تاثیر خودپنداره در رفتار شما

خودپنداره در روانشناسی

در روانشناسی، خودپنداره که در زبان انگلیسی به آن “self concept” می گویند، تعاریف بسیاری دارد اما همه ی آن تعاریف به یک مفهوم اشاره می کنند. خودپنداره ی شما به معنی ادراک شما از خود و رفتارتان می باشد. وقتی از شما می پرسم خودتان را در یک صفحه توصیف کنید، چیز هایی را در مورد خود بیان می کنید که به آن اعتقاد دارید. شیوه ی نگاه و اعتقادات شما به خود و توانایی هایتان، خودپنداره نامیده می شود. قابل ذکر است که شکل گیری خودپنداره در دوران کودکی یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در مراحل رشد می باشد. (نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی و شخصیت ما تاثیر می گذارد)

به چند مثال در مورد خودپنداره توجه کنید:

” من شخصی اجتماعی هستم”

“من می توانم هر مشکلی را حل کنم”

” من چاق هستم”

” من جذاب نیستم”

” من بی عرضه هستم”

” من غیر قابل کنترل هستم”

چگونه خودپنداره ی روانشناختی می تواند بر کل زندگی شما تاثیر بگذارد

خطرناکترین موضوع در مورد یک خودپنداره ی منحرف شده این است که ضمیر ناخودآگاه تان به صورت فعال ثابت کند خودپنداره ی شما صحیح است. برای مثال، اگر خودتان را شخصی غیر جذاب بدانید، در نتیجه ضمیر ناخودآگاه تان شما را تحریک نمی کند که کاری برای جذاب شدن خود انجام دهید. خودپنداره ممکن است مانع شود تا شما یک رژیم سالم را دنبال کنید، ممکن است جلوی شما را برای خرید لباس های جذاب بگیرد و حتی ممکن است کاری کند شما رفتاری غیر جذاب از خود نشان دهید!!

تلاش برای جذاب شدن بدون تغییر خودپنداره یتان هرگز امکان پذیر نیست، چرا که همیشه احساس می کنید رفتارتان به شکلی مصنوعی است. اگر می خواهید ویژگی را در مورد خود تغییر دهید پس بدانید باید این کار را با تغییر خودپنداره ی روانشناختی تان آغاز کنید.

اگر خودپنداره ی شما می گوید بی عرضه هستید، پس همیشه طبق همین تعریف عمل خواهید کرد حتی اگر همه ی تلاش خود را به کار بگیرید تا چنین رفتاری از خود نشان ندهید. هر چه بیشتر تلاش کنید بر خلاف خودپنداره عمل کنید، بیشتر با نتایج منفی رو به رو خواهید شد.

فروشنده ی ای که به دلیل خودپنداره ی خویش باور دارد همیشه شکست می خورد، هرگز موفق نخواهد شد فروش خوبی داشته باشد. پسری که به دلیل خودپنداره ی خود باور دارد شخصی بی ارزش است، همیشه بی اعتماد به نفس عمل می کند حتی اگر خیلی سخت تلاش کند اینگونه نباشد. قهرمانی که که خودپنداره اش به او می گوید هرگز نمی توانی مدال طلا را بدست آوری، هیچوقت نمی تواند آن را بدست آورد. به همین دلیل است که همبستگی و ارتباط محکمی بین خودپنداره و اعتماد به نفس وجود دارد.

به صورت خلاصه باید بگوییم غیر ممکن است که بتوانید خودپنداره ی روانشناختی خود را به چالش بکشید؛ به همین دلیل است که باید به جای به چالش کشیدن باید روی تغییر آن تمرکز کنید.

خودپنداره ی روانشناختی و رفتار

 فرض کنید خودپنداره ی یک فرد باعث شده وی باور کند شخصی مقاوم است. فکر می کنید این موضوع چه تاثیری بر رفتار وی داشته باشد؟

چنین فردی با وجود صدها بار شکست همچنان برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند. از سوی دیگر، اگر خودپنداره ی وی باعث شود وی باور کند یک قربانی یا بازنده است، در نتیجه پس از اولین تلاش تسلیم می شود!!!

پس همه چیز بر می گردد به خود پنداره ی شما. اگر خودپنداره ی شما باعث شده باور کنید توانایی خودانگیختگی دارید – توانایی ایجاد ایجاد انگیزه در خود – ضیر ناخودآگاه تان برای اثبات این خودپنداره هر کاری انجام می دهد. پس هر زمان خواستید تغییر کنید، تنها کافی است خودپنداره ی خود را تغییر دهید و سپس اجازه دهید ضمیر ناخودآگاه تان، همه چیز را طبق آن تنظیم کند.

خودپنداره ی روانشناختی و جدایی

بعضی افراد نمی توانند به سرعت از یک جدایی بهبود یابند، فقط به این دلیل که خودپنداره ی غلطی دارند که به آنها می گوید قلب تان شکسته است، یا هیچ کس دوستتان ندارد. در حقیقت هر گونه رفتاری که این خودپنداره را تقویت کند می تواند باعث شود دیرتر بهبود یابید.

پس از جدایی باید، خودپنداره ی تان را طوری تقویت کنید که باور کند شما شخصی انعطاف پذیر و محکم هستید و در نتیجه می توانید شرایط سخت را پشت سر بگذارید. با اینکار می توانید طی مدت کمی از جدایی بهبود یابید.

چگونه خود پنداره را تغییر دهیم

خودپنداره در نتیجه ی باور های غلطی ایجاد می شود که در گذشته در مورد خودتان داشته اید. شما با چنین افکاری متولد نشدید و به همین دلیل است که می توانید تغییرش دهید.

خود صحبتی ( گفت و گو با خود / self – talk ) شیوه ای است که با کمک آن می توانید باور های خود را شکل دهید. به یاد داشته باشید باور های ما ستون هایی هستند که خودپنداره ی ما بر آن ها استوار است پس به منظور تغییر خودپنداره، اول باید باور هایی که در مورد خود دارید را زیر سوال ببرید. باید از موارد غلط دست بکشید و سپس با استفاده از خود صحبتی از ایجاد باور های غلط دیگر جلوگیری کنید. پس به صورت خلاصه می توانیم فرایند تغییر رفتار را به ترتیب به چهار مرحله تقسیم کنیم: 1) خود صحبتی 2) تغییر باور 3) تغییر خودپنداره 4) تغییر رفتار.

در واقع شما باید با خود صحبتی یا گفت و گو با خود، موانع روانشناختی را از سر راه بر بردارید تا بتوانید باور های خود را به شکل مثبت تغییر دهید و در نتیحه با تغییر خودپنداره به یک رفتار نوین دست یابید. برای اطلاعات بیشتر در مورد از بین بردن موانع روانشناختی و مثبت اندیشی این مطلب را مطالعه کنید.

اما خود صحبتی تنها روشی نیست که می توانید با کمک آن باور های جدید برای خود ایجاد کنید و خودپنداره یتان را تغییر دهید بلکه شما می توانید از تصویر سازی و تجسم خلاق نیز استفاده کنید.

اخرین کلام در مورد روانشناسی خودپنداره

شما چیزی هستید که فکر می کنید پس اگر می خواهید ویژگی را در مورد خود تغییر دهید، اول باید خودپنداره یتان را متفاوت کنید و سپس تغییر به سادگی اتفاق می افتد.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت عدم رضایت هزینه ی پرداختی به شما برگشت داده می شود. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

شناخت رفتار انسان چگونه است

روانشناسی کلمات و تاثیر آن بر خلق و خو

آیا جملات تاکیدی مثبت تاثیر دارد؟

می خواهم روابط اجتماعی بهتری داشته باشم

می خواهم بدانم کودک درونم را چگونه درمان کنم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy