تفاوت بین عشق و وابستگی

سردرگمی در عشق به چیزی

سعی کنید هر روز صبح در زمان مشخصی یک نوع صبحانه ی به خصوص بخورید. برای دو هفته این کار را انجام دهید و یک دفعه آن را کنار بگذارید. متوجه می شوید حتی اگر این صبحانه را خیلی دوست نداشتید اما دلتان برای آن تنگ شده است و می خواهید همان صبحانه را بخورید. این اتفاق به این دلیل می افتد که شما به این صبحانه ی به خصوص وابسته شده اید.

این چه ربطی به عشق دارد؟

عشق می تواند با آرایه ی گسترده ای از احساسات اشتباه گرفته شود. شما می توانید به فردی احساس وابستگی یا چیزی که عشق نیست داشته باشید و تصور کنید عاشق شده اید.

بعضی مردم با شنیدن این کلمات سردرگم می شوند زیرا باور دارند احساسات و عشق با هم خود را نشان می دهند اما چنین چیزی حقیقت ندارد. گاهی اوقات احساسات نادرست بر اساس عواملی که هیچ ارتباطی با عشق ندارند شکل می گیرند.

یک فرد می تواند به راحتی این عوامل را با عشق اشتباه بگیرد و تصور کند احساساتش نسبت به طرف مقابل واقعی است.

وابستگی را با عشق اشتباه نگیرید

یکی از دوستانم به فردی که دوستش نداشت معرفی شد. طرف مقابلش اصرار زیادی به برقراری رابطه داشت اما دوست من علاقه ای به او نشان نمی داد. سر انجام بر اثر فشار اطرافیان و اصرار زیاد طرف مقابل خود تصمیم گرفت فرصتی به او بدهد.

چندماه بعد طرف مقابل تصمیم گرفت رابطه با دوست من را پایان دهد و از او جدا شود. دوست من که از رد شدن به شدت متنفر بود وقتی طرف مقابل او را ترک کرد افسرده شد زیرا باور داشت واقعا به او علاقه پیدا کرده است درحالی که تنها به او وابسته شده بود.

بیشتر مردم عشق را با احساسات دیگر اشتباه می گیرند و به همین دلیل نمی توانند بعد از شکست عشقی بهبودی شان را به دست آورند. (نگاه کنید به مراحل بهبود پس از جدایی و طلاق)

شما نمی خواهید کنار گذاشته شوید، شما به بودن و حضور طرف مقابل خود عادت کرده اید، شما می خواهید تایید شوید، این عوامل و عوامل بسیار دیگری باعث وابستگی نادرست می شود و این وابستگی هیچ ارتباطی به عشق ندارد.

چگونه متوجه شوید احساساتتان عشق واقعی است؟

ضمیر ناخودآگاه می تواند هم به فردی که دوستش دارید و هم به فردی که دوستش ندارید وابسته شود. در هر دو مورد به خاطر تجربه ی احساساتی به خصوص تصور می کنید عاشق شده اید اما همیشه احساسات شما عشق واقعی نیست.

پس چگونه می توان متوجه شد احساساتمان عشق واقعی است یا وابستگی ؟

مقاله ی الگوی عشق چیست را به یاد می آورید؟ در این مقاله گفتم الگوی عشق لیستی از معیارهایی است که می خواهید در شریک زندگی تان وجود داشته باشد.

وقتی از الگوی عشق خود به خوبی آگاه شدید آن را بنویسید، با افرادی که نسبت به آن ها احساس دارید مقایسه کنید و ببینید آیا با بیشتر معیارهای موجود در آن مطابقت دارند یا نه. این کار را زمانی که دیگر به طرف مقابلتان وابسته شدید انجام ندهید زیرا به احتمال زیاد نظرتان به گونه ای که به ادامه ی رابطه حتی بر اساس عشق غیر واقعی امیدوار شوید تغییر خواهد کرد.

در نتیجه زمانی که مجرد هستید معیارهایی را که می خواهید در طرف مقابل خود ببینید بنویسید. اگر بعدها نسبت به فردی که این معیارها را نداشت احساسی پیدا کردید بدانید که این احساس عشق واقعی نیست.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست که وقت شما را تلف کند بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. مطالب این سایت اختصاصی بوده و در هیچ سایت و وبلاگ دیگری نوشته نشده است مگر اینکه از سایت نوین بینش کپی شده باشد.  کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب، هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

 

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه عاشق نشویم

تفاوت عشق با سوء استفاده ی عاطفی

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

دلایل افسردگی پس از جدایی

آیا عشق بی قید و شرط وجود دارد

چگونه وابستگی را از بین ببریم

آیا وابستگی خوب است

چرا وابسته می شویم – وابستگی به عشق