چگونه یک رابطه ی سالم و موفق ایجاد کنیم

رابطه ی سالم و موفق چیست؟

رابطه ی سالم رابطه ای است که به خاطر عشق واقعی بین یک زوج آغاز میشود نه به دلیل نیازی ناسالم که هر دوطرف در پی برآورده کردنش باشند. همانطور که قبلا اشاره کرده ام نیازهای ضمیر ناخودآگاه باعث می شود ما عاشق فردی شویم اما اگر این نیازهای سالم نباشد، باعث ایجاد یک رابطه ی ناسالم می شود.

روزانه میلیون ها نفر رابطه ی تازه ای را آغاز می کنند. رابطه هایی که بر اساس تمایلشان به جبران ضعف های گذشته، نیاز به مقابله با یک مسئله ی حل نشده در گذشته و میل به احساس ارزشمند بودن ایجاد می شود.

اگرچه چنین دلایلی در شکل گیری هر رابطه ای وجود دارد اما اگر تنها بر اساس این عوامل بنا شده باشد رابطه ی ناسالمی خواهد بود.

نمونه ای از یک رابطه ی ناسالم

تصور کنید دختری در زمان کودکی به اندازه کافی مورد توجه پدر خود نبوده است زیرا پدرش همیشه از وی دور بوده است. اگر آن دختر وارد رابطه ای شود تا فقط نیازهای برآورده نشده دوران کودکی اش را رفع کند، آن رابطه رابطه ی ناسالمی خواهد بود.

در چنین حالتی به جای اینکه یک شریک عاطفی دوست داشتنی باشد ممکن است تبدیل به دختری کنترل کننده شود که می خواهد عشقش همه ی توجهش را به او بدهد تا راضی شود.

به محض اینکه میل و اشتیاق به کنترل طرف مقابل وارد رابطه شود،  عشق از رابطه خارج خواهد شد. ذهن این دختر همواره غرق در ترس می شود زیرا نمی خواهد مرد زندگی اش مانند پدرش به او بی توجهی کند و در نتیجه تحریک می شود او را کنترل کند.

کنترل کردن به اشکال مختلفی بروز می کند، از صحبت نکردن با شریک عاطفی برای تغییر رفتارش گرفته تا جیغ زدن و فریاد کشیدن برای اینکه او تصمیمش را عوض کند.

عصبانی شدن، جیغ کشیدن و فریاد زدن روش های معمولی هستند که مردم برای به دست آوردن کنترل در رابطه هایشان به کار می برند.

این مرحله ای است که صداقت در رابطه از بین می رود زیرا مرد زندگی او نمی خواهد همه ی واقعیت را به عشقش بگوید تا مبادا باعث دلخوری وی شود. فاروق رضوان در کتاب  “راهنمای نهایی برای حفظ یک رابطه ی سالم”توضیح می دهد چگونه رفتار کنترل کننده علاوه بر نداشتن صداقت می تواند باعث ناسالم  شدن یک رابطه شود.  اگر می خواهید یک رابطه ی سالم را حفظ کنید باید همیشه صادقانه رفتار کرده و از رفتار کنترل کننده خودداری کنید.

چگونه یک رابطه ی سالم یا موفق با شریک عاطفی تان داشته باشید

 اکنون سوال مهم این است که چگونه با شریک عاطفیتان رابطه ای سالم داشته باشید؟

اولین توصیه ی من این است که با مفهوم روانشناسی عشق به درستی آشنا شوید و بدانید چه تمایلاتی موجب می شود عاشق یک فرد خاص شوید. این اطلاعات کمک میکند تا خود و شریک عاطفیتان را بهتر بشناسید و به هر دوی شما این توانایی را می دهد تا از شر ترس هایی که مانع داشتن یک رابطه سالم میشوند خلاص شوید.

مسئله ی دیگری که باید آن را رعایت کنید این است که صادق باشید. نداشتن صداقت می تواند هر رابطه ای را در زمان کوتاهی تخریب کند و حتی اگر رابطه ای حفظ شود دیر یا زود حقیقت روشن خواهد شد؛ اتفاقی که ممکن است باعث شود عشق خود را از دست بدهید.

نکته ی آخر این است که باید درباره ی روابط به درستی آموزش ببینید تا ایده های غلطی که از طریق رسانه ها ذهنتان را پر کرده اند تصحیح کنید. اشخاصی که از طریق رسانه ها اذهان را برنامه ریزی می کنند یکی از مهم ترین دلایلی هستند که باعث نارضایتی در روابط و در نتیجه ایجاد روابط ناسالم می شوند. زیرا در نتیجه ی این برنامه ریزی از سوی رسانه ها، زوج ها رابطه ی خود را با روابط غیرواقعی که در تلویزیون می بینند مقایسه کرده و به نارضایتی در رابطه می رسند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک وبسایت ساده و معمولی نیست که اطلاعات سطح پایینی در اختیار شما بگذارد بلکه مکانی است که شما را با تکنیک های موثر آشنا خواهد کرد که توسط علوم روانشناسی بدست آمده است و در قالبی مشخص، واضح و قابل فهم برایتان ارائه شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم شانس شما را برای عاشق کردن دیگران به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. فروش این کتاب به صورت تضمینی است و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما بازگردانده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مراحل بهبود پس از جدایی و طلاق

از دست دادن علاقه در یک رابطه

دلایل طلاق: ارتباطات ضعیف

راهنمای نهایی برای بازگرداندن عشق از دست رفته

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق خود کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy