چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

چگونه خاطرات بد گذشته را فراموش کنیم؟

از آنجایی که چنین عبارتی را در گوگل جست و جو کرده اید ، می توانم حدس بزنم که به یکی از سه دلیل زیر می خواهید گذشته را فراموش کنید:

فراموش کردن رابطه و یا عشق گذشته.

فراموش کردن خاطرات بد گذشته.

فراموش کردن غم ها، احساسات و لحظات تلخ  گذشته.

معمولا مورد دوم و سوم به هم مرتبط هستند؛ انسان ها معمولا نه تنها می خواهند رابطه قبلی خود را فراموش کنید بلکه می خواهد خاطرات مرتبط با آن رابطه را نیز به باد فراموشی بسپارند. برخی مردم ادعا می کنند گذشته تغییر نمی کند اما در واقع قابل تغییر است و تنها راه آن تغییر آینده است.

چگونه گذشته را تغییر دهیم؟

تصور کنید در گذشته شما را از کار اخراج کرده اند و به دلیل مشکلات مالی بسیار، خاطرات بد و دردناکی را تجربه کرده اید. فکر می کنید چه احساسی خواهید داشت اگر پنج سال بعد یک میلیونر شوید؟

فکر می کنید خاطره ی اخراج شدن برایتان دردناک خواهد بود؟ نه این طور نیست برعکس به خاطر آن اتفاق احساس غرور می کنید و هر زمان یاد آن خاطره بیفتید یا آن را برای کسی تعریف کنید احساس شادمانی خواهید کرد.

اتفاقات گذشته باعث نمی شود احساس بدی داشته باشیم بلکه ناتوانی ما در ساخت آینده ای بهتر باعث آن احساس بد می شود. اگر آینده ی موفقی برای خود ایجاد کنید، خاطرات تلخ گذشته برایتان شیرین خواهند بود. به این دلیل است که وقتی مردم وارد رابطه ی جدیدی می شوند رابطه قبلی شان را فراموش می کنند زیرا آینده دوباره درخشان می شود.

گذشته تنها کسانی را آزار می دهد که نشانه های روشنایی را در آینده نزدیک نمی بینند. اگر آن ها مطمعن بودند آینده روشنی در انتظارشان است گذشته شان تاثیری بر زندگی آن ها نمی گذاشت.

از ضمیر ناخودآگاه تان استفاده کنید

یکی از عواملی که باعث می شود یک خاطره ی تلخ از ضمیر ناخوداگاه پاک نشود این است که تضمینی برای تکرار آن رویداد وجود ندارد.

اگر ضمیر ناخوداگاه خود را متقاعد کنید این اتفاق دوباره تکرار نخواهد شد، خواهید دید آن خاطره دیگر روی شما تاثیر منفی نخواهد گذاشت. برای مثال تصور کنید در برابر دیگران مورد آزار و اذیت قرار گرفته ا و با احساس ناراحتی به خانه برگشته اید.

اگر به خود قول دهید اجازه نمی دهید این اتفاق دوباره رخ دهد، همین کافی است تا حداقل نیمی از ناراحتی ها و غم های تان تسکین یابد. اما صبر کنید، باید کاملا جدی و مصمم باشید تا ضمیر ناخودآگاه تان شما را باور کند.

می دانم گاهی اوقات همه چیز از کنترل خارج می شود اما حداقل می توانید مهارت هایی را یاد بگیرید تا به شما کمک کند در زمان نیاز بتوانید کنترل شرایط را مجدد بدست آورید. شما نمی توانید آن قلدرها را کنترل کنید اما می توانید پاسخ تان را در برابر آن ها تغییر دهید. هر گاه حادثه ای تلخ برایتان پیش آمد به خودتان قول دهید که دیگر اجازه نمی دهید دوباره تکرار شود، سپس متوجه خواهید شد چقدر حالتان بهتر می شود.

عامل دیگری که می تواند اتفاقات گذشته را تلخ و دردناک کند احساس گناه است. اگر به هر دلیلی احساس کردید که در برابر آنچه در گذشته اتفاق افتاده مسئول بوده اید خاطره آن اتفاق برایتان بد و ناگوار خواهد بود. با یادگیری چگونگی کنار آمدن با احساس گناه یک قدم به سمت فراموش کردن گذشته بر خواهید داشت.

چگونه رابطه ی قبلی را فراموش کنیم؟

فراموش کردن رابطه گذشته ممکن است نیازمند اقدامات بیشتری باشد. فاروق رضوان در کتاب ” چگونه هر کسی را فراموش کنیم” توضیح داده است چگونه باورهای غلطی همچون ” او تنها کسی است که می توانم دوستش داشته باشم ” یا ” او نیمه گم شده من است” مانع بهبود یافتن شما پس از جدایی می شود ( نگاه کنید به چگونه مثبت فکر کنیم؟).

علاوه بر روش های سنتی برای فراموش کردن گذشته، کنار آمدن با باورهای غلط برای بهبود یافتن بعد از یک رابطه ی ناموفق بسیار حیاتی است، زیرا اگر این باورها اصلاح نشوند نمی توانید بهبود یابید.

کلام آخر درباره ی فراموش کردن گذشته

گذشته خود را بررسی کنید و اتفاقاتی را بیابید که برایتان بیشتر از بقیه دردناک است سپس آینده ای را تصور کنید که این اشتباهات را در آن تکرار نمی کنید؛ آینده ای که می تواند از تلخی خاطرات گذشته بکاهد.

اگر پول زیادی را از دست داده اید پولدار شدن در آینده می تواند این خاطره تلخ را از ذهنتان پاک کند، اگر با کسی قطع رابطه کرده اید پیدا کردن فردی بهتر از او می تواند کمک کند تا آن رابطه را فراموش کنید و اگر تجربه ی تلخی داشتید انجام اقدامات لازم که تضمین کند دیگر آن اتفاق تکرار نمی شود می تواند به شما در فراموش کردن آن تجربه کمک کند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدید ترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول ( خانه) مشاهده کنید. همه مطالب این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده و مترجم سایت صورت گرفته و کاملا در زندگی واقعی موثر می باشد. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را شدیدا به خود علاقه مند و وابسته کنید و یا هزینه ی پرداختی را به شما باز می گرداند. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

20 روش قطعی برای عاشق کردن

چگونه همسر دلخواهم را بیابم

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق

5 مرحله برای برگرداندن عشق از دست رفته

معرفی کتاب

1555 - Copy