چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم

چگونه با اعتماد به نفس شویم

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به دنبال راه های افزایش اعتماد به نفس در خود هستید و همیشه از خودتان می پرسید: چگونه اعتماد به نفس پیدا کنم؟ چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنم؟ و … خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.

در این مقاله می خواهیم با افزایش اعتماد به نفس خود، پیشرفت های زیادی در موقعیت های کاری و اجتماعی و عاطفی بدست آوریم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم

قبلا بارها اشاره کرده ام که تمرکز کردن کورکورانه بر دست آوردهایتان نمی تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس پایدار در شما شود.

زندگی در جریان است و از آنجایی که حوادث گوناگون باعث می شود که پستی و بلندی های گوناگونی را در زندگی تجربه کنیم، اعتماد به نفس نیز ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند.

حال سوال اینجاست که بدون در نظر گرفتن دست آوردهای خود، چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم؟ و چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم؟

تصور کنید هر سال بالاترین نمره ی کلاس را بدست می آورید. آیا برای ایجاد اعتماد به نفس باید این موضوع را مدام به یاد خود بیاورید؟ خیر زیرا با این کار اعتماد به نفس خود را بر اساس پایه هایی متزلزل ایجاد خواهید کرد.

روش صحیح در چنین شرایطی برای افزایش اعتماد به نفس در خود، نوشتن ویژگی های مثبتی است که باعث شده به آن دست آوردها برسید. در حالی که دست آوردهای شما ممکن است روزی از دست برود، ویژگی های شخصیتی همیشه ثابت باقی می مانند و در نتیجه با تکیه بر این ویژگی های شخصیتی (و نه دست آوردهایتان) می توانید اعتماد به نفسی باثبات و پایدار در خود ایجاد کنید و پاسخ این سوال که چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم را خواهید داد.(همچنین نگاه کنید به ۵ راهکار ساده برای رسیدن به خودباوری)

چگونه نوشتن ویژگی های مثبت می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود؟

در مثال قبل به این موضوع اشاره کردم که یادداشت ویژگی های مثبت اهمیتی بیشتری از خود دست آوردهای شما دارد. این ویژگی ها می تواند شامل هوش، پشتکار، صبر و حوصله ی شما باشد.

نوشتن ویژگی های مثبت خود باعث می شود که به این ویژگی ها در دیگر زمینه های زندگی خود نیز فکر کنید. برای مثال، به جای این که تصور کنید در دیگر زمینه های زندگی خود بازنده هستید، اکنون متوجه می شوید ویژگی های شخصیتی مثبت بسیاری دارید که می توانید در جنبه های مختلف از آن استفاده کنید؛ ویژگی هایی مثل هوش و پشتکار که از عوامل موثر در اعتماد به نفس هستند.

وقتی با استفاده از الگوی معرفی شده ذهن خود را به کار بیندازید و به ویژگی های مثبت خود فکر کنید، بسیاری از کلماتی که استفاده می کنید اعتماد به نفس شما را افزایش داده و باعث می شود اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

برای مثال، به جای اینکه به این فکر کنید که به دلیل داشتن نمرات بالا زرنگ هستید، اکنون می توانید به خود یادآوری کنید که به دلیل باهوش بودن، زرنگ و عالی هستید. در نتیجه هر زمان کلمه ی زرنگ را شنیدید به یاد فوق العاده بودن خود می افتید. این کار تنها اعتماد به نفس شما را افزایش نمی دهد بلکه باعث از بین بردن بدپنداری درونی در شما می شود. به مرور زمان وقتی ویژگی های مثبت خود را یادداشت می کنید و آن ها را به خود متذکر می شوید به صورت ناخودآگاه می دانید چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنید و همین امر در موقعیت های شغلی، دوستانه، روابط عاطفی و … شما تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت.

چرا باید ویژگی های خود را یادداشت کنید

ممکن است از خود بپرسید که چرا باید به جای به یادآوردن این ویژگی ها حتما آن ها را یادداشت کنم؟

طبق تحقیقات جدید، ضمیر ناخودآگاه هنگام نوشتن بهتر می تواند اطلاعات را جذب کند. این موضوع به این مفهوم است که یادداشت کردن باعث می شود کلمات تبدیل به اعتقادات استوار و قوی در راستای افزایش اعتماد به نفس شما شود.

یک مطالعه ی جالب دیگر نشان داده است افرادی که اهداف خود را یادداشت می کنند نسبت به کسانی که اینکار را انجام نمی دهند برای رسیدن به اهداف شان انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

با نوشتن ویژگی های مثبت خود، آن ها به سرعت وارد ضمیر ناخودآگاه شما شده و بدون شک به شما کمک می کند اعتماد به نفس پیدا کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

مطالب موجود در سایت نوین بینش کاملا اختصاصی بوده و در هیچ سایت وبلاگ دیگری وجود ندارند غیر از اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشند. آخرین و جدیدترین مطالب روانشناسی را می توایند در صحفه ی اول (خانه) مشاهده کنید. همه مطالب این سایت بر اساس تحقیقات و پژوهش های نویسنده ی سایت صورت گرفته و کاملا در زندگی واقعی موثر می باشد. کتاب مدار جذب و ازدواج نوشته شاهین زند توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب به شما کمک می کند دیگران را به خود جذب کنید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس

چگونه با اعتماد به نفس راه برویم

چرا بعضی افراد شخصیت نمایشی دارند

اعتیاد به روابط عواطفی و عشق

آیا جملات تاکیدی تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم