راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

تکنیک برای آرامش اعصاب

در همین لحظه که در حال مطالعه ی این مقاله هستید احتمالا به این موضوع می اندیشید که چگونه می توانستید در مقابل احساسات منفی مثل، نگرانی های آزار دهنده و در گیری های ذهنی مداوم نجات پیدا کنید و به یک آرامش روحی و روانی با دوام دست پیدا کنید.

معمولا، هر چه بیشتر برای آزاد کردن و آرام کردن اعصاب خود تلاش کنید بیشتر با مقاومت افکار منفی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، سعی کنید به یک فیل بزرگ صورتی رنگ فکر نکنید. در حقیقت هر چقدر بیشتر تمرکز کنید که به آن فیل فکر نکنید، بیشتر ذهنتان درگیر آن تصویر خواهد شد.

این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که ذهن ما نمی تواند روی انجام ندادن تمرکز کند. به عبارت دیگر ذهن انسان پردازش منفی ندارد. بهترین روش برای آزاد کردن ذهن از افکار ناخواسته و ناخوشایند این است که آن افکار را با افکار دیگری ترکیب کنید یا ریشه ی آن افکار منفی را حل کرده و  از بین ببرید.

به یاد داشته باشید وقتی ذهن و اعصاب شما درگیر یک موضوع باشد نمی توانید با فکر نکردن و پرت کردن حواس تان آرام شوید و حتی اگر موفق شوید آن فکر در احساساتان باقی می ماند و سرکوب آن افکار درآینده می تواند طبعات بدتری داشته باشد.

در ادامه به روش هایی اشاره می کنیم که در آزاد کردن، از بین بردن افکار منفی و رسیدن به آرامش فکری بسیار موثر هستند.

بخشش داشته باشید

 بخشیدن فردی دیگر ( یا خودتان) می تواند باعث شود که گذشته را رها کنید و و خود را از اسارت افکار و هیجانات منفی آزاد کنید.

مدیتیشن  انجام دهید

مدیتیشن از هزاران سال پیش به منظور پاکسازی و آرامش اعصاب مورد استفاده قرار می گرفته است. برای اینکار نیاز به شمع هایی که در حال سوختن هستند و یا قرار گرفتن در حالت های خاص ندارید؛ کافی است در یک مکان به صورت راحت نشسته واجازه دهید افکار از ذهنتان عبور کنند بدون آنکه خودتان را درگیر آن افکار کنید. انجام اینکار به مدت 10 دقیقه می تواند برای خالی کردن ذهن و آزامش اعصاب بسیار مفید باشد.

دعا کنید

دعا کردن یکی از بهترین کارهایی است که برای خودباوری و عزت نفس بیشتر می توانید انجام دهید. دعا کردن باعث آرامش اعصاب و افزایش امید در زندگی شما می شود. نیاز نیست ساعت ها برای پیدا کردن روشی خاص در اینترنت جست و جو کنید، فقط کافی است با خلوص نیت با خداوند راز و نیاز کنید و احساساتتان را با پروردگار در میان بگذارید. دعا کردن و طلب کمک از خداوند یکی از بهتری روش های ممکن برای آرامش اعصاب شما می باشد اما  به دعا کردن بسنده نکنید و  همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید: ” از شما حرکت از خدا برکت”. ( نگاه کنید به چگونه دعا باعث موفقیت انسان ها می شود)

ورزش کنید

ورزش کردن یک روش عالی برای تخلیه ی احساسات منفی به خصوص خشم و عصبانیت است. یک کیسه ی بکس تهیه کنید و هنگام عصبانیت به آن ضربه بزنید. در حقیقت انسان ها وقتی خشمگین و عصبانی هستند نیروی بدنی آنها افزایش پیدا می کند؛ این زمان وقتی مناسبی است برای رفتن به باشگاه و تمرین بهتر.

با ضمیر ناخودآگاه خود ارتباط برقرار کنید

احساسات منفی از ضمیر ناخودآگاه سرچشمه می گیرند. برای رسیدن به آرامش اعصاب سعی کنید در ارتباط با ضمیر ناخودآگاه  موفق عمل کنید. وقتی یک فکر آزار دهنده، اعصاب شما را درگیر می کند سریع از آن افکار جدا شوید و به همه ی آن افکار از دید دیگری نگاه کنید. در مقابل آن افکار قرار بگیرید و به آنها بگویید چرا اشتباه می کنند. بلند با خودتان صحبت کند و اگر امکانش هست حتی فریاد بزنید و به خود یادآوری کنید نباید اجازه دهند دیگران باعث ناراحتی شما شوند. نباید خودتون را مقصر بدانید. شما حق دارید اشتباه کنید پس خودتان را ببخشید. هر اتفاقی افتاده دیگر فکر کردن به آن دردی را دوا نخواهد کرد پس سعی کنید به حال بیندیشید که چه باید بکنید تا بیشتر پیشرفت کرده و زیبا تر جبران کنید.

درس بگیرید، قوی شود و محکم پیش بروید

از مشکلاتات به عنوان سکوی پرش استفاده کنید. همیشه موفق ترین و بزرگترین انسان های تاریخ در شرایط سخت رشد کرده اند. این شرایط سخت آنان را مقاوت تر و قوی تر کرده است و در نتیجه توانسته اند با تلاش بیشتر سختی ها را پست سر بگذارند و به موفقیت های شگرفی دست پیدا کنند. یادتان باشد همه ی ما انسان ها می توانیم خوشحال و خوشبخت باشیم فقط کافی است از ته دل بخواهیم و اقدام کنیم. گاهی یک فاجعه ی مصیبت بار باعث می شود مسیر زندگی مان ناگهان تغییر کند، به خود بیاییم و متوجه شویم چقدر عقب هستیم و چه کمبود هایی داریم؛ در نتیجه انگیزه و قدرت بیشتری به دست خواهیم آورد تا بتوانیم به آرزوهایمان رسیده و گذشته را جبران کنیم. مهم نیست که چقدر شکست می خورید مهم این است که تسلیم نشوید و ادامه دهید.

هدف داشته باشید

هیچ چیز بهتر از داشتن یک هدف والا و قدرت مند نمی تواند اعصاب شما را در مقابل احساسات منفی مقاوم کند. فرض کنید یک شخصیت مهم، یک بازیگر مطرح، یک نویسنده ی سرشناس یا یک اندیشمند بزرگ مشکلی همانند مشکل شما برایش پیش می آمد. آیا فکر می کنید آن فرد نیز مثل شما با آن موضوع برخورد می کرد یا آنقدر کارهای با ارزش تر و مهمتر داشت که حتی آن مشکل به چشمش هم نمی آمد.

هر روز یک کار مثبت انجام دهید

برای انجام هر کاری در نهایت باید قدم اول را بردارید. وقتی اهداف و تغییرات مد نظر خود را انتخاب کردید و حرکت اول را انجام دهید: خیلی زود در مسیر رسیدن به رویاهای تان قرار خواهید گرفت، به جای اینکه فقط به آنها فکر کنید.

فیلم طنز نگاه کنید

تماشای فیل های طنز، یک روش عالی برای کنار آمدن با احساسات منفی است. بیشتر افکار منفی فقط در آغاز آزار دهنده می باشند و پس از گذشته مدتی بی اهمیت می شوند. تماشای فیلم طنز روش عالی برای زودتر سپری کردن این مدت و همچنین رسیدن به بهبودی سریع تر است ( نگاه کنید به تاثیر کلمات و تصاویر در خلق و خوی).

التماس نکنید

بعضی افراد برای رسیدن به اهداف غیر منطقی ضمیر ناخودآگاهشان که به شدت بر آنها مسلط شده به هر راهی متوسل می شوند حتی التماس به خصوص وقتی در یک رابطه هستند. با اینکار باعث می شوید احساس زندانی شدن پیدا کنید به شکلی که گویی برای دیگران زندگی می کنید. توجه کنید که چه زمانی چنین رفتاری از خود نشان می دهید و سپس شروع کنید به از بین بردن آن رفتار ها. ( برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به اعتیاد به روابط عاطفی و عشق)

خودتان را فردی تصور کنید که می خواهید باشید

برای اینکه اعصاب خود را از باور های منفی خالی کنید به شخصی فکر کنید که همیشه او را تحسین کرده اید و سپس تصور کنید اگر وی جای شما بود چگونه با این مشکل برخورد می کرد. سپس خودتان را تصور کنید که در حال انجام همان کار هستید.

مهره های سوخته را فراموش کنید

روابط ناسالم و ناموفق باعث ایجاد افکار منفی و وضعیتی پر استرس می شوند. برای پاکسازی اعصاب تان از این افکار به جای اینکه وقتتان را روی کاری که از قبل شکست خورده سرمایه گذارید کنید، سعی کنید شکست را پذیرفته و با تجربیات که کسب کرده اید اینبار یک مسیر بهتر را انتخاب کنید. ( برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا نمی توانید شخصی را فراموش کنید این مطلب را مطالعه کنید)

لبخند بزنید و شاد باشید

تحقیقات نشان داده است که خندیدن و لبخند زدن باعث ایجاد احساسات بهتر در ما می شود، حتی وقتی احساس خوبی نداشته باشید! ذهنتان وقتی می خندید، حرکات عضلات صورت تان را مرتبط با احساس شاد بودن می کند و در نتیجه هورمون هایی را ترشح می کند که باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید. وقتی احساس خوبی داشته باشید می توانید به سادگی اعصاب خود را از افکار مزاحم پاکسازی کنید و به آرامش روحی و روانی شگفت انگیزی دست پیدا کنید. ( نگاه کنید به توانایی های ذهن)

هیپنوتیزم را امتحان کنید

هیپنوتیزم یک درمان ثابت شده می باشد که به ضمیر نیمه خودآگاه شما کمک می کند تا بر ضمیر ناخودآگاه و ضمیر خودآگاه تان تاثیر بگذارد. هیپنوتیزم درمانی می تواند وضعیت شما را بهبود داده و مشکلات زندگی شما را حل کند. با روش هیپنوتیمزم درمانی می توانید ذهن خود را آرام کرده، نگرانی ها را از بین برده و به یک آرامش روحی و روانی دست پیدا کنید. ( نگاه کنید به خود هیپنوتیزم)

پشیمانی ها را رها کنید

گاهی هنگام پاکسازی و آزاد کردن اعصاب از افکار منفی با پشیمانی های خود رو به رو می شویم. برای این که احساس پشیمانی را در خود از بین ببرید، می توانید یک نامه برای خود نوشته و پشیمانی های خود را در آن فهرست کنید. سپس آن نامه را در رودخانه انداخته یا آتش بزنید؛ اینکار را به عنوان مراسم از بین بردن پشیمانی ها انجام دهید تا اعصابتان آرام شود.

عشق به خود را تمرین کنید

به خودتان و انتخاب هایتان افتخار کنید و اجازه دهید قضاوت ها و نقد هایی که از خود می کنید از شما دور شوند تا بتوانید ذهن خود را آزاد کنید.

برای خود برقصید

بدن خود را تکان دهید و به این موضوع توجه نکنید که اکنون به نظر چگونه هستید! موسیقی شاد و رقصیدن به صورت تضمینی خلق و خوی شما را بهبود داده و باعث آرامش بیشتر روح و روان شما می شود.

تنها بودن را تجربه کنید

سعی کنید با خود تنها شوید و همیشه به دنبال یک همراه برای خود نباشید. خودتان را سرگرم کنید، به خودتان ارتباط مثبت برقرار کنید و از تنهایی خود لذت ببرید تا همیشه ذهنی آرام و سرشار از آسودگی داشته باشید.

یک چیز جدید امتحان کنید

برای اینکه ذهنتان را از تنبلی و یا نجات دهید، سعی کنید یک کار جدید یا مثلا یک سرگرمی جدید یا حتی یک غذای جدید را امتحان کنید. خلاقیت و تنوع را وارد زندگی خود کرده و از انجام کارها به روش همیشگی خودداری کنید.

رویای روزانه داشته باشید

در روز به خودتان اجازه دهید به صورت منظم رویای روزانه داشته باید. این کار برای آرامش اعصاب و پاکسازی ذهن بسیار مفید است.

برچسب گذاری نکنید

برای رسیدن به آرامش فکری، توجه کنید وقتی به خودتان فکر می کنید از برچسب ها یا کلمات منفی که شاید دیگران می گویند استفاده نکنید.

وابسته نشوید

به چه چیز هایی وابسته هستید یا اعتیاد دارید؟ لذت بردن از هر چیزی در زندگی مسئله ای نیست اما وقتی این لذت تبدیل به یک وابستگی شود، باعث می شود شما برای شاد بودن تکیه بر یک عامل بیرونی کرده و ذهنتان را اسیر کنید.

داستان های الهام بخش بخوانید

مطالعه ی زندگی افرادی و رویداد های الهام بخش به شما کمک می کند افکارتان را در جهتی دیگر هدایت کنید و انگیزه ی بیشتری بدست آورید؛ در نتیجه به آرامش اعصاب بهتری دست پیدا کنید.

متعهد به یادگیری شوید

یادگیری به شما کمک می کند ذهن خود را تقویت کنید. این کار باعث می شود به نقطه نظر های روشن و آموزنده دست پیدا کنید و در نتیجه ذهنتان را از افکار پوچ و بیهوده رها سازید.

از عبارات تاکیدی مثبت استفاده کنید

با نحوه ی تفکر و روش حرف زدنتان، همیشه در حال استفاده از عبارات تاکیدی هستید. به عنوان مثال ” هیچ چیز آنطور که می خواهم پیش نمی رود” یک عبارت تاکیدی منفی است. می توانید به جای آن این عبارت را جایگزنی کنید: ” همه چیز می تواند عالی شود”. استفاده از عبارات تاکیدی به شما کمکم می کند انتخاب های بهتری انجام داده و دنیای اطراف خود را مثبت تر و متفاوت تر ببینید. ( برای آشنایی با روش صحیح استفاده از عبارات تاکیدی مثبت این مطلب را مطالعه کنید)

سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید

خواندن، گوش دادن و بحث کردن در مورد نظری که متفاوت با آنچیزی است که شما اعتقاد دارید می تواند باعث شود دیدتان وسیع تر شده و زندگی را از ابعاد مختلفی نگاه کنید. سعی نکنید بی قید و شرط خودتان را ثابت کنید و تعصب داشته باشید. در عوض سعی کنید از نقطه نظر فرد رو به رو به قضیه نگاه کنید تا هم اعصابتان به هم نریزد و آرامش داشته باشید و هم ارتباط موفق تری برقرار کنید. به یاد داشته باشید درک کردن افرادی که با آنها مشکل دارید باعث پررو شدن آن افراد نمی شود بلکه باعث می شود بیشتر به سمت شما جذب شوند و در کنارتان احساس بهتری پیدا کنند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین بینش یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مرجعی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تاثیر کلمات در نفوذ به ذهن دیگران

با باور های منفی که در مورد خود دارم چه کنم

نیاز دارم با یک نفر در مورد مشکلم صحبت کنم

5 راه کار قطعی برای رسیدن به خودباوری

چگونه مثبت فکر کنیم

چرا زندگی مجردی گاهی مفید است