریب کننده ی خود این قابلیت را دارند که سیگنال های منفی برای زندگی زناشویی عاشقانه مان ارسال کنند. اما نگران نباشید زیرا راه های بسیاری برای مقابله با این دخالت ها وجود دارد.

حتی اگر در ابتدا حرف های دیگران را باور نداشته باشیم، چنانچه همان توصیه بارها و بارها تکرار شود دیر یا زود آن را باور خواهیم کرد و در زندگی زناشویی مان تاثیر خواهند گذاشت.

پس از این که به خانواده یا اطرافیان اجازه دخالت دادیم و حرف های اطرافیان خود را باور کردیم شروع به موضع گیری در برابر عشق خود می کنیم و با لحنی عصبانی درخواست هایمان را بیان می کنیم که در نتیجه باعث می شود شرایط از قبل هم پیچیده تر شود ( نگاه کنید به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه).

برخی افراد ممکن است حتی به دلیل دخالتی که پدر و مادر بر زندگی زناشویی و مشترک شان گذاشته اند، قطع رابطه کنند.

همانطور که در دوره های بازگشت به عشق و ازدواج همیشه تاکید کرده ام رابطه ی بین شما و اطرافیان عشق تان می تواند در حفظ یک رابطه ی سالم تاثیرگذار باشد.

برداشت های غلط در زندگی زناشویی

طلسم های روانشناختی وقتی اتفاق می افتند که فردی نظر منفی خود را با شما در میان می گذارد و شما نیز آنقدر به فکر کردن به آن و نشخوار آن ادامه می دهید تا به واقعیت می پیوندد.

تصور کنید یکی از اعضای خانواده بگوید از نظر او همسر شما صادق نیست.

در چنین حالتی ممکن است ذهن تان سرشار از شک و افکار منفی گردد، افکاری که با برداشت های غلط شما تغذیه می شود و در نتیجه به نظرتان خیلی واقعی می آیند.

وقتی ذهن انسان آن چیزی را متوجه شود که به دنبالش است، برداشت های غلط اتفاق می افتد.

در واقع دخالت خانواده یا والدین در زندگی زناشویی باعث می شود ذهن مان به سمت نشانه منفی هدایت شود.

همان طور که قبلا اشاره کرده ام برداشت های ما بر اساس باورهای ما شکل می گیرد.

ذهن شما ممکن است مسائل را به گونه ای تحریف کند که وقایع زندگی را به شکل دیگری درک کنید تا به شما ثابت کند این جمله کاملا درست است.

موفقیت در زندگی زناشویی

برای مقابله با دخالت خانواده در زندگی زناشویی و حفظ یک رابطه ی سالم باید مطمئن شوید رابطه بین شما و همسرتان بسیار قوی تر از رابطه وی با اطرفیانش است ( نگاه کنید به بهبود روابط عاشقانه بین زن و مرد).

مسئله ی دیگر این است که به جای دوری از دوستان عشق خود، باید با آن ها در تماس باشید.

اگر موفق شوید آن ها را به خود علاقه مند کنید ده برابر کیفیت زندگی زناشویی خود را افزایش داده اید.

اما اگر بازخورد منفی در مقابل خانواده همسر داشته باشید ( مثلا با تلاش برای خراب کردن آنها یا نشان دادن رفتار نامناسب وقتی در نزدیکی آنها قرار دارید) آنها نیز با اارسال سیگنال منفی برای همسرتان ، تلافی خواهند کرد.

به همین دلیل است که همیشه گفته ام همه رفتار شما حتی وقتی با عشق خود در ارتباط نیستید در ارسال سیگنال های مثبت و منفی برای وی موثر است ( نگاه کنید به بهترین راه برای برگرداندن عشق از راه دور)

این بدین معناست که اگر سیگنال های مثبت همیشه به درستی ارسال شود خانواده و اطرفیان همسرتان به جای دخالت های مخرب و ارسال سیگنال های منفی، هر لحظه با نظرات مثبتی که درباره ی شما به عشق تان می دهند باعث تقویت عشق در زندگی زناشویی تان خواهند شد ( نگاه کنید به چگونه شخصیت دوست داشتنی داشته باشیم).

آخرین مدل ارتباط برای مقابل با دخالت خانواده روراست بودن، داشتن شخصیتی شفاف و صداقت است.

این سه مورد می تواند به افزایش سلامت و استحکام رابطه کمک کند.

هرگز دروغ نگویید، هرگز چیزی را پنهان نکنید و همیشه با یکدیگر به لحاظ شخصیتی روراست و شفاف باشید.

این نکته به شما کمک می کند تا رابطه ی صمیمانه محکمی داشته باشید که به راحتی با نظرات اطرافیان تخریب نمی شود. ( نگاه کنید به رابطه عاشقانه سالم.)

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

نوین بینش یک وبسایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین مرجع در مورد رابطه زناشویی در بین سایت های فارسی زبان می باشد. با کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج نوشته  شاهین زند برای همیشه مشکلات رابطه شما حل می شود و یا هزینه پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در پیج اینستاگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

سیاست رفتاری در مقابل خانواده شوهر

چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم

اهمیت و نقش والدین در انتخاب همسر

درمان ترس از ازدواج

بیست روش قطعی برای عاشق کردن

راهنمای نهایی برای بازگرداندن عشق از دست رفته