ازدواج عاقلانه باشد یا عاشقانه

ازدواج با عشق یا منطق

 احساس بهتر است یا منطق؟

آیا می توان عاقلانه عاشق شد؟

آیا می توان با دلایل عقلی و منطقی عاشق فردی شد و با او ازدواج کرد؟

کاملا مطمئن هستم همه ی شما افرادی را دیده اید که با شخصی کاملا متفاوت با آنچه قبلا توصیف می کرده وارد رابطه شده و ازدواج کرده اند. آیا این بدان معنی است که عقل و منطق در عشق و ازدواج نقشی دارند؟

پاسخ به این صورت است: بله عقل و منطق در عشق و ازدواج نقش مهمی را ایفا می کند اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در اینجا منظور ما از منطق، منطق ناخودآگاه انسان است. به این مثال توجه کنید: پیمان تنها فرزند خانواده است. او با توجه و محبت بسیاری بزرگ شده و کودکی فوق العاده ای را تجربه کرده است. اما هنگامی که به سن جوانی رسیده دیگر توجه و محبت دوران کودکی اش را به دست نیاورده و در نتیجه تبدیل به یک شخصیت خودنما شده بدون اینکه خودش متوجه دلیل این موضوع باشد.

در واقع  منطق ضمیر ناخودآگاه پیمان، که از وجود آن آگاهی نداشت، در تلاش بود تا او دوباره بتواند زندگی فوق العاده دوران کودکی اش را تجربه کرده و مانند قبل در مرکز توجه قرار گیرد.

ازدواج از روی عقل یا احساس؟

هنگامی که پیمان به یک فرد بالغ تبدیل شد فقط به زنان بلوند و فوق العاده  زیبا جذب می شد. وقتی در مورد این موضوع از او سوال می کردند پاسخش این بود که علاقه ی باطنی اش به این صورت است اما در واقع این ضمیر ناخودآگاه او بود که برای جلب توجه بیشتر تلاش می کرد.

ضمیر ناخودآگاه پیمان این اطمینان را به او می داد که با ارتباط برقرار کردن با زنان زیبا می تواند توجه دیگران را به خود جلب کرده و حس خوب گذشته اش را دوباره به دست آورد. در واقع تصور پیمان به این صورت بود که احساس او در انتخاب زن مورد علاقه اش نقش بازی می کند اما در حقیقت انتخاب های او برای ازدواج بر اساس منطق ناخودآگاهش صورت می گرفت. البته لازم به ذکر است که عشق در زندگی واقعی بسیار پیچیده تر از این داستان می باشد زیرا عوامل بسیار زیادی در کنار هم الگوی عشق شما را تشکیل می دهند اما من در این مثال برای ساده تر شدن و فهم بیشتر آن تنها یکی از این عوامل را به کار بردم.

بنابراین همانطور که می بینید عشق و نتیجه ی آن یعنی ازدواج کاملا حاصل منطق ناخودآگاه است. اگر درک درستی از معیارهای موجود در الگوی عشقتان داشته باشید به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا به فرد به خصوصی جذب شده اید. اگر فردی با شخصی متفاوت از آنچه که قبلا توصیف کرده وارد رابطه ی عاطفی شود و با او ازدواج کند مطمئنا از معیارهای الگوی عشقش آگاهی ندارد.

آیا الگوی عشق قابل دستکاری است؟

فرض کنید زنی به نام سارا نیاز پیمان به توجه را درک کرده و به پیمان نشان دهد که می تواند بیشترین توجه ممکن را در کنار او تجربه کند. با فرض اینکه همه ی عوامل دیگر ثابت و بدون تغییر باقی بمانند، به احتمال زیاد پیمان عاشق سارا خواهد شد.

البته این مسئله در سطح ناخودآگاه اتفاق می افتد. به عبارت دیگر سارا به جای آنکه ضمیر خود آگاه پیمان را هدایت کند سیگنال های غیر مستقیم قابل درک برای ضمیر ناخودآگاهش را برای او ارسال می کند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش برای افرادی که قصد سوء استفاده از این مطالب را دارند نوشته نشده است پس اگر هدف شما سوءاستفاده از دیگران است لطفا از این سایت خارج شوید. سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید و از این آگاهی برای بهبود روابط و مهارت های ارتباطی و به صورت کلی جهت ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین صلاح شما دانش شما است.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

خودشناسی جاده ی ازدواج موفق را هموار می کند

چرا با فرد اشتباه ازدواج کرده ام

جذب مرد مناسب برای ازدواج

جذب افراد به ازدواج با ایجاد وابستگی

از کجا بفهمیم آماده ی ازدواج هستیم