تیپ های شخصیتی A، B، C، D،

تیپ های شخصیتی A، B، C، d،

انواع تیپ های شخصیتی به چهار گروه طبقه بندی می شود a، b، c و d که یکی از دقیق ترین ارزیابی ها برای شناخت شخصیت دیگران است. البته تیپ های A و B معروف تر هستند و بیشتر انسان ها در این طبقه بندی قرار می گیرند.

اما در هر صورت قبلا از خواندن نظریه ای، همیشه به یاد داشته باشید که شخصیت انسان ها بسیار پیچیده می باشد و نمی توان تنها با یک نظریه آن را توصیف کرد.

مثلا ممکن است شما تیپ شخصیتی D را داشته باشید، اما بعضی ویژگی های تیپ شخصیتی دیگری را نیز داشته باشید مثل تیپ C.

دومین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امکان دارد ویژگی های شخصیتی بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشید که در یک نظریه به تنهایی جا نمی شود. به همین دلیل است که تنها یک نظریه برای شناخت خودتان کافی نیست.

ویژگی شخصیتی تیم A

اینگونه افراد رقابت جو، به دمبال دستاورد های عالی و در کار ها خیلی سریع هستند. به دلیل وجود چنین ویژگی هایی، تیپ A ها همیشه سرشان شلوغ است و در حال کار بر روی پروژه های خود هستند. تیپ Aها در بخشی از زندگی احساس ناامنی می کنند و تصمیم می گیرند برای نا امنی موجود در زندگی شان مبارزه کنند؛ در نتیجه زندگی شان را تغییر می دهند و برای رسیدن به دستاورد های خود تا آنجا که می توانند سریع عمل می کنند. معمولا تنها مشکلی که این تیپ شخصیتی دارد استرس است. این افراد به دلیل فعالیت های بسیاری که انجام می دهند احساس نگرانی زیادی دارند.

ویژگی های تیپ شخصیتی B

این افراد دقیقا متضاد با شخصیت A هستند. آنها بسیار آرام می باشند و به سادگی استرس پیدا نمی کنند. معمولا برای رسیدن به سر کار دیر می کنند و ترجیح می دهند کارهایشان را لحظه ی آخر انجام دهند، بعضی از آنها هر کاری را به تعویق می اندازند، کاری که تیپ A ها هرگز نمی توانند انجام دهند. برای کار ها ضرورت زمانی قائل نیستند و معمولا بسیار خونسرد و بی خیال هستند.

ویژگی های تیپ شخصیتی C

تیپ های شخصیتی C عاشق جزئیات هستند و همیشه تلاش می کنند از چگونگی کارکرد هر چیزی سر در بیاورند؛ به همین دلیل بسیار مناسب تخصص ها و شغل های فنی هستند. تیپ Cها قاطع نیستند و همیشه آرزوهایشان را سرکوب می کنند و حتی ممکن است تن به کاری دهند که از آن متنفرند. عدم وجود قاطعیت در این افراد باعث ایجاد استرس فاحشی شده و گاهی منجر به افسردگی می شود. تیپ C ها نسبت به افسردگی در مقایسه با تیپ A ها و Bها آسیب پذیرتر می باشند.

ویژگی های شخصیتی تیپ D

تیپ شخصیتی D متعلق به کسانی است که افسرده می باشند، تیپ D ها نگاه منفی به زندگی دارند و بدبین هستند. یک اتفاق کوچک که حتی توسط تیپ B ها به آن توجه نیز نمی شود ممکن است روز تیپ D را به کلی به هم بریزد. تیپ Dها به سرکوب احساسات معروف هسنتد و این کار آنها را نسبت به افسردگی آسیب پذیر می کند. یکی از اصلی ترین دلایلی که ممکن است باعث احساس افسردگی شود سرکوب احساسات به مدت طولانی می باشد به طوری که به هیچ شکلی اجازه ی ابراز شدن نداشته باشند.

آیا می توان تیپ شخصیتی را تغییر داد؟

بله قطعاً. هر تیپ شخصیتی که داشته باشید باز هم می توانیم شخصیت خود را یا حتی یکی از ویژگی های تیپ شخصیت تان را تغییر دهید؛ اما قبل از آن باید به موارد زیر توجه کنید

  • فریب آزمون ها را نخورید: اجازه ندهید آزمون های روانشناسی شما را فریب دهد، این آزمون ها آیه نیستند که از آسمان نازل شده باشند. بعضی ممکن است بخاطر نتایج یک آزمون یک باور محدود نسبت به خود پیدا کنند و به رفتاری خاص بچسبند؛ با وجود اینکه ممکن است آن آزمون اشتباه بوده باشد. خلاصه اینکه انسان ها موجودات پیشرفته ای هستند و نمی شود تنها با یک آزمون آنلاین ساده، آنها را تحلیل کرد.
  • چرا شخصیت را به ارث نمی بریم: شخصیت ارثی نیست حتی متعلق به ژن هم نیست. یک تیپ شخصیتی A ممکن است سه بچه با تیپ های شخصیتی B، C و D داشته باشد. پس خودتان را با این باورغلط فریب ندهید که به دلیل ژن تان، نمی توانید رفتار بهتری داشته باشید.
  • علل اولیه را درمان کنید: مثلا، تیپ Dها، به طور طبیعی از حرف زدن در مورد احساس شان می ترسند وبه دلیل ترس از رد شدن ترجیح می دهند به دیگران نزدیک نشوند. برای اینکه یک تیپ D بتواند شخصیتش را تغییر دهد، اول از همه باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهد در نتیجه دیگر از رد شدن نمی ترسد؛ وقتی ریشه ی مشکل حل شود، خود مشکل نیز از بین می رود.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

سایت نوین بینش مرجعی اختصاصی است که به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده نوشته شده است. مطالب سایت نوین بینش این امکان را فراهم می کند که دید جدیدی به زندگی بدست آورید و با دنیایی علمی و نوین آشنا شوید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم(نوشته ی فاروق رضوان میلیونر مصری) پس از ترجمه از زبان انگلیسی در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید

اصول مطیع کردن دیگران

آشنایی با تونایی های ذهن

 ضمیر ناخودآگاه چیست

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

 یادگیری چهره خوانی ( چهره شناسی و شخصیت شناسی)

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy