رهایی از احساس گناه

احساس گناه به عنوان یک اخطار

وقتی یک موبایل بیش از 90 % از شارژش را از دست می دهد، علامت می دهد تا متوجه شویم به شارژ مجدد نیاز دارد. وقتی سوخت باک ماشین در حال تمام شدن است، یک چراغ نارنجی روشن می شود تا ما را از این موضوع آگاه کند. وقتی انرژی بدن رو به اتمام است جسم با ایجاد احساس گرسنگی ما را آگاه می کند.

و وقتی عمیق ترین ارزش هایمان را زیر پا می گذاریم ذهن با ارسال احساسات منفی می گوید نباید آن رفتار را می کردیم؛ به این احساسات منفی که به صورت پیام ارسال می شوند، احساس گناه می گویند.

دقیقا مانند هر احساس دیگری، احساس گناه صرفا پیامی است که به شما ارسال می شود تا برای حل مشکل پیش آمده کاری کنید، مشکلی که در نتیجه ی زیر پا گذاشتن ارزش هایتان بوجود آمده است.

وقتی که یک دزد به بانکی دستبرد می زند احساس گناه نمی کند زیرا صداقت یکی از ارزش های مهم و اساسی اش به حساب نمی آید، از طرف دیگر هر فرد معمول دیگری که معتقد است دزدی کار بدی می باشد در شرایط مشابه احساس گناه می کند.

بنابراین اولین قدم برای از بین بردن احساس گناه، کشف ارزش های مهمی است که زیر پا گذاشته اید، سپس باید راهی برای متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه تان پیدا کنید تا دیگر این کار را تکرار نکند.

احساس گناه چه ایرادی دارد

پس اگر احساس گناه تنها یک هشدار از سمت ذهن می باشد پس چرا تا این حد باعث آزردگی ما می شود؟ دو دلیل برای این مسئله وجود دارد. دلیل اول این است که برخی مردم  تمرکزشان فقط روی احساسات شان است و فراموش می کنند این پیام فقط یک هشدار است. گاهی اوقات وقتی یک شخص احساس ناراحتی می کند به جای این که سعی کند دلیل اصلی آن احساس را درک کند ممکن است بر انجام کاری متمرکز شود که او را سرحال کند و در نتیجه ریشه ی مشکل حل نشده باقی بماند. اما وقتی آن شخص سعی کند تا دلیل احساس ناراحتی اش را پیدا کند ممکن است راه حلی را برای آن مشکل بیابد و یا حداقل احساس سبکی و آرامش کند.

دلیل دوم این است که خود را مسئول رنجش دیگران بدانیم. احساس گناه می تواند از شما انسان مسئولیت پذیری بسازد. اما اگر بدون در نظر گرفتن این که آیا واقعا شما مقصرید یا نه همیشه خود را مسئول آسیب های دیگران بدانید، مطمعنا شدیدا احساس گناه خواهید کرد. به محض این که به خاطر رنجش فردی احساس گناه کردید باید از خود بپرسید آیا من مسئول رنجش وی هستم؟

باور به این که شما می توانستید خیلی بهتر عمل کنید ممکن است دلیل اصلی احساس گناه تان باشد. باید به خاطر بسپارید که همیشه نمی توانید اتفاقات بد را کنترل کنید زیرا همیشه برای مقابله با شرایط موجود به منابع لازم دسترسی ندارید.

برای مثال، اگر در آن زمان به خاطر نداشتن شجاعت نتوانستید یکی از دوستان تان را از ضرب و شتم نجات دهید و فرار کردید، نباید احساس گناه کنید. زیرا در آن زمان آن منبع (شجاعت) را نداشتید و بهترین کاری که می توانستید را کردید.

نباید هیچ گاه به خاطر اتفاقی که افتاده است احساس گناه کنید زیرا واقعیت این است که در هر لحظه بر اساس منابعی که در اختیار دارید در حال انجام بهترین کاری هستید که از دستتان بر می آید.

منابع میتواند شامل هرچیزی باشد از دانش گرفته تا ایده ها، شجاعت ، پول، قدرت و غیره.

این مسئله روش دیگری جهت رهایی از احساس گناه در اختیار ما می گذارد، وقتی در برابر رنجش دیگران احساس مسئولیت کنید به دنبال افزایش منابعی می گردید که بیشتر به دیگران کمک کنید؛ اما اگر نمی توانستید  راهی پیدا کنید، خودتان را سرزنش نکنید زیرا باید به خاطر داشته باشید با منابعی که در اختیار داشتید نمی توانستید بهتر از این عمل کنید.

بار سنگین گناه

هرگاه سارا زن سالخورده ای را می بیند به وی کمک کرده و موحب خوشحالی اش می شود. سارا تا پنج سال پیش که مادرش هنوز زنده بود به این رفتارها عادت نداشت. وی همیشه با مادرش بدرفتاری می کرد تا وقتی مادرش درگذشت. بعد از مرگ او، در ضمیر ناخودآگاه سارا احساس گناه انباشته شده و اکنون او با هر زنی که وی را به یاد مادرش می اندازد به این صورت رفتار می کند.

شما چطور؟ آیا شما نیز بار سنگین گناه را درون خود حمل می کنید؟ اگر چنین است باید خود را ببخشید و به خودتان قول دهید کارهایی که در گذشته انجام داده اید را دیگر تکرار نمی کنید. اگر تصمیم تان جدی باشد ضمیر ناخودآگاه تان، شما را باور می کند و بیش از این احساس گناه نمی کند.

در کتاب، ” چگونه فردی را در چند روز فراموش کنیم” توضیح داده شده است چگونه جمع شدن احساس گناه مانع این می شود که بتوانید کسی که عاشقش بودید را فراموش کنید. اگر عاشق دختری شدید که شبیه خواهرتان است( افراد گاهی عاشق کسانی می شوند که شبیه اعضای خانواده شان است) و اگر همیشه با خواهرتان بدرفتاری می کردید ممکن است برای فراموش کردن عشق تان به مشکل برخورد کنید زیرا ممکن است اصلا عاشق وی نباشید و فقط احساس گناه داشته باشید! در این حالت فراموش کردن آن شخص مستلزم این است که یاد بگیرید با بار سنگین گناه خود کنار بیایید.

گناه و احساس گناه

اگر به خدا و آخرت ایمان داشته باشید، هیچ چیز نمی تواند به اندازه ی زیر پاگذاشتن دستورات خدا احساس گناه ایجاد کند.  هرچند اگر احساس گناه شما مربوط به گناهان الهی باشد نباید نگران باشید زیرا به محض این که ضمیر ناخودآگاه خود را متقاعد کنید دیگر آن اشتباه را تکرار نمی کنید احساس گناه نخواهید کرد.

اگر شما به صورت غیر عمد اشتباهی را مرتکب شوید کمتر احساس گناه می کنید. برای مثال اگر شما عصبانی باشید و دوست خود را اذیت کنید خیلی کمتر احساس گناه می کنید تا وقتی که با هدف دستبرد به یک بانک در روز بعد، بخوابید.

بنابراین تا زمانی که شما به طور اتفاقی مرتکب گناه شوید و از قبل برای انجام آن خود را آماده نکرده باشید، ضمیر ناخودآگاه تان راحت تر می تواند شما را ببخشد.

ایجاد احساس گناه راهی برای کنترل کردن دیگران

خودشناسی نه تنها باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید بلکه به شما کمک می کند تا خود را از شر افرادی نجات دهید که با هدف سوء استفاده به شما نزدیک می شوند.

برخی افراد تلاش می کنند تا از طبیعت انسانی شما سو استفاده کنند و کاری کنند احساس کنید باعث رنجش آن ها شده اید تا از این طریق بتوانند شما را کنترل کنند. اینجاست که باید مراقب باشید و به نحوه ی برخورد خود با دیگران توجه کنید. اگر متوجه شدید کسی که به او آزاری نرسانده اید سعی دارد این احساس را به شما القا کند که مسئول مشکلاتش هستید بدانید ممکن است هدفش کنترل شما باشد.

احساس گناه و کمال گرایی

یک انسان کمال گرا کسی است که سعی می کند همه چیز را به بهترین نحو انجام دهد و اگر موفق نشود احساس بسیار بدی پیدا می کند.

منشا کمال گرایی معمولا نداشتن اعتماد به نفس است، بنابراین اگر به این نتیجه رسیدید که همیشه به خاطر کمال گرایی احساس گناه می کنید، بدانید که مشکل اصلی شما احساس گناه نیست بلکه کمال گرایی است و باید با افزایش اعتماد به نفس خود آن را کاهش دهید.

احساس گناه، شرم و خجالت

در حالی که احساس گناه را به هنگام زیرپا گذاشتن ارزش ها تجربه می کنیم، شرم یا خجالت احساسی است که در زمان بی آبرویی و رسوایی تجربه می کنیم. احساس خجالت را زمانی تجربه می کنیم که در برابر دیگران کاری را به درستی انجام ندهیم.

برای مثال، اگر حین گشتن در اطراف خانه تان به طرز خنده داری زمین بخورید هیچ احساسی نخواهید داشت اما اگر همین اتفاق در حضور دیگران پیش بیاید احتمالا خجالت میکشید.

کلام آخر درباره ی احساس گناه

اگر می خواهید احساس گناه را در خود رفع کنید تا وقتی مطمعن نشدید شما مسئول هستید، بار هیچ مسئولیتی را بر دوش نکشید و  همیشه ضمیر ناخودآگاه خود را متقاعد کنید دیگر به صورت عمدی ارزش های تان را زیر پا نخواهید گذاشت ( نگاه کنید به چگونه مثبت فکر کنیم).

 شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است. سایت نوی بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی خود را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم

هویت روانشناختی و بحران هویت

چگونه می توانم بیشتر شخصیت دیگران را بشناسم

به نکات بیشتری برای بدست آوردن آرامش نیاز دارم

برنامه ریزی ضمیر ناخوداگاه

چگونه از احساس ترس نجات پیدا کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy