چرا وابسته می شویم

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چرا وابسته می شویم؟ وابستگی به عشق چیست؟ چگونه وابستگی را به عشق تبدیل کنیم؟

وابستگی و نیاز به عشق در افراد یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایل سرد شدن طرف مقابل و در نتیجه از بین رفتن رابطه ی عاطفی است.
در این مقاله قصد دارم در مورد عوامل شکل گیری وابستگی عاطفی و نحوه ی مقابله با آن صحبت کنیم تا با حل این مسئله، روابط موفق تر و پایدار تری را تجربه کنید.

وابستگی به عشق

یکی از عمده ی دلایل وابستگی به عشق، نیاز به دوست داشته شدن و عشق است. من تاکنون پیام های بسیار زیادی از اعضای کانال نوین بینش به خصوص خانم ها دریافت کرده ام که مضمون آن ها به این صورت بوده است: “به عشق نیاز دارم” یا ” می خواهم کسی مرا دوست داشته باشد”. در بعضی از این پیام ها به طور مستقیم و در بعضی دیگر به طور غیر مستقیم به این موضوع (نیاز به عشق) اشاره شده است. به عنوان مثال، افراد بسیاری در پیام های خود اشاره کرده اند که بعد از جدایی حس بدی بر آن ها غلبه کرده زیرا نسبت به عشق طرف مقابلشان دچار تردید شده و نمی دانستند آیا واقعا طرف مقابل شان آن ها را دوست شان داشته است یا خیر.

در واقع دلیل اصلی چنین حس بدی بعد از جدایی در افراد، نیاز آن ها به عشق می باشد نه عشقشان نسبت به فردی که آن ها را ترک کرده است!! این افراد پس از شکست عشقی معمولا چنین جملاتی را بازگو می کنند: «من فقط می خواهم بدانم آیا او به من علاقه داشته یا نه» و وقتی متوجه  این موضوع شوند که طرف مقابل شان به آن ها علاقه داشته، وابستگی به عشق شان افزاش پیدا کرده و هیچگاه نمی توانند او را فراموش کنند. چگونه می شود فردی تا این حد به عشق نیاز داشته باشد؟ و چرا فردی تا این اندازه به وجود احساس عشق بیشتر از خود رابطه ی عاطفی اهمیت می دهد؟ چرا وابسته می شود؟

روانشناسی وابستگی

یکی از نیازهای اساسی همه انسان ها، نیاز به عشق است. در روانشناسی، یک نیاز خاص را تا زمانی که در زندگی فرد تاثیر بدی نداشته باشد اختلال در نظر نمی گیرند؛ اما زمانی که نیاز به عشق به دلایل زیر باشد، این نیاز باعث وابستگی شده و نیازی مخرب است:

  • وقتی نیاز به عشق و وابستگی به آن شما را از داشتن زندگی شاد محروم می کند. “عشق هیچ معنی ندارد مگر اینکه من کسی را پیدا کنم که به من عشق بورزد” به نظر آشنا نیست؟
  • نیاز شما به عشق آنقدر شدید است که همیشه شک دارید آیا “عشق” در زندگی شما وجود دارد یا خیر.
  • هنگامی که نیاز به عشق تبدیل به مهمترین مسئله ی زندگی شما می شود.

اگر هرکدام از موارد بالا در شما یافت می شود پس قطعا در نوع تفکر شما اشتباهی وجود دارد که باید آن را کشف کنید. اگر همه زندگی شما به  احساس عشق یا پیدا کردن کسی که به شما عشق بورزد خلاصه می شود پس باید عمیقا در گذشته خود جست و جو کنید تا پاسخ سوال چرا وابسته می شویم را دریابید. درواقع باید بفهمید چه اتفاقی در شخصیت شما رخ داده است که باعث شده چنین نیازی در شما شکل بگیرد و در نتیجه شخصیت وابسته ای در روابط خود پیدا کنید و دچار وابستگی به عشق شوید.(نگاه کنید به مقاله آیا وابستگی خوب است؟)

چرا وابستگی عاطفی شکل می گیرد

در واقع وابستگی عاطفی همان نیاز به عشق می باشد. پس بهتر است این پرسش را اینگونه مطرح کنیم: چرا بعضی افراد بیشتر از دیگران به عشق نیاز دارند؟

انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند و در نتیجه هر فرد با توجه به تجارب گذشته خویش خواسته هایی متفاوت از دیگران دارد. برخی از تجربیات گذشته ممکن است باعث تردید افراد نسبت به خود و ارزش های واقعی شان می شود (در واقع نیاز به عشق در اثر کمبود اعتماد به نفس و خودباوری شکل می گیرد)؛ چنین افرادی همیشه احساس نیاز به عشق را در خود حس می کنند و یا به دنبال دلایل و مدارکی می روند که به آن ها ثابت کند به اندازه ی دیگران خوب هستند.

در ادامه به دلایلی اشاره می کنیم که در ایجاد نیاز به عشق و وابستگی نقش اساسی بازی می کند:

  • وابستگی به دلیل نیاز به عشق و نادیده گرفتن فرزند: پدر و مادر اولین افرادی هستند که کودک با آن ها ارتباط برقرار می کند. بعضی از والدین کناره گیر، سرد و از فرزندانشان دور هستند. هنگامی که کودک در چنین خانواده ای رشد کند، در مورد اهمیت خود تردید پیدا کرده و در زندگی او نیاز شدید به عشق ایجاد می شود. هنگامی که این کودک بزرگ می شود، هدف اولیه اش احساس عشق است و همیشه نسبت به عشق شریک زندگی اش دچار تردید می شود. به طور رایج جملاتی از قبیل “میخواهم همسرم مرا دوست داشته باشد” از چنین زنان و مردانی شنیده می شود. پس یکی از پاسخ ها به این پرسش که چرا وابسته می شویم، می تواند این مورد باشد. (رجوع کنید به: چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد)
  • وابستگی به دلیل ترتیب فرزندان و نیاز به عشق: احساس کمبود محبت از طرف دیگران در کودکان و جوانترها به ندرت یافت می شود مگر اینکه والدینشان از آن ها دور باشند. با این حال، فرزندانی که به واسطه ی ورود یک خواهر یا برادر جوان تر به خانواده کنار گذاشته می شوند، معمولا بیشتر احساس کمبود عاطفی می کنند. این مسئله که فرزند بزرگتر احساس کند خانواده اش خواهر یا برادر کوچکترش را بیشتر دوست دارند موضوعی بسیار رایج است. چنین فرزندی، هنگامی که بزرگ می شود، تلاش می کند تا شکست های گذشته را جبران کند و به همین دلیل همیشه سعی می کند تا احساس عشق و یا نیاز شدید به عشق را در خود پرورش دهد و در نتیجه باعث ایجاد وابستگی در خود می شود.
  • وابستگی به دلیل نیاز به عشق و نیاز به تایید: نیاز به عشق در افراد به دلایل مختلفی به وجود می آید. برای بعضی از آن ها نیاز به عشق فقط یک گام است که به آن ها کمک می کند تا تأیید شوند. این افراد معمولا با مسئله ی اعتماد به نفس روبه رو هستند و تنها زمانی احساس با ارزش بودن می کنند که به احساس عشق برسند. قبلا اشاره کرده ام که چگونه نیاز به تایید شدن می تواند دلیل اصلی جلوگیری از بهبودی بعد از شکست عشقی باشد. در چنین شرایطی، تقویت اعتماد به نفس، بهترین راه برای گذشتن از کسی است که رابطه تان را با او تمام کرده اید.

من خیلی به عشق نیاز دارم

اگر درگیر جملاتی مانند «من نیاز به کسی دارم که به من عشق بورزد» یا «احساس عشق نمی کنم» شده اید، نتیجه این است که درواقع شما خواستار عشق ورزیدن به خود هستید نه کسی که عاشق شما باشد. به عبارت دیگر نیازهای روان شناختی شما متعادل نیست.

اگر احساس وابستگی و نیاز شدید به عشق می کنید یا احساس می کنید که همسرتان شما را دوست ندارد نگران نباشید؛ اولا باید بدانید این نیاز اغراق آمیز شما به عشق و درنتیجه ایجاد وابستگی در شما به دلیل یکی از عواملی می باشد که در بالا ذکر شده است. آگاهی از این دلایل می تواند در بهبود وضعیف وابستگی به عشق شما مفید واقع شود.

دومین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و کمتر به فکر احساسات و عشق دیگران نسبت به خودتان باشید.

در نهایت شما باید الگوهای تفکر خود را به طور کامل تغییر دهید و تکرار عبارات منفی را متوقف کنید؛ عباراتی که ممکن است این باور را به شما بدهند که کسی شما را دوست ندارد و احساس نیاز شما به عشق را تشدید کنند.

اگر شما همیشه در این فکر هستید که دیگران شما را دوست ندارند یا اینکه دلیل رفتار خوب آن ها با شما مهربان بودنشان است نه عشق شان، پس شما باید نحوه ی صحبت با خودتان را تغییر دهید تا بتوانید این مسئله را حل کنید. وقتی شما متفاوت فکر کنید این احساس نیاز شدید به عشق در درونتان به مرور زمان ناپدید خواهد شد.(مراجعه کنید به: چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست که وقت شما را تلف کند بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. مطالب این سایت اختصاصی بوده و در هیچ سایت و وبلاگ دیگری نوشته نشده است مگر اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشد. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب، هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

ازدواج مجدد – اگر قصد ازدواج مجدد دارید بخوانید…

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

تفاوت عشق و عادت

چگونه وابستگی را از بین ببریم

ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران

دلایل افسردگی پس از جدایی

آیا عشق بی قید و شرط وجود دارد

معرفی کتاب

1555 - Copy