آیا شخصیت قابل تغییر است

آیا شخصیت قابل تغییر است

آیا شخصیت تغییر می کند؟

تا کنون اتفاق افتاده است که تست های شخصیت شناسی را انجام داده و پس از آن احساس بدی داشته باشید؟ این احساس  به دلیل آن است که تصور می کنید نتیج این تست ها واقعیت هایی غیر قابل تغییر است.

درواقع شما اگر راه درست انجام آن را بدانید می توانید شخصیت خود را تغییر دهید.

افراد زیادی هستند که تصور می کنند اعتماد به نفس و بسیاری از ویژگی های خوب و بد دیگر باید در ژن آدم ها وجود داشته باشد و در نتیجه نمی توانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند.(نگاه کنید به ایجاد اعتماد به نفس)

اما باید به شما بگویم که انسان ها ویژگی های شخصیتی شان را از خانواده به ارث نمی برند و این ویژگی های شخصیتی در نتیجه ی تجربیات دوران کودکی در آن ها شکل می گیرد. پس اگر در مورد تغییر شخصیت خود جدی هستید آن را انجام خواهید داد.(نگاه کنید به تاثیر کودکی بر بزرگسالی)

برای تغییر شخصیت خود ابتدا باید آن را درک کنید

بسیاری از مردم تصور می کنند درک و شناخت خوبی نسبت خود دارند اما واقعیت این است که بسیاری از آن ها به دلیل عدم درک و شناخت کافی نسبت به خود در تلاش برای تغییر شخصیت شان شکست می خورند. رفتارهای آزاردهنده ی شما می تواند تغییر کند به شرطی که ابتدا دلیل این رفتار ها شناخته و درک کنید.(نگاه کنید به چگونه خود را بشناسیم)

مثلا دلیل بسیاری از نوجوانان برای سیگار کشیدن مرد شدن است! اما اگر دلیل سیگار کشیدن را از آنها بپرسید این پاسخ را نمی دهند زیرا از آن آگاه نیستند.

اگر این نوجوانان تلاش کنند با استفاده از تمام روش های موجود رفتار خود را تغییر دهند تا زمانی که نیاز به احساس بزرگ بودن آن ها از راه دیگه ای ارضا نشود تمام تلاششان با شکست مواجه خواهد شد.

به طور خلاصه بدون شناخت دلایلی که پشت رفتارها و نگرش مان وجود دارد هیچ وقت موفق به تغییر شخصیت و رفتار خود نمی شویم.

چگونه شخصیت خود را تغییر دهید

اکنون اجازه دهید به قسمت عملی بپردازیم؛ با دنبال کردن موارد زیر می توانید شخصیت خود را تغییر دهید:

  • ازبین بردن باورهای محدود کننده درباره ی تغییر: اگر تصور می کنید شخصیت شما غیر قابل تغییر است، ویژگی های شخصیتی تان را به ارث برده اید و ژن شما مانع تغییر شخصیتتان می شود لازم است اطلاعات خود را در مورد این موضوعات افرایش داده و چنین باورهای محدود کننده ای را از بین ببرید.
  • دلیل رفتارهای ناخواسته تان را بشناسید: قبل از تغییر شخصیت خود لازم است دلیل رفتارهای ناخواسته خود(رفتارهایی که می خواهید تغییر دهید) را بشناسید. مثلا فرض کنید فردی نسبت به انتقاد دیگران حساس بوده و از آن می ترسد. دلیل چنین ترس و حساسیتی می تواند کمبود اعتماد به نفس این فرد و ترس از آشکار شدن آن برای دیگران باشد.
  • اصلاح دلایل: بر اساس مثال قبلی در چنین موردی می توانید با ایجاد و تقویت اعتماد به نفس رفتار ناخواسته ی خود را تغییر دهید. پس از آن دیگر از انتقاد دیگران نمی ترسید.

به طور خلاصه شخصیت شما بر اساس تجربیاتتان شکل می گیرد. هر رفتار ناخواسته ی شما ممکن است استراتژی ذهنی تان برای دستیابی به یک هدف خاص باشد.

این استراتژی می تواند از ذهن شما پاک شود اما زمان و استقامت زیادی می طلبد. اما خبر خوب است که شما توانایی تغییر شخصیت و رفتارهای ناخواسته ی خود را دارید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نویت بینش یک سایت پزشکی یا یک دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی روانشناختی و علمی است که به شما کمک می کند درک بهتری از خود و دیگران بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه مورد تحسین دیگران قرار بگیریم

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید

تاثیر فرهنگ بر شخصیت

روانشناسی طرز خوابیدن زوجین

تاثیر ناهماهنگی شناختی در تغییر نگرش