تفاوت عشق و عادت چیست؟

تفاوت عشق و عادت چیست

در بین مراجعه کنندگان کانال نوین بینش تا کنون بارها به مواردی برخورد کرده ام که قصد پایان رابطه شان را داشته اما به دلیل وابستگی و نیاز خود را در این مورد نا توان دیده اند.

در حقیقت، تفاوت خیلی زیادی بین نیاز و دلبستگی و عشق و علاقه وجود دارد. در حالی که به نظر می رسد عشق براساس نیازها شکل می گیرد اما تفاوت زیادی بین این دو کلمه وجود دارد.

فرض کنید پای شما زخمی شده و مجبورید از عصا برای حرکت کردن استفاده کنید. در این مورد آیا می توانید ادعا کنید که به این عصا علاقه دارید؟ مسلما نمی توانید! شما فقط به این عصا نیاز دارید زیرا زخمی شده اید و بدون آن توانایی راه رفتن ندارید. این دقیقا همان اتفاقی است که در عشق هم رخ می دهد!

بعضی مواقع باور داریم که عاشق یک فرد خاص هستیم اما واقعیت این است که احساس ما به او تنها یک نوع احساس نیاز و عادت و دلبستگی غیر متعارف می باشد و دلیل آن می تواند وجود یک مشکل در خود ما باشد. در این مقاله قصد دارم تفاوت عشق و عادت ( عادت از نیاز شکل می گیرد) را برای شما شرح دهم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات راحت تر و سریع تر از رابطه ی ناسالم جدا شوید.

تفاوت عشق و عادت چیست

مثال زیر به شما کمک می کند تفاوت عشق و عادت را به راحتی تشخیص دهید:

دختری را در نظر بگیرید که بدون توجه و مراقبت بزرگ شده است. این دختر در سن جوانی نسبت به عشق احساس نیاز پیدا می کند و ممکن است با اولین شخصی که به او اهمیت دهد وارد رابطه شده و عاشق او شود.

در چنین موردی احساس نیاز مهم ترین نقش را در ایجاد رابطه بازی می کند و می توان عشق این دختر تنها از احساس نیازش ناشی شده است.

اگر شخصی را پیدا کردید که با اکثر معیار های موجود در ضمیر ناخودآگاه شما مطابق بود و با موارد موجود در الگوی عشق شما سازگاری داشت عاشقش خواهید شد و این احساس عشق می تواند یک احساس عشق واقعی باشد اما اگر احساس شکست یا تنهایی باعث شد به فردی علاقه مند شوید، می توانم به شما اطمینان دهم که آن فرد شخص مناسبی برای شما نخواهد بود و عشق شما به او نیز نمی تواند یک عشق واقی باشد و تنها برای ارضای نیازهایتان به او علاقه مند و وابسته شده اید.

عشق، دلبستگی و نیاز

اگر برای فرار از مشکلات زندگی یا ایجاد احساس خوب نسبت به خودتان و دور کردن احساسات بد از خود وارد رابطه شوید، لازم است بدانید که احساس شما نسبت به این رابطه فقط یک احساس نیاز و وابستگی است نه احساس عشق و علاقه و این احساس نیاز باعث می شود که شما به این رابطه عادت کرده و جدایی از آن را غیر ممکن ببینید.

به این مثال توجه کنید: اگر بدون هیچ غذایی در یک بیابان گیر کرده باشید ممکن است نیاز پیدا کنید که یک مار را بخورید! اما آیا خوردن مار به این معنی است که شما به خوردن مار علاقه دارید؟ خیر تنها دلیل شما برای خوردن مار گرسنگی و نیاز به غذاست.

شما تنها به خاطر موقعیت بدی که در آن گرفتار شده اید آن مار را می خورید و وقتی که از آن موقعیت نجات پیدا کنید هرگز نمی خواهید حتی دیگر یک مار را از نزدیک ببینید!

در نتیجه می توان گفت دلیل عاشق شدن بعضی افراد تنها وجود زخم های احساسی و کمبود های روانی در آن ها می باشد.

تفاوت میان عشق و نیاز و اثرات جبران ناپذیر آن

درواقع درک تفاوت میان عشق و علاقه با احساس نیاز و وابستگی می تواند شما را از مشکلات بسیار زیادی نجات دهد زیرا:

روابطی که مبتنی بر نیاز می باشند، روابط سالمی نیستند: یک بار دیگر مثال مار را در نظر بگیرید. شما با اینکه می دانید خوردن مار ممکن است سلامتی تان را به خطر بیندازد آن مار را می خورید زیرا گرسنه هستید و به آن نیاز دارید. احساس نیاز باعث می شود مردم رابطه هایی شوند که برای آن ها مناسب نبوده و به جدایی ختم می شود.

هنگامی که نیازتان از بین برود عشق پایان می پذیرد: به محض اینکه احساس نیاز شما ناپدید شود عشقتان از بین خواهد رفت زیرا رابطه شما تنها بر اساس این احساس نیاز شکل گرفته است. مثلا اگر تنها به دلیل احساس تنهایی وارد یک رابطه ی عاطفی شوید هنگامی که زندگی اجتماعی تان بهبود پیدا کرد دیگر دلیلی برای ادامه ی این رابطه نمی بینید و علاقه تان نسبت به رابطه از بین می رود.

تفاوت میان عشق و نیاز: در حقیقت این نیاز های مختلف انسان هستند که از رابطه پشتیبانی می کنند و بدون احساس نیاز نمی توان کسی را دوست داشت! اما هرچقدر درصد این نیاز ها بالاتر برود کمتر احتمال دارد که رابطه ی سالمی را تجربه کنید.(نگاه کنید به عشق و برطرف کردن نیازهای روانی)

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق

ایجاد وابستگی عاطفی در دیگران

ترک اعتیاد به عشق

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟