http://novinbinesh.com/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c-%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af/

چرا عشق واقعی وجود ندارد

عشق واقعی چگونه عشقی است

من در این مدت با افراد بسیاری رو به رو شدم که به دنبال نشانه هایی برای مفهومی به نام عشق واقعی یا عشق حقیقی در روابط خود می گردند. مردانی را می بینم که به دنبال نشانه های عشق واقعی در زنان بوده و در مقابل زنانی را می بینم که در تلاش اند بدانند عشق واقعی در مردان چگونه است.

در یکی از کارگاه های گروهی که پیشتر برگزار شده بود یکی از شرکت کننده ها در پاسخ به فرد دیگری گفت: “اگر واقعا عاشق کسی باشی، هرگز نمی توانی او را فراموش کنی”

ما برای مدت طولانی به مردم کمک کردیم تا از شکست های عاطفی شان عبور کنند و به ندرت در کمک به افراد برای بهبودی بعد از شکست عشقی چه بعد از یک عشق زودگذر و چه بعد از یک عشق حقیقی، ناموفق بوده ام.

در این مدت بارها تاکید کرده ام تنها عامل مهمی که توانایی افراد را در بهبود پس از شکست عشقی تعیین می کند اعتقادات شما است. افرادی که از اعتقادات صحیح نسبت به عشق و رابطه ی عاطفی برخوردار باشند مانند افراد دیگر بعد از شکست عشقی درگیر احساسات بد خواهند شد اما تفاوت آن ها با افرادی که اعتقادات نادرستی دارند این است که کمتر از شکست عاطفی رنج برده و بعد از چند روز از آن عبور خواهند کرد. این درحالی است که افراد با اعتقادات غلط نسبت به عشق و روابط برای مدت طولانی از شکست عشقی رنج می برند.(نگاه کنید به به سادگی شکست عشقی خود را حل کنید)

یکی از مهم ترین و مشهور ترین اعتقادات نادرست که می تواند مانع بهبود بعد از جدایی بسیاری از افراد شود تعریف غلطی از عشق واقعی می باشد

پس عشق واقعی چیست؟ اصلا چیزی به نام عشق واقعی وجود دارد؟

حقیقت عشق واقعی

از لحاظ علمی ما زمانی عاشق می شویم که هورمون ها و مواد شیمیایی خاصی در بدن مان آزاد می شوند. در ابتدای هر رابطه ای این هورمون ها بسیار شدید هستند در نتیجه شور و اشتیاق دو طرف نسبت به یکدیگر بسیار زیاد است.

بر اساس مطالعات انجام شده این شور و اشتیاق با گذشت زمان (در بیشتر موارد حدود 7 سال) کمرنگ شده و از بین می رود. اولین باور غلط رایج در مورد تعریف عشق واقعی این است که مردم فکر می کنند عشق هیچگاه از بین نمی رود، در صورتی که علوم زیست شناسی، روانشناسی و واقعیت موجود چیز دیگری می گوید.

وقتی با کسی که می تواند نیاز های روانی برآورده نشده ی ما را ارضا کند رو به رو می شویم احساس عشق را تجربه می کنیم. افرادی که به عشق واقعی باور دارند این موضوع را درک نمی کنند و بسیاری از آن ها هیچ وقت به این درک نمی رسند زیرا در این موضوع همه چیز در ضمیر ناخودآگاه ما اتفاق می افتد.(نگاه کنید به چرا عاشق می شویم)

این دقیقا به این معنی است: اگر بتوانید کسی را  پیدا کنید که بتواند نیاز های روانی برآورده نشده ی شما را ارضا کند، پس می توانید به راحتی شریک عشقی قدیمی خود را فراموش کنید.

چرا بعضی افراد  هیچگاه بعد از شکست عشقی بهبود پیدا نمی کنند

شمار زیادی از افراد بعد از شکست عاطفی بهبود پیدا نمی کنند. موارد زیر علت را برای شما شرح می دهند:

باور به مفهوم عشق حقیقی: آن ها به مفهوم نادرستی به نام عشق واقعی باور دارند و همواره به دنبال نشانه های عشق واقعی در شریک عاطفی و رابطه ی خود هستند، اما درواقع این نیازهای روانی آن هاست که احساس عشق را به وجود می آورد.

باور به منحصر به فرد بودن: همانطور که قبلا توضیح دادم باور به مفهوم “منحصر به فرد بودن” یکی از عمده ترین باورهای غلطی است که از بهبود شما پس از شکست عشقی جلوگیری می کند. بعضی افراد فکر می کنند تنها یک نفر وجود دارد که می تواند عشق واقعی آن ها باشد اما حقیقت این است که جهان پر از افرادی است که می توانند نیازهای روانی شما را برآورده کرده و معشوق شما باشند.

وسواس فکری نسبت به معشوق: در نتیجه ی دو مورد قبلی می توان گفت این افراد نسبت به معشوق قدیمی خود دچار وسواس فکری می شوند و به خود هیچ شانسی برای آشنایی با افراد دیگر نمی دهند. این مسئله باعث می شود این افراد هیچ وقت با شخصی که بتواند همه ی شکاف های روانی آن ها را پر کند رو به رو نشده و باور های غلط و محدود کننده آن ها نیز محکم تر شوند.(نگاه کنید به نشانه های اعتیاد عاطفی)

سخن آخر در مورد حقیقت عشق واقعی

فکر می کنم بیشتر شما فیلم سینمایی “گرگ و میش” را دیده باشید. متاسفم که این را می گویم اما رسانه ها و فیلم هایی از این قبیل تنها شما را فریب می دهند و به فکر درآمد و تجارت خود هستند!

درواقع فیلم سازان با عمیق ترین بخش احساسات شما بازی می کنند تا بتوانند پول شما را دریافت کنند و موفق هم شده اند.

هیچ مفهومی به نام عشق واقعی وجود ندارد. عشق کاملا برآمده از نیازهای برآورده نشده و هورمون های شماست.

عشق واقعی یعنی:

از عنوان این مقاله برداشت اشتباه نکنید. منظور من از اینکه عشق واقعی وجود ندارد این است: تعریفی که از عشق واقعی رسانه ها در ذهن شما ایجاد کرده اند وجود ندارد.

اگر با فردی آشنا شدید و از او خوشتان آمد فراموش نکنید هنوز افراد بهتری وجود دارند که می توانید با آن ها ملاقات کنید. اگر رابطه تان را تمام کردید، مطمئن باشید که وقتی فرد بهتری را پیدا کنید کاملا معشوق قبلی خود را فراموش خواهید کرد.

بعضی افراد تصور می کنند وقتی رابطه با شریک عشقی خود را تمام می کنند دیگر نمی توانند فرد بهتری را پیدا کنند اما این درست نیست. این اشتباه را افرادی مرتکب می شوند که به اندازه ی کافی برای به پیدا کردن فردی بهتر تلاش نکرده باشند.

همه ی ما می توانیم عاشق افراد بهتری باشیم و دلیل اینکه بعضی افراد هیچ گاه بعد از شکست عشقی خود بهبود پیدا نمی کنند این است که برای آشنایی با افراد بهتر تلاشی نمی کنند.

بر اساس روانشناسی عشق، ما عاشق افرادی می شویم که بیشتر نیازهای برآورده نشده ی مان را ارضا کنند. مثلا اگر فردی بتواند از 20 نیاز شما 15 نیاز را ارضا کند به این معنی نیست که فرد دیگری نتواند همه ی 20 نیاز شما را برآورده کند. چنین فردی وجود دارد و شما می توانید با او آشنا شوید.

معنی جملات بالا ساده است؛ هر کس را می توانید با فرد بهتری جایگزین کنید اما متاسفانه همه شما به مفهوم غلط و محدود کننده ای به نام ” نیمه گمشده” باور پیدا کرده اید و لازم است این باور را اصلاح کنید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

عشق قلبی است یا عقلی

آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد

آیا عشق کافی است

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟

عشق و برطرف کردن نیازهای روانی